Gå till innehåll

Kan inte starta windows-hjälp!


ZtefaN

Recommended Posts

har reparerat om windows nu men det hjälpte inte ett skit :( uh va frustrerande

Jag skulle prova en till sväng, kommandona ska rensa allt i en bootsector.

fixmbr

fixboot

bootcfg /rebuild

Sen vad kör du för burk ?  Vi plockar snabbt fram manualen bara du skriver vad du kör.

Är det en ihopplocksdator så vilket moderkort ?

Slit o släp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort:

      CPU typ                                          Intel Pentium 4 530J, 3000 MHz (15 x 200)

      Moderkortsnamn                                    Intel Glen Ridge D915PGN  (4 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, LAN)

      Moderkortschipset                                Intel Grantsdale i915P

      Systemminne                                      512 MB  (PC3200 DDR SDRAM)

      BIOS typ                                          AMI (06/09/04)

      Kommunikationsport                                Kommunikationsport (COM1)

      Kommunikationsport                                Skrivarport (LPT1)

    Bildskärm:

      Grafikkort                                        NVIDIA GeForce 6600  (256 MB)

      3D accelerator                                    nVIDIA GeForce 6600 PCI-E

      Bildskärm                                        Samsung SyncMaster 710M/710V/MagicSyncMaster CX701BM/CX711BM  [17" LCD]  (HSGY415024)

    Multimedia:

      Ljudkort                                          Intel 82801FB ICH6 - High Definition Audio Controller [b-1]

    Lagring:

      IDE Kontroller                                    Intel® 82801FB Ultra ATA Storage Controllers - 2651

      IDE Kontroller                                    Intel® 82801FB/FBM Ultra ATA Storage Controllers - 266F

      SCSI/RAID Kontroller                              D347PRT SCSI Controller

      Diskettenhet                                      Diskettenhet

      Hårddisk                                          HDS722516VLSA80  (160 GB, 7200 RPM, SATA)

      Optisk enhet                                      HL-DT-ST DVDRAM GSA-4163B  (DVD+R9:4x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-RAM:5x, DVD-ROM:16x, CD:40x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW/DVD-RAM)

      SMART Hårddiskstatus                              OK

    Inmatningsenheter:

      Tangentbord                                      Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard

      Mus                                              Microsoft PS/2 Mouse

    Nätverk:

      Nätverkskort                                      Intel® PRO/100 VE Network Connection

    Kringutrustning:

      Skrivare                                          HP Photosmart C3100 series

      Skrivare                                          Microsoft Office Document Image Writer

      USB1 Kontroller                                  Intel 82801FB ICH6 - USB Universal Host Controller [b-1]

      USB1 Kontroller                                  Intel 82801FB ICH6 - USB Universal Host Controller [b-1]

      USB1 Kontroller                                  Intel 82801FB ICH6 - USB Universal Host Controller [b-1]

      USB1 Kontroller                                  Intel 82801FB ICH6 - USB Universal Host Controller [b-1]

      USB2 Kontroller                                  Intel 82801FB ICH6 - Enhanced USB2 Controller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT

Troligen är det                       

Onboard LAN Boot ROM     Disables or enables booting from the network.

http://download.intel.com/support/motherbo...ybymenu_v07.pdf

Under

Advanced > Peripheral Configuration Menu

EDIT igen

PXE Boot to LAN                                 

Disables or enables PXE boot to LAN.    >  Disabled

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver i ditt första inlägg att du tagit bort en ubuntu-installation och har bara kvar partitionen med windows. Hur gjorde du när du tog bort ubuntu-installationen?

När du körde diskpart fick du fram att disken består av ett opartitionerat utrymme om 31 GB och en C-partitionen [NTFS] på 125 GB. När du kör windows installationsskivan kan du då se om det opartitionerade utrymmet verkar ligga före C-partitionen på hårddisken. I så fall är min gissning att din dator försöker boota från det opartitionerade utrymmet där det inte finns något att boota ifrån.

Jag har själv varit med om något liknande när jag vid något tillfälle gjort förändringar med partitioner. Jag vet inte om man kan göra något för att ändra på detta. Min gissning är att det inte går utan att man får börja om från början med nya friska partitioner. Med din live-CD kanske du kan rädda innehåll från din disk alt. stoppa in den som slave i en annan dator och kopiera ut det du vill spara.

Jag spekulerar nu ganska vilt och hoppas att jag har fel angående min teori om det opartitionerade utrymmet. ??? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spekulerar nu ganska vilt och hoppas att jag har fel angående min teori om det opartitionerade utrymmet. ???   

Det var en Partition Magic sväng också....

Nu finns det bara 1 bootsector så det här är klart skumt... ???  skrevs det på fel så

borde burken boota .

Sen skriver alltid Windows över allt som kommer i dess väg... gör det ännu knepigare.

Jag funderar över om partitionen är inaktiv  ? 

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova det här:

4.  How to Repair the Boot Sector:

If XP won't start it may be due to a damaged boot sector or a missing or corrupt ntldr or ntdetect.com files.

