repzej Posted September 26, 2007 Share Posted September 26, 2007 som topic lyder, hur kollar man vilken directx version man använder på datorn? och vilken är den senaste directx versionen för windows vista 32-bit (download länk tack) . puss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted September 26, 2007 Share Posted September 26, 2007 http://www.microsoft.com/downloads/details...47-8fee451bf952 Skriv dxdiag i Kör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repzej Posted September 26, 2007 Author Share Posted September 26, 2007 okej, där står det dirextx:version 10.0 , så tydligen har jag det dock svårt att tänka mej det pga av att när jag installerat nya drivisar för mitt geforce 7500LE vista 32bit så blir skärmen "flimrig" i spel. men detta problem uppstår inte om jag kör med typ 1års gamla drivisar som jag har för tillfället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bej Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Geforce 7500LE har inte stöd för Directx 10. Dessutom är det inte alltid att dom senaste drivarna är dom bästa i varje miljö. Får du bättre resultat och prestanda med äldre drivare så använd dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Illsley Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Men det är ju rätt underligt när man har DX10 installerat men vissa program kräver DX9. Nero gör ju det till exempel. Ska man då lägga in DX9? Då har man alltså både DX9 och DX10? För den lär ju inte plocka bort DX 10... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Som jag förstår diskusionerna på nätet, så är DX10 en utökning av DX9c. Så DX10 innehåller DX9c plus ytterligare 3D-instruktioner som än så länge bara finns för Vista för att locka över spelare från XP. När ett program säger att det kräver DX9c och vill installera det, så kollar DXSetup vilka DX-moduler som saknas och i en DX10 Vista går säkert denna uppdateringen väldigt snabbt... när jag installerat nya drivisar för mitt geforce 7500LE vista 32bit så blir skärmen "flimrig" i spel Inte ens nVidia gör bug-fria uppdateringar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Illsley Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 När ett program säger att det kräver DX9c och vill installera det, så kollar DXSetup vilka DX-moduler som saknas och i en DX10 Vista går säkert denna uppdateringen väldigt snabbt... Ah, tackar för infon! Man "sabbar" alltså inte sin DX10 installation genom att installera dx9. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Här kan man läsa om DX10 detaljerna nVidias utvecklarsida http://developer.nvidia.com/page/home.html MS utvecklarsida EDIT länk http://msdn.microsoft.com/directx/ Problemet är ju att enligt rykten plus artikel av Stenis att man skippar bakåtkompabiliteten. För nVidias GPUs, allt äldre än 8XXX serien skulle inte klara DX10... Nånting för Ed Bott... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts