Gå till innehåll

Dual boot men vilket OS skall vara installerat först?


perbear

Recommended Posts

(Min tidigare fråga om varför jag förlorar kontakten med internet efter en lång stunds inaktivitet på XP och Vistadatorer på sommarresidenset får vila tills höstmörkret har sänkt sig och jag kan sätta mig ner och verkligen jobba med olika förslag på lösning. Så det här har inget med den saken att göra.)

Jag förbereder ett köp av dator som ersättning för en gammal Optiplex som börjar känns väldigt seg. Allt som kan höja prestanda förutom att byta moderkort och processor har gjorts så jag känner inget dåligt samvete att snart pensionera burken.

Rådet som jag behöver från er är följande:

På grund av att en av mina kunder INTE har något program som kan köras i Vista så är jag TVUNGEN att installera XP på den nya maskinen. Men i vilken ordning skall operativen installeras? Har det någon betydelse? Eftersom jag återigen skall utnyttja Dell som leverantör har jag undersökt med dem om man kan få två operativsystem installerad från fabriken men det tycks inte gå. Alltså får jag installera ett av operativsystemen själv.

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle installera Vista som grund operativ och sedan köra XP i Virtual PC.

Har kunden tillgång till Vista enterprise så blir detta gratis.

Windows Vista Enterprise innehåller inbyggda verktyg för att förbättra programkompatibiliteten med tidigare versioner av Microsofts operativsystem, samt med UNIX-operativsystem. Med en funktion i Windows Vista Enterprise, Virtual PC Express, kan du köra - oförändrat - ett äldre program i ett äldre Windows-operativsystem i en virtuell miljö ovanpå Windows Vista Enterprise. Med den här funktionen spar du tid och pengar om du inte enkelt kan migrera ett äldre program direkt till Windows Vista.

Annars så är det XP som ska in först ifall du ska köra dual boot.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan har avikande mening tycks det. Just nu lutar jag faktiskt åt att pröva Virtual PC 2007 for Vista.

Programmet är ju gratis och man kan använda det med Vista Ultimate (den version som jag väljer på min nya dator). Skulle det inte fungera så får det väl bli en extra hårddisk och en nyinstallation av XP och ominstallation av Vista. Det känns lite pirrigt men också ganska spännande.

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som använder Virtual PC 2007 for Vista? Är den säker och fungerar den lika bra som med ett riktigt operativ?

Jag har Vista Ultimate i dualboot med Windows 2000 i VPC 2007 i en Vista Ultimate x64 installation.. Fungerar fint. Hittas också i mitt nätverk av de andra datorerna för fildelning.

När det gäller dualboot med Vista och t.ex. XP är det egalt vilket som installeras först. Den gamla regeln att installera det äldsta operativet först och sedan det nyare gäller inte längre med Vista. Det går precis lika bra att installera Vista först och sedan XP. Du behöver bara lägga till XP i Vistas Bootloader. Detta gör du förslagsvis med VistaBootPRO, som är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TAck för det Japanmannen. Då blir det beslutsångest istället - skall jag välja Virtual PC 2007 eller XP? Det får väl bli dagsformen som får avgöra det när den nya datorn dyker upp om sisådär tre veckor.

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Då blir det beslutsångest istället  - uppföljning

Inte riktigt. Det blev en ny dator med Vista Ultimate i plus nedladdat Virtual PC 2007. Den installationen gick bra men sedan har jag inte lyckats med att lägga in XP för att köra det i Vpc. Den tycks stanna i formateringsläget och vill ha nåt att boota ifrån. Några förslag på hur jag kommer vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tycks stanna i formateringsläget och vill ha nåt att boota ifrån.

Till att börja med så "Skapar" du en ny Virtuell PC av WindowsXP typ och går igenom uppsättningarna

för denna avseende minne och diskutrumme med mera.

Sedan startar du Virtuella PC'n och i det uppkomna fönstrets meny "CD" finns alternativ för att välja

varifrån du laddar ditt nya XP. Antingen från en riktig CD eller från en image (ISO-fil).

Härefter är det som vilken annan Windows installation som helst, med den enda skillnaden att så länge som

du håller dig i detta fönster så kan du inte påverka eller förstöra något i din riktiga PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...