To replace damaged ntldr and ntdetect.com you can copy fresh files from the XP CD using the COPY command. Boot with the XP CD and enter the Recovery Console (as above). At the Command Prompt type the following (where "X" is your CD-Rom drive letter) allowing the files to overwrite the old files

COPY X:i386NTLDR C:

COPY X:i386NTDETECT.COM C:

To repair a damaged Boot Sector at the command prompt type FIXBOOT and press Enter. Then answer "Y"

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågade på Ubuntus forum innan jag frågade här

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,15875.0.html

Om det kan vara till nån hjälp?  ;)

Om jag skulle formatera datorn, kommer det garanterat att fungera sen då?

EDIT: Plun, testade att kopiera de där filerna, men; "reboot and select proper boot device or insert boot media..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle formatera datorn, kommer det garanterat att fungera sen då?

Det var väl "faun"... det räcker troligen inte med enbart en formatering utan partionen/erna måste tas bort och

sedan skapas på nytt.

Som Gepe var inne på så kan det ha blivit totalknas med vart bootsectorn ligger.

Jag skulle själv undersöka det här med f-disk som fanns med i tidigare Windoze.....svårt om

du aldrig hållt på med det.

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm    Windows 98  SE  är en utmärkt bootare inkl fdisk

Du kan även ta bort partitioner via XPs installationsprogram om du kollar bilden noga.

Sen för att rädda dina egna filer så kan det vara struligt eftersom Windows partitionen beter sig som den gör.

Ev går det bra via Ubuntu och NTFS koppling men partitionen kan vara låst.

Partition Magic har också bootning om du gjort rescue disketter.

Lite funderingar.... finns inget facit...

   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum, nu blev det mycket :P vad exakt föreslår du?  ;)

Nejdå men, om jag skapar en ny partition och installerar windows/ubuntu på så ska iaf den partitionen fungera?

EDIT: Har lånar en extern hårddisk nu för att tanka över allt jag vill spara från windows-partitionen genom ubuntu-livecdn, men den tillåter mig inte det eftersom jag inte har rättigheterna att skriva till den externa? Jag måste göra mig till admin på live-cdn antar jag? men hur?

EDIT IGEN: Det är filsystemet som är fel va? måste va FAT32 och inte NTFS för att ubuntu ska kunna skriva till den?

EDIT IGEN2: Det går inte att formatera om den till FAT32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. FAT32 är ett gammalt, förlegat, sunkigt filsystem som vissa inte har uppfattat att det är så. :P

2. Ubuntu har NTFS uppkoppling via NTFS-3G,  men jag misstänker att partitionen är spärrad.

3. Därför är det nog enklast att installera ett nytt WIndows parallellt med det gamla på en ny partition.

http://xps.maratonmannen.se/

Sen kan du plocka över filer.

Alternativt  finns det SuperGrub att prova som alternativ som många väljer i det här läget

http://supergrub.forjamari.linex.org/

http://supergrub.forjamari.linex.org/?section=screenshots

Det beror mest på dig själv nu för det finns inga självklara lösningar när det blir så här.

Slit o släp....   Samtidigt så lär du dig nu allting som finns i bakgrunden.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror inte att det är partitionen som är spärrad, försökte lägga in exempelfilerna som finns på live cdn på hårddisken men det funkade inte heller

Jo man kan fundera hur mycket som helst.....  NTFS-3G kopplar inte upp en "oren" NTFS partition, man kan göra en force men

det är överkurs Sen finns även Knoppix men då blir du iaf sittande och funderar troligen.

Enklast är en ny Windowinstallation parallellt.  > sen flyttar du dina filer till den externa disken.

Med största sannolikhet så läser den nya WIndowsinstallationen den gamla Windowspartitionen

Sen slipper du böka med den externa disken eftersom WIndows förmodligen direkt snappar upp den.

Sen blåser disken totalt dvs tar bort partitonerna och installerar om WIndows.

Tar x timmar men det är det kanske värt... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skapat en partition på det tomma utrymmet och installerat windows där, och när det startade upp kom jag in på den gamla goa härliga windows, precis som jag lämnade det  ;)

Vad ska jag göra nu då? Måste jag ta bort allt och installera allt från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skapat en partition på det tomma utrymmet och installerat windows där, och när det startade upp kom jag in på den gamla goa härliga windows, precis som jag lämnade det  ;)

Vad ska jag göra nu då? Måste jag ta bort allt och installera allt från början?

Kanon.... ;D

1. BACKUPER !!!

2. Hur ser det egentligen ut ???

Klicka på Start, klicka på Kör, skriv compmgmt.msc och klicka på OK.

Klicka på Diskhantering i konsolträdet.

http://support.microsoft.com/kb/309000/sv

Sen kan man fundera på vad som är smartast....  1 steg i sänder  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har startat om nu och allt funkar som det ska  ;D

Känns dock lite segare direkt efter uppstart...men men, funkar iaf!

Tusen tack för hjälpen Plun, du har räddat mig igen  ;)

Tjau... nu kan du ju allting så sprid det vidare.... ;)

Have Fun...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...