Gå till innehåll

Hårddisk stoppar och startar hela tiden!


Pukin_Dog

Recommended Posts

Har fått ett skumt problem vilket är precis som rubriken säger. Detta sker med regelbunden intervall och ca en gång per 15min eller så. Man hör då hur HD stannar och läshuvudet slår in i viloläget och några minuter senare så startar den igen.

Jag vet inte vilken HD det gäller men troligen inte den som Vista ligger på.

Har även kollat sparallternativen och återställt dessa utan att det blivit någon förändring.

Vad kan det vara? Varför? Skadligt slitage?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan det vara? Varför? Skadligt slitage?

För att spara ström stängs diskarna av efter en viss tid. Slitaget är obetydligt eller likvärdigt med att ha diskar roterande i onödan.

Kontrollera och förändra Energispar värden för Hårddiskar.

<Kontrollpanelen> - <Energialternativ> - "Ändra schemainställningar" på ditt valda schema, och sedan "Avancerade inställningar".

Här finner du diskarnas inaktivitetsinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat de inställningarna och satt 60minuter men saken är att den slår till och från hela tiden men då får jag anta att det är riktigt beteende då!?

Ja, det är normalt beteende för en disk som inte avänds inom angivet tidsintervall.

Du satte 60 minuter men om du vill stänga av funktionen så ändra till noll (=> Aldrig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...