Gå till innehåll

Onödig inloggning


vb_kalle

Recommended Posts

Hejsan !

Har alltid haft den s k välkomstsidan, utan inloggning, vid start av mitt Windows XP, på en av mina datorer i hemmanätverket.

Men i samband med installationen av Norton Internet Security, försvann mitt hemmanätverk. I och med alla försök att återställa detta, råkade jag installera ytterligare ett nätverk, som egentligen inte fanns, nämligen något som heter Netware. Detta gjorde i sin tur något med välkomstskärmen vid start av Windows, så att jag nu i stället får en inloggningsruta. Försöker jag att ändra inloggningsalternativ under Användarkonton i Kontrollpanelen får jag bara upp ett meddelande att

"Client Services for Netware har inaktiverat välkomstskärmen och snabbt användarbyte. Om du vill återställa dessa funktioner måste du avinstallera Client Services for Netware."

Client Services for Netware är en servicefunktion som man hittar under Tjänster när man kör services.msc ! Det enda man kan göra där är att inaktivera funktionen och stoppa den. Det har jag också gjort, men det hjälper inte - jag kan fortfarande inte ändra inloggningsalternativen utan att få upp ovanstående meddelande över en "död" ruta med alternativ för inloggning och utloggning ! Märk väl att jag har startat om datorn efter ändringar, men faktum kvarstår...

Jag vill inte ha den där inloggningsgrejen vid start av datorn ! Hur kan jag göra - måste jag installera om Windows ? Känns som om det skulle vara sista utvägen...

Felet med att jag tappade nätverket var helt enkelt en inställning i Norton Internet Security, som jag småningom hittade, men det var så dags då...

---------

(Om någon behöver ett tips angående just detta, så handlar det om att under fliken, som också heter  Norton Internet Security, med alternativet Internetsäkerhet  och Brandväggsalternativ, Pålitlighetskontroll och Pålitligt, klicka på Egenskaper för det nät som finns i listan och välja alternativet "Tillåta all nätverkstrafik" så har man sitt nätverk tillbaka igen)

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...