Gå till innehåll

[LÖST] Delning av mappar i nätverk


Belsebub

Recommended Posts

Jag har en stationär dator med xp home och en laptop med vista prem.

Jag delar ut en mapp på min laptop som jag kommer åt på min stationära dator.

Men hur ställer jag in så man måste komma åt mappen med lösenord? Som det är nu kan ju vem som helst komma åt min mapp som är i samma nätverks som jag.

Ex. när jag är uppkopplad på skolans nätverk så kommer ju alla åt min mapp. Jag vill inte ha någon inloggning när jag startar datorn utan bara när man ska komma åt min mapp. Hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men när jag fyller i bocken för Aktivera lösenordsskyddad delning så borde det ju komma upp en ruta där jag ska fylla i lösenord också eller?

För när jag har bockat i den nu så står det att det är lösenordsskyddat men jag har ju inte fyllt i något lösenord. Så jag har ju ingen aning vad jag ska skriva i inloggningsrutan på min andra dator nu för att komma åt mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju inget lösenord för inloggning på xp eller vista vid uppstart av datorerna. Eller vilket konto är det du menar?

Jo men givevist har man ett riktigt login till sina konton.... speciellt om man

kör burkar på publika nät.

Enbart latoxar som kör utan riktig kontohantering... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det tar ju onödigt med tid att logga in på datorn när man ska starta upp den. Tycker det borde räcka att sätta lösenord för bara delningen.

Jo det är många som tyckt det och lämnat dörren vidöppen... ;)

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb456988.aspx

Rättigheterna sätts ju mot användare o grupper.

Kör du en autologin eller har du fimpat kontona helt...XP  är ju inget trubbel med ett autologon.

Vista har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör från och med idag med inloggning till vista-datorn  :P

Det är främst i laptopen jag inte vill att alla ska komma åt fildelningen på. Den stationära datorn ligger i ett nätverk med stark nätverksnyckel så den bryr jag mig inte om att sätta upp inloggningskonto på.

Jag var inne på sånna program typ "folder lock" också men det verkar lite meckigt och osäkert att köra med. Så nu får det bli inloggning i fortsättningen  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Verkar intressant.

Jovisst... man kan ju ha massor av skäl till att skydda information.

Bitlocker finns ju bara för Vista Ultimate.

Men... man får inte missa nåt och slarva med att läsa manualen, inget "click & run"

Sen den eviga utmaningen att ha backuper.... ;)    Men en bärbar backupar man då enkelt mot

den stationära.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...