Gå till innehåll

Göra vista snabbare!


fozec

Recommended Posts

Hejsan! Är ny på detta forum och jag såg en massa intressanta trådar om vista/xp!

Håller på ganska mycket med OS förövrigt, men har tagit mig i baken och börjat använda vista nu efter en trogen XP nörd..

Jag har sökt runt lite på erat forum här men jag försöker hitta någonstans där man kan göra vista snabbare än vad det är.. Hittade dock en massa trådar om XP, men finns det någon som vet några tips&trix man kan göra för att få upp Vista i en liten hastighet istället för en gammal gumman som går :)

Sitter förövrigt på en Core2Duo.. 4400.. 2Gig ram.. m.m

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Du kan ju stänga av Windows Search, Windows Defender, Volume Shadow Copy för att både spara diskutrymme och tjäna lite i prestanda, däremot är det inget jag rekommenderar eftersom du får reducerad funktionalitet. Tyvärr har jag ingen guide för hur du snabbar upp Vista, men det är en riktigt bra idé som jag defintivit ska överväga!

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer lita info från WikiPedia om Shadow Copy:

http://en.wikipedia.org/wiki/Volume_Shadow_Copy_Service

Shadow Copy (also called Volume Snapshot Service or VSS) is a feature in recent versions of Microsoft Windows that allows taking manual or automatic backup copies or snapshots of a file or folder on a specific volume at a specific point in time. It is used by NTBackup and the Volume Shadow Copy service to backup files. In Windows Vista, it is used by Windows Vista's backup utility, System Restore and the Previous Versions feature.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej !

Volume Shadow Copy behöver du inte pilla med.

Den tjänsten är endast aktiv i samband med att du startar en backup/säkerhetskopiering.

EDIT:

jag försöker hitta någonstans där man kan göra vista snabbare än vad det är..

Vänta på SP1 i stället. Alla andra åtgärder tar bara bort funktionalitet och ger inga märkbara prestandaförbättringar.

Indexeringen slöar ned i början men när den är klar så är även den inaktiv.

Du kan ju alltid gå igenom kapittlet "Prestandainformation och -verktyg" för att se om där är något att åtgärda i ditt system.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...