Gå till innehåll

Tidsproblem!


Marie-79

Recommended Posts

Hej!

Jag har problem med min klocka...den rusar fram i 1000varv/sekund typ emellanåt och sen hänger sig allt och jag får starta om datorn och då jag gör det tar det åratal innan datorn vill komma igång.

Har provat att adda olika tidsservrar och att även stänga av den automatiska synkroniseringen. Har även ominstallerat datorn 3 gånger nu och har verkligen ingen lust att göra det en gång till.

Kan det vara ett virus? Fast jag har symantec och det visar inget ..inte heller adaware. Dock läste jag att internetsladden skulle vara ur när man ominstallerade xp... och det har jag tyvärr inte haft.

Någon som kan hjälpa mig så vore jag evigt tacksam.

Mvh Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du skulle ha något problem med ditt moderkort... klockan i Windows styrs genom Bios och det verkar som det har fått spel. Att datorn fryser eller segar kan mycket väl ha att göra med att hårdvaran i datorn har svårt att "hitta sin plats" av samma orsak... moderkortet börjar falna.

Lite mer info om din dator hade kanske hjälpt

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Kanske är så då datorn är ca 4 år gammal nu..en hp pavillion 5080.se...

Men min före detta kille gjorde något så att det fixade sig..vet inte redigt vad..men tror det var något med time-g.nist.gov..nåt program var installerat iallafall innan jag formaterade datorn.

Då vi inte pratas vid längre så kan jag inte få reda på vad det var han gjorde.

Vad är det för information du skulle vilja veta om min dator för att kunna gå vidare?

Tack för att du hjälper mig  ;D

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att du stängt av eller laborerat med internet-tiden och att detta då inte försvinner vid formattering säger mig att det inte är mjukvarufel....

Klockan i Windows och datorns (hårdvaran) klocka talar med varandra. Att klockan snurrar rundor har jag aldrig hört innan, däremot att den går fel oavsett hur ofta man ställer in den. Detta brukar avhjälpas av att man byter batteri på moderkortet... ett batteri liknande de som sitter i klockor. Symptomen för detta specifika fel är även att hårdvaran i datorn saknas eller installeras om varje gång man startar om datorn.

Hurvida detta nu stämmer överens med dina symptom kan jag inte avgöra, men jag misstänker att det är något fel med ditt BIOS. Starta om datorn och följ instruktionerna som dyker upp på skärmen när HP-loggan kommer upp. Det brukar stå "press delete to enter setup" eller liknande. Kolla därinne hur klockan stämmer överens med verkligheten. Var noga med att inte spara några ändringar om du inte är säker på vad du gör.

OM det nu är här felet finns så kan jag inte hjälpa dig mycket mer än så här. Moderkortet är en av de få saker jag aldrig ger mig på att "fibbla" med för mycket...

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen :)

Jag har nu kollat klockan i setup och det ser ok ut....

Andar symptom på datorn är att den ibland startar om sig själv och så står det att datorn har återställts efter ett allvarligt problem...

När jag startar om datorn så går det vanligtvis inte och jag får göra det manuellt en 5-10 gånger innan den vill komma igång redigt.. står gärna och tuggar i början och skyller på no input signal.. sen kan den ibland stanna och tugga på brännaren och ibland även precis innan xp ska komma så står rutan som svart.

Jag har försökt googla efter detta problemet..men dock verkar det som det inte är ett vanligt problem.

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha...ok...

Låt inlägget ligga härinne ett tag så ska du se att någon kommer med ett bra förslag inom kort. Uppenbarligen har du ett hårdvarufel någonstans, då datorn startar om efter ett alvarligt systemfel. Bifoga gärna en skärmdump på felrapporten i ditt inlägg, då är det lättare att se vad det är som orsakar felet... oavsett om det är hårdvara eller mjukvara.

Du får ett alternativ, en länk, att läsa mer om felrapporten... klicka där. När den kommer upp efter så trycker du på "printscreen", öppnar paint och klistrar in. Därefter är dett bara att ladda upp den här.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter datorn i jordade vägguttag?

Efter ha läst igenom så tror jag felet kan bero på en dålig hårddisk eller mycket damm i systemet så att det överhettas eller en kabel som inte sitter som den ska eller så är kabeln dålig... Kabeln i sammanhanget är den mellan moderkort och hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordade eller icke jordade uttag har inte med detta felet att göra (även om det kan rekommenderas generellt).

Jag är helt inne på Manneman's linje, att moderkortet troligen är dåligt.

Klockan i Windows justeras var 7'de dag och har inte med detta att göra eftersom felet ju uppträder oftare !?

Problemet kan vara torkade/uppsvälda elektrolytkondensatorer på moderkortet.

Problemen varierar beroende på vilka kondensatorer som ger upp först. Felen kommer och går men blir oftare och värre... Det är inte ovanligt fel på HP's billigare hemdatorer efter några år.

