Gå till innehåll

Vista skivan?


Bängan

Recommended Posts

Köpte en ny dator i veckan. naturligtvis följde inte skivan till vista med. Man får bränna ut en återställnings skiva i stället. Jag pratade med stället jag köpte datorn och de säger attt något vista program har jag int eköpt utan vad jag har köpt är licensen att använda  det förinstallerade vista programmet i datorn.

Nu tror jag i alla fall att jag har rätt till en skiva! hur kan man få tag på en skiva licens har jag ju? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny dator i veckan. naturligtvis följde inte skivan till vista med. Man får bränna ut en återställnings skiva i stället. Jag pratade med stället jag köpte datorn och de säger attt något vista program har jag int eköpt utan vad jag har köpt är licensen att använda  det förinstallerade vista programmet i datorn.

Nu tror jag i alla fall att jag har rätt till en skiva! hur kan man få tag på en skiva licens har jag ju? ???

Kolla med tillverkaren av datorn. jag vet inte 100, men jag tror det är någon form av

Systembyggare/operatör,OEM licenser som är förinstallerade.

Men numera brukar det finnas en programvara installerad där du kan skapa en backup/återställnings skiva av ditt Operativsystem. Skulle du sen framöver vilja rensa ur och installera om allting så tar du fram skivan du skapat etc.

Antingen så finns en programvara för detta förinstallerat.

Eller så är datorns Hårddsik partionerad med en dold partion (som kan ses med t.ex Norton Ghost).

Exempel.

Min förra dator, en Packard Bell hadde ett förinstallerat program för att bränna ut backupen av

hela systemet o dess program.

Numera sitter jag med en Dell, och den har en partion, där jag via ett kommando vid uppstarten kan komma till en "konsol" där jag väljer om jag vill reparera eller installera om allt osv...

Jag fick heller inga skivor först när jag fick datorn. Men jag ringde och tiggde mig till dem.

Och hävdade till att hårddiskar kan ju faktiskt krasha, och då har ju inget system längre om olyckan är framme.

Så jag fick Operativsystem och alla skivor jag behövde 2 dagar senare.

Kunden har ju alltid rätt.

Hör av dig till tillverkaren.

Vad lagen säger om detta har jag ingen anning om. men jag själv tycker att det är varje kunds rättighet.

En dator är ju liksom ingen billig leksak ;-) När man redan betalat dyrt för den så bör ju allt som är på den ingå

i form av Orginalkartonger, skivor mm.

Detta är mitt tycke, vad tycker ni andra här på forumet?

När det gäller Operativsystem på CD,orginalkartong mm.

Någon som vet om det finns någon konsumentlag ang. detta.?

/Anderzzon

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...