Gå till innehåll

Ljudenheten funkar inte på HP Pavilion 403


Mickilina

Recommended Posts

Hej!  :)

Här igen med väninnans datorproblem, detta verkar ha blivit en långkörare.

Denna gång gäller det ljud. Hon har Win XP Home.

Dator:  HP Pavilion 403

Moderkort:  MSI MS6367-N2 (3 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 2 DIMM, Audio, Video)

Multimedia:

Ljudkort  nVidia nForce MCP Audio Codec Interface

Ljudkort  nVidia nForce MCP Audio Processing Unit (Dolby Digital)

Ljudkorten är integrerade.

Jag försökte med drivisar från följande ställe:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechS...mp;swEnvOID=228

Men resultatet blev noll. Har även försökt hitta drivisar till Windows ljudenhet, men de hittar inte Windows.

Det är mycket möjligt att ljudkort/en har (också) blivit defekta, men hur gör man då när nuvarande är integrerad/e. Vet faktiskt inte om de är två eller bara ett. Ovanstående information är från Everest.

Snälla, goda råd är dyra igen

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då,

"Säg den lycka som varar för evigt !"...  :-

Jag försökte med drivisar från följande ställe:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechS...mp;swEnvOID=228

Men resultatet blev noll. Har även försökt hitta drivisar till Windows ljudenhet, men de hittar inte Windows.

Om nu ljudet 'plötsligt' slutat fungera och Enhetshanteraren inte längre upptäcker det (AC'97 typ),

eller det är röd-kryssat eller inte ens finns med som okänd enhet så...

Ovanstående information är från Everest.

Ja programmet uppger att ljudkortet finns, men det kan vara så att modellen är känd och därmed är innehållet känt.

Senast med nätverkskortet så misstänkte vi glappkontakt i uttag eller moderkort och nytt nätkort fixade det problemet. Om nu ljudet 'plötsligt' inte fungerar längre så är risken den att fler delar av moderkortet är på gång. (USB-utgångar och VGA grafikchip kvar... förutom processor och minne......) Moderkort till en så pass gammal modell är svårt att få tag på nytt (AMD Sockel A !?).

en hur gör man då när nuvarande är integrerad/e. Vet faktiskt inte om de är två eller bara ett.

Du kan få ett nytt lyxigt 8-kanals Creative SB Audigy SE PCI, 7.1 Surround, 24-bit/96KHz för 349-:

om kompisen vill försöka lappa...  Bara som exempel !!! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312201

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Åke/waxinator!

Skrev ett längre inlägg, men blev "utkastat" från forumet så inlägget försvann också.

Enhetshanteraren hittar 2 ljudstyrenhet för multimedia och båda är markerade med gula utropstecken.

Den enes tillverkare är Realtek, den andras Okänd. Båda har felkod 28 + att det står följand för båda:

Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)

Klicka på Installera om drivrutin om du vill installera om drivrutiner för den här enheten.

Inte här heller går att installera drivisar varken med eller utan installationssiva.

För närvarande gäller det nog bara lappa och lagasystem i st f köpe av en nu dator. Jag ska prata med henne, sen kommer jag senare berätta om beslutet.

Tack snälla, rara du för länken till ljudkortet!  :)

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mickilina  :)

Så ljudet har alltså fungerat ett tag efter senaste ominstallationen !?!

Om du först väljer att ta bort/avinstallera de gulmärkta enheterna och sedan åter kör "Sök efter maskinvaruförändringar", dyker de då upp igen eller förblir de borta ?

Se bilderna nedan... Jag hade förut BitDefender programvara installerad som skapade virtuella enheter i systemet. Jag har nu avinstallerat programmet men enheterna är kvar med <gult!> markeringar. Så jag "Avinstallerar" och söker sedan åter efter enheter och de förblir nu borta eftersom de faktiskt inte längre existerar.

Har din kompis kollat om USB-portarna fortfarande fungerar ?

/Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åke!

Nej, ljudet har inte funkat alls efter ominstallationen, men jag har inte varit här sen dess.

