Gå till innehåll

Nytt Nätaggregat!?


Recommended Posts

Hej!

Sitter just nu inne på Komplett.se och letar efter ett nytt grafikkort, tittar på ett XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 320-bit! men jag läste "varningstexten" övanför grafikkortet där det står "Innan du beställer ett PCI Express grafikkort måste du säkerställa att ditt moderkort har PCI Express-kontakt."

... och jag tittade i manualen om jag hade en sådan kontakt i mitt nätagg! och det hade jag inte  :-. Så om jag ska beställa detta kort måste jag alltså beställa ett nytt nätaggregat också!? .. om jag måste det så har jag tittat på denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327671 - Det är en 520W.

Alltså kan man bara köpa ett nytt nätagg bara sådär!? ingenting som "smäller" i datorn om du köper ett starkare? just nu har jag ett "low-noise SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01 power supply" som man fick till när man köpte chassit "Antec Sonata II"

Ni kan kanske ge mig lite andra tips på Bra och Tysta nätagg.? Det ska ju vara ett som orkar driva hela datorn, utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Innan du beställer ett PCI Express grafikkort måste du säkerställa att ditt moderkort har PCI Express-kontakt."

Vad menar dom då med PCI-Express-Kontakt? Hade det varit en plats i moderkortet så hade det vell stått "plats"?

Tittade även en del filmer på YouTube på när folk kopplade in just det grafikkortet, och då satte dom i en strömsladd i kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har moderkortet ASUS P5B - WIFI/AP Deluxe Edition.

Men nu förstår jag inte riktigt det där med dom "vita kontakterna" och dom "svarta kontakterna" ...

Här är grafikkortet jag hade tänkt att införskaffa mig: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327331

Men det kan vara ett AGP-Kontakt grafikkort du har. Ange gärna typen på det också!

AGP-Kontakt? ni får ursäkta mig, jag är inte så värst kunnig när det kommer till sladdar, och annat när det gäller datorer! :( Men jag tror inte att jag har en sådan strömsladd, för att ge extra ström till det, för grafikkortet är ganska kraftfullt. För det ska vara någonting med "6-Pin" ..

Här är en strömsladd! (Strömkabel PCI-Express, 6pin til 4pin molex, till bl a grafikkort) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317468

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCI-express kortplats har du... så det är inget problem. Vad gäller extra strömförsörjning till nya kortet, så handlar det om en adapterkabel (om det behövs). Kan hända att du behöver köpa en fördelare för att frilägga en strömkabel, om du inte har nån 6-pin ledig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen strömsladd behövs?

Kortet ska säkert ha minst en 6-pin för strömanslutning. Antingen köper du en strömkabel PCI-Express, 6pin til 4pin molex, eller om du är inne på att köpa nytt nätaggregat se till att köpa ett med en 6-pins anslutning direkt från nätaggregatet.

Jag har själv ett 8800GTX och det ska ha 2st 6-pins anslutningar för strömmatning. Mitt nätaggregat har därför 2st sladdar för 6-pins anslutning till PCI-E.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men finns det en sladd som man kopplar i en "vanlig" strömkontakt och sen så "konverteras" den om till en 6-pins kontakt som ska in i grafikkortet?

Visst, du länkade till den själv i går.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317468

Förvissa dig om att ditt nuvarande nätaggregat levererar tillräckligt på +12V. Står säkert på en etikett på nätaggregatet, eller på tillverkarens sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...