Gå till innehåll

[LÖST] Har jag en höfläkt inbyggd i datorn?


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej!

Läste ett inlägg här på forumet ang Internal temp? i Speedfan... Kom då på iden att kolla temperaturen i min egen dator men då med hjälp av Everest Lavalys.

Här är det inte något snack om att ha drag under galoscherna utan här snackar vi om att ha drag i burken.

Temperaturer

Moderkort                       33 °C  (91 °F)

CPU                                   27 °C  (81 °F)

Aux                                   27 °C  (81 °F)

WDC WD2000JB-00KFA0        33 °C  (91 °F)

Kylfläktar

CPU 3375 RPM

Är dessa temperaturer normala?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med CPU fläkt på 3375 varv/min och en CPU temperatur på 27 °C så låter nog din PC onödigt mycket.

Du har ännu inte uppdaterat din profil med utrustningslista så...

Men beroende på Processortyp, moderkort och BIOS möjligheter så skulle jag tro att du med automatisk fläktkontroll kan sänka fläkten till mellan 1500 - 2000 RPM och runt 35 °C och därmed få en tystare PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stenis & waxinator!

Tack för era svar.

Du har ännu inte uppdaterat din profil med utrustningslista så...

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad för uppgifter som skall skrivas in. Så jag har skrivit in det som jag tror behövs. om inte detta räcker så säg till.

Med CPU fläkt på 3375 varv/min och en CPU temperatur på 27 °C så låter nog din PC onödigt mycket.

Tycker inte att den låter speciellt mycket. Tycker den är ovanligt tystgående.

Men beroende på Processortyp, moderkort och BIOS möjligheter så skulle jag tro att du med automatisk fläktkontroll kan sänka fläkten till mellan 1500 - 2000 RPM och runt 35 °C och därmed få en tystare PC.

Och hur gör man detta?

Vill ju inte riskera att få gigantiska temperaturer i burken  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt ifyllda uppgifter...  8)

Du har tydligen en energi snål PC och antagligen en liten snabbt roterande men tyst CPU-fläkt.

Med den konfigurationen så tror jag inte det finns någon inbyggd fläkt styrning att aktivera...

Eftersom du inte störs av detta så tycker jag att vi lägger detta till handlingarna och tar en kopp kaffe istället.  :P;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator!

Perfekt ifyllda uppgifter...  Cool

Tack!

Du har tydligen en energi snål PC och antagligen en liten snabbt roterande men tyst CPU-fläkt.

Med den konfigurationen så tror jag inte det finns någon inbyggd fläkt styrning att aktivera...

Vad jag vet så har jag ingen inbyggd fläkt. Den CPU fläkt som jag har är löstagbar vid behov (rengörning m.m) om det nu är den som är CPU fläkten.

Var kan man se/hitta detta i sådana fall?

När det gäller sådana här saker så är jag totalt novis (fläktar hit och dit)  ;)

Eftersom du inte störs av detta så tycker jag att vi lägger detta till handlingarna och tar en kopp kaffe istället.  Tunga Med glimten i ögat (blinkande)

Störs absolut inte av denna dator då den är igång den är otroligt tystgående. Då störs av mest är när den andra datorn är igång som står i rummet bredvid den hör jag ända hit in  ;D

Nä dags för en kopp kaffe som du säger  ;)

Tack för all hjälp  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen!

Nu blev det genast OffTopic här  ;)

Helt riktigt. Som jag skrev i den tråden så är det Gevalia Colombia Brygg som gäller, ca 10-15 koppar om dagen (svart).

Mjölk & socker är totalförbjudet (det skall smaka kaffe).

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom o tänka på den tråden efter Waxinators inlägg.

Eftersom du inte störs av detta så tycker jag att vi lägger detta till handlingarna och tar en kopp kaffe istället.

Tyckte de passa bra me en kopp nu.  ;D

Jo min dator har inte heller några höga temperaturer och den är också ganska tyst faktiskt.  :)

Slurp.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??? Har ni fikat färdigt än  :D

Vad jag vet så har jag ingen inbyggd fläkt. Den CPU fläkt som jag har är löstagbar vid behov (rengörning m.m) om det nu är den som är CPU fläkten.

Var kan man se/hitta detta i sådana fall?

Enligt dina inledande uppgifter (CPU  3375 RPM) så tror i alla fall PC'n att fläkten kyler processorn...

I din PC sitter bara fläkten vid sidan om processorns kylkropp i stället för att vara fastskruvad i densamma.

I BIOS brukar det finnas inställning för detta (Power settings), men i din PC tror jag inte att det gör så.

Eftersom din PC inte är byggd för att trimmas och uppgraderas så utelämnade man säkert den funktionen.

P.S.  Här var det också Gevalia som gällde... Vad hade du för sort Landsfiskalen  ;)

Oups... jag tror tråden gled in på Kaffe'et hehe..

/Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator!

Har ni fikat färdigt än

Är i full färd med att fika  ;D

Enligt dina inledande uppgifter (CPU  3375 RPM) så tror i alla fall PC'n att fläkten kyler processorn...

I din PC sitter bara fläkten vid sidan om processorns kylkropp i stället för att vara fastskruvad i densamma.

Nej den sitter direkt ovanpå CPU (processorn) ej fastskruvad.

I BIOS brukar det finnas inställning för detta (Power settings), men i din PC tror jag inte att det gör så.

Något sådant har jag inte sett till då jag varit inne i BIOS. Kan i och för sig ha missat detta då jag varit där och tittat runt.

Eftersom din PC inte är byggd för att trimmas och uppgraderas så utelämnade man säkert den funktionen.

Den går att uppgradera i allra högsta grad. Kan uppgradera CPU (processorn) till 3GHz om jag så önskar. Lika så gällande RAM minnena ända upp till 2GB. Inga som helst problem.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen!

Du får med hela paketet om du lossar med spakarna, så pilla inte på de. Fläkten e liksom fast i kylaren o processorn under.

Precis så är det ja. Helt riktigt (jag som förklarar dåligt) ;D

Redan försent att låta bli att pilla på detta. Har gjort det ett flertal gånger då jag städat rent från damm m.m  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja e lite osäker på de där, sörru. Därför att när man plockar av hela paketet och de sitter 2 spakar under som håller fast kontakterna. De blir ju de att man bara trycker dit processorn, tvingar dit kontakterna, eftersom man inte kommer åt dom undre spakarna, utan att få isär processorn från kylaren.

Om du förstår va ja menar? Ska de va så egentligen? De e därför ja låter bli att pilla på de. Brukar göra rent på platts.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen!

Om du förstår va ja menar? Ska de va så egentligen?

Jo jag förstår vad du menar och uppenbarligen så är det så.

Brukar i regel städa ur burken en gång i månaden från allt damm som samlas på fläktvingarna/kort m.m. Men att jag lossar hela paketet så ofta tillhör dock inte vanligheterna blir kanske någon gång om året eller så. Och då detta sker så sker det under mycket stor koncentration och mycket stor försiktighet så inget går åt pipsvängen.

Men nog om detta. Det var ju inte detta tråden handlade om från början utan om temperaturen var som den skulle  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, va bra, då e allt som de ska.  :)
Men nog om detta. Det var ju inte detta tråden handlade om från början utan om temperaturen var som den skulle  ;)

Kaffet håller rätt temperatur ja.  ;D

:)

Allt är som det skall vara  ;)

Bortsett från kaffet som svalnar ganska för fort (Iste) >:(

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...