Jag avinstallerade de båda enheterna med gula utropstecken och körde *sök efter maskinvaruförändringar*, då flyttade sig dessa två under *Andra enheter* bland Ethernet-styrenhet ochSM-busstyrenhet, och fick i stället utropstecken stora gula frågetecken, som dessa andra enheter också har. Tidigare stod de här ljudenheterna under *Ljud- video- och spelenheter.

Har din kompis kollat om USB-portarna fortfarande fungerar ?
Ja, USB-portarna fungerar (iaf än så länge).

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Åke!  :)

Du är ett under, det är bara att konstatera.

Dessa drivisar gjorde susen och nu lyssnar jag och väninnan här på Barbados.  ;D

Vi vet inte hur, på vilket sätt kunde vi tacka dig nu igen. Kanske en bukett cyberrosor?

Glada är vi igen här och hoppas att nu är de värsta överaskningar över.

Kramisar från Mickilina och Aija

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Dessa glada å goa hälsningar gör mig helt upprymd.

;D Det är tack nog !!!

Nu när ni har möjlighet att lyssna på skön musik !

Får jag passa på att göra reklam för min kompis Mathias i Stockholm ?

Han skapar ljuvlig musik som han gladeligen delar med sig av !

http://www.section4.se/

Speciellt gillar jag hans senare låt Rush men där finns mängder att lyssna på och att slappna av till.

http://www.section4.se/mp3/Section%20IV%20...%20-%20Rush.mp3

Goa hälsningar / Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mickilina!

Hej Malou!  :)

Tack att du sammanfogade dom två inläggen. Fattar inte hur de blev till två olika trådar efter att jag blev "utkastat" då jag skulle ha postat.

Kunde inte editera heller och förklara.  :(

Kramis från Mickilina

Varsegod var så lite så  ;)

Kanske ett fall för Stenis ang problemet editera  ;)

****************************************************************************

PS: Härligt att höra att ni fått igång Ljudkortet med hjälp av waxinator. En mycket duktig kille måste jag säga  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, vi lyssnar så gärna på hans musik, det började automatiskt genom din andra länk. :)

Den första länken är sparat i den här burkens favoriter, jag sparar där hemma i mina bokmärken.

Vi önskar dig trevliga dagar framöver, vi kanske möts vid något tillfälle igen!

Häls Mickilina och Aija

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Malou-vännen!  :)

En mycket duktig kille måste jag säga 
Verkligen, håller med dig till 100.
PS: Härligt att höra att ni fått igång Ljudkortet med hjälp av waxinator.

Och gissa hur Aija känner det efter allt som har vart på sistone, jag med förstås  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej vännen Mickilina!

Och gissa hur Aija känner det efter allt som har vart på sistone, jag med förstås  ;D

Förstår mycket väl att Aija är glad efter allt trubbel som varit med denna dator  ;)

Kan nästan se henne och dig framför mig hur ni båda skuttar omkring av ren glädjeyra  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag passa på att göra reklam för min kompis Mathias i Stockholm ?

Jo nu har jag kört fler låtar..... minst sagt mäktig musik.

Han presenterar inte sig själv...  dvs Mathias...   Section4 och en enorm utrustning.

Klart udda hemsida... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja plun,  :D

Jag fick chansen att träffa honom i Stockholm för några år sedan genom jobbet.

Jag blev fast direkt efter att ha hört ett antal låtar i hans hem. Flera av hans låtar tar ett par spelningar innan man fattar vidden av dem, men sedan är man fast dessdå hårdare. Jag är speciellt imponerad av hans utsvävningar i ljudeffekter samtidigt som harmonierna är superba. Eftersom han delar ut i 256kbit/s så låter de ännu bättre i en riktig stereo anläggning. :P

/Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är speciellt imponerad av hans utsvävningar i ljudeffekter samtidigt som harmonierna är superba. Eftersom han delar ut i 256kbit/s så låter de ännu bättre i en riktig stereo anläggning. :P

Jo jag kör via KOSS öronsnäckor... plus ett Audigy ljudkort så då blir det ljud.. ;)

Klart mäktigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...