Gå till innehåll

internet problem med telia


Recommended Posts

hej har nygligen fått hem mitt nya bredband via telia men vägrar att gå i gång men har tästat följade

lägga till ny anslutning, repare anslutning, och sen gick jag in på kontrollpanelen och avinstalerade nätvärkskortet o insstalerade in det och sen repererade anslutningen och då fick jag begränsad anslutning.

kör internet med erhåll ip atumatiskt o dns atomatiskt pga av att inga papper om ip o dns följde med bredbandet.

har även varit inne o kollat på skickade paket och där stog det 170 skickade 7 motagna.

o sen har jag felsökt med msn och där står det att huvudingången är fel.

har ringt till telia men där sa dom bara att det var webbläsaren som var fel

om det nu e det som e fel hur byter man den o vart kan man ladda hem en ny?

använder mig av internet explorer o det fungerade innan jag bytte adsl  företag.

tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inget fel på webbläsaren...

Normalt sett så skall du aldrig behöva göra en "NY anslutning" till Telias bredband...

Det du skall göra däremot är att ladda ner Telias supportassitent och installera den:

http://www.telia.se/privat/kundservice/sup...internet_bb_tas

Supportassisteneten talar om var och vad du kan ha för fel, för felet kan ligga hos Telia elelr telefonstationen du är ansluten till...

Ladda även ner Installationshandboken (PDF-fil):

http://www.telia.se/files/TeliaBredb_InstHandbWebbmars07.pdf

Hoppas att det löser sig för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att verka tjatig här i forumet...

så är det enormt viktigt att splitterdosan sitter i det första teleuttaget i huset/lägenheten

och att man inte förlänger telefonsladden fram till modemet med mer ätt 5-8m.

Kan man inte få till kopplingen fram till datorn utan sladdförlängning, så är det mycket bättre

att förlänga datakabeln mellan modemet och datorn (kan vara betydligt längre 20-30m).

Signalkvaliten sjunker drastiskt om man inte följer dessa råd.

Resultatet blir att man antingen inte får tilldelat sig IP-adress eller Internet får "begränsad anslutning".

Sedan så skall nätkortets inställningar vara satta till automatisk tilldelning av både IP-adress och DNS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst af Gultarp
Det där med 5-8 meter på telefonledningen är väl en myt. Jag har 20 meters förlängning och det har alltid funkat. Däremot kan ju splittern vara defekt, den får man utbyt gratis i de flesta fall.

Visst är det en myt.

Om det inte fungerar med lång förlängningskabel, så beror det nog snarare på att det är fel i förlängaren. Det kan ju vara så att man inte har varit så noga på att hålla reda på hur kablarna är tvinnade. ADSL-linan måste vara i samma tvinnade par hela vägen. Annars riskerar man få fel impedans på kabeln, med "överhörning" som följd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... myt eller inte.

Man kan ju tänka att efter 2km kabel från stationen så spelar 10-20m extra sladd inte någon roll.

I Frölunda och lägenheten där hade jag 10m dålig förlängningssladd från första uttaget. Splittern satt i änden av den kabeln för att jag skulle ha telefonen på samma ställe som datan. Fungerade fint.

Nu i stugan på landet med nyinkopplad telefon så gjorde jag samma sak här.

Telefonen och splittern vid datan. Jag fick ibland ingen Internet trafik trots att jag fick IP-adress.

Jag upptäckte av en tillfällighet att när jag svarade i telefon så kopplade Internet ned...

Jo då, rätt sorts kabel och rätt inkopplat efter splittern. Jag hade extra splitter från Frölunda så den kopplades in, med samma verkan.

Jag fick sätta tillbaka splittern i första vägguttaget igen och nu har jag har inga problem (med samma telefon och sladd men på annat ställe).

I Frölunda hade jag Tele2 och eget ZyXel p661HW nu har jag Telia och deras Trippel ZyXel modem.

Det kanske är Trippel modemet som är känsligare. "You tell me"

Eftersom du bobbe112 har nyinstallerat Telia bredband så har väl även du deras Trippel modem ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sticker in näbben jag också för konstigt är det... ;)

Telia samt BBB ser ju allting i sina loggar...de kan även oftast

fjärrstyra utrustningen i telestaionen (D-slam) från supporten.

Synken syns samt DHCP samt DNS förhandlingen.

Sen framgår det inte om det även är en annan burk inkopplad... från Telia

får man 1 IP adress och den är låst, det brukar räcka att starta om modemet.

(Hursomhelst så ser supporten det här)

"Teleormbon"...vanligt förekommande

http://tekniken.se/dsl/doc/adsl32se.html

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...