Gå till innehåll

Hjälp med MUI-post-problem


Tiwatz

Recommended Posts

Hej,

jag är novis med att jobba med VIsta. Köpte ny dator med Vista Home Premium för ett tag sedan. Nu verkar det ha gått troll i maskinen. Jag kan inte installera program, trots att jag vet att de är anpassade för Vista. Jag kan inte heller högerklicka på "dator" och välja "hantera".

Varje gång kommer samma felmeddelande från Explorer.exe upp. Nämligen....

"Det finns ingen inläst MUI-post i resurshanterarens cache"

Vad är detta?? Hjälp snälla någon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäkert med vilket språk som ligger i botten, men jag valde svenska när jag körde igång det förinstallerade Vista. Några Windowsfiler har jag inte tagit bort, mig veterligen.

Jag lyckades faktiskt komma runt problemet efter att ha studerat lite på detta föredömliga forum. Det var funktionen UAC som bråkade med mig. Jag stängde av den och då fanns inte NUI-prblemet längre. Det verkar som den kan ställa till en hel del problem... Har jag rätt i det?

Ska prova att koppla på UAC igen och se om problemet kommer tillbaka.

Är det någon som varit med om något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hört talas om något liknande! Det låter som att det är språkfiler som inte kan läsas in för programmet som ska köras och det var därför jag misstänkte att någon av dessa nödvändiga filer tagits bort medvetet eller omedvetet.

Hur som helst så kan UAC ställa till med en del konstiga fenomen men jag har kört med det aktiverat på alla mina datorer i ett års tid utan att uppleva några allvarliga konstigheter. Man får inte glömma att UAC är en viktig skyddsfunktion i Vista som påverkar säkerheten negativt då det stängs av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...