Jag har själv set hur hemskt det kan se ut. I syrrans HP krånglade först DVD'n (IDE-kontrollern)

och sedan grafiken och slutligen gick datorn inte längre att starta upp. Denna Hemdator var tre år gammal...

Om man öppnar sidan på datorn och tittar på de små 'tunnorna' så har de normalt en flat blank ovansida.

När de blir dåliga så brukar de vara buktande med en ljusbrun koda över toppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordade eller icke jordade uttag har inte med detta felet att göra (även om det kan rekommenderas generellt).

Varför tror du kondingarna sväller för??? Inte är det för att strömtillförseln är rätt iaf.

Pga strömspikar etc blir moderkortet sämre och sämre när inte det är jordat överhuvudtaget. Lite bättre blir det om man jordar datorskalet (chassiet) till ett t.ex element, men riktigt bra blir det inte.

Vi får se om Sir_N ger ett förslag, jag har för mig att han är proffs på detta område men kan ha förväxlat medlemmarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordade eller icke jordade uttag har inte med detta felet att göra (även om det kan rekommenderas generellt).

Varför tror du kondingarna sväller för??? Inte är det för att strömtillförseln är rätt iaf.

Njua... att kondingarna sväller beror på Made in Taiwan-otur..när IBM la av med burkar så berodde det bla på att det fått lägga ner

en förmögenhet på att byta moderkort när kondingarna svällde och även exploderade.

Jag skulle ta burken under armen och besöka någon bra mindre firma...om det är kondingarna skulle jag försöka få det till

dolt fel med förlängd garanti... ;)  HP är nog medvetna om problemet...

Eller är det en "sophög" med damm  inuti datorn....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte att denna intressanta diskusionen intresserar Marie då det inte leder till en lösning för henne.  :- men...

Jordade eller icke jordade uttag har inte med detta felet att göra (även om det kan rekommenderas generellt).

Varför tror du kondingarna sväller för??? Inte är det för att strömtillförseln är rätt iaf.

Jo en konding sväller antingen på grund av feldimensionering, hög omgivningstemperatur eller som plun skriver, fabrikationsmissar.

Pga strömspikar etc blir moderkortet sämre och sämre när inte det är jordat överhuvudtaget. Lite bättre blir det om man jordar datorskalet (chassiet) till ett t.ex element, men riktigt bra blir det inte.

Du kanske tänker på kondingarna i nätdelen ?! Eftersom alla spänningar därefter är omformade och fina oavsett yttre omständigheter (inom rimliga gränser)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte att denna intressanta diskusionen intresserar Marie då det inte leder till en lösning för henne.  :- men...

Nope... ;)

"Burken under armen" och in till en firma för en koll...  om kollen direkt visar svällda kondingar > ett samtal

till HPs support och hur man ska tolka garantin.

Alla inom branschen känner till kondingproblemet....

Sen har då burken körts med jordat uttag så slipper man den diskussionen.. 8)

Är HP på bra humör så låter de firman byta moderkortet eller måste burken skickas in...

Eller är det nåt annat fel men det är ingen större mening att felsöka om man aldrig öppnat sin burk.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Här kommer en av felrapporterna: http://bild.tjanamer.se/2.gif

Datorn blir bara dåligáre.. fick knappt igång den idag... igår stannade den hela tiden och låste sig.

/Marie

Det är inte lätt att, via dessa koder enbart, ta fram var det var.  Troligen grafikenheten eller dess drivrutin.

Har du bildskärmen kopplad på extra stående grafikkort eller bland alla andra kontakter (på moderkortet) ?

Exempel på Mikrosoft länk:  http://support.microsoft.com/kb/318023

Windows har återställts efter ett allvarligt fel BCCode: 100000EA BCP1:81356020 BCP2:8145FB30 BCP3:814D7378 BCP4:00000001 OSVer: 5_1_2600 SP:0_0 Product: 256_1

En felrapport kan visas med referenser till följande filer: C:Windowsminidumpmini~0... .dmp" ...=unknown #'s C:documents~1defautlocals~1tempwer3d.tmp.dir00sysdata.xml

Eftersom detta enbart är ett bland flera problem så...  :-[

Håller med plun... Till service eller ny dator...  :- :- :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis allihop!

Ni har just blivit av med mitt problem hehe... jag blev så lack på alltihop idag så jag åkte och fixade mig en ny dator ;D .... Ingen ide att hålla på o tramsa när den är 4 år gammal.... dags för skrotning tycker jag.

Iallafall nu när jag är sur..kanske nån som vill ha den som reservdelsdator eller nåt istället eller vill åta sig att fixa datorn själv.... vad vet jag.

Det enda jag vet nu är att jag är överlycklig över att slippa allt krångel... får hoppas den nya inte krånglar bara hehe...

Tack så hemskt mycket för all tid och alla tips ni gett mig angående detta problem.... jag är jätte tacksam över det  ;D

Nu sätter jag detta som löst.... så får ni hjälpa nån annan stackare  ;)

Ha en fortsatt trevlig helg på er allihop...

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...