Gå till innehåll

HJÄLP! Angående minne!


Recommended Posts

Hej! Jag har köpt två nya minnesmoduler till min dator, hade 2 á 250MB ram i datorn förut, de var PC3200 och då jag köpte nya så köpte jag även då PC3200 med 1gb i varje (alltså 2gb sammanlagt).

Men då jag sätter i de nya så startar inte datorn utan det blinkar en röd rampa och piper. Minnena borde väl fungera? Måste jag ändra i inställningarna innan jag sätter i de nya? Satte i de gamla igen för att kunna starta upp datorn, och det gick fint. Hur gör jag nu?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfigurationsmässigt ska det inte vara något fel...

http://www.memory-up.com/memory/HPBusiness..._1GB400MHz.html

Det skall vara:      Non-ECC Non-Registered

Max. Memory Per Slot:  1024MB (1GB)

...  ??? måste kolla vad pipen betyder. Har du provat att sätta in bara ett av dem i taget ?

Du kan ju fått ett felaktigt minne...

EDIT:

Beeps LED [1] Probable Cause

1 short, 2 long NUM lock blinking Base memory failure.

1 long, 2 short CAP lock blinking Video/graphics controller failure.

2 long, 1 short Scroll lock blinking System failure (prior to video initialization).

1 long, 3 short (None) Boot block executing

After pressing and releasing the computers power button, press and hold the F10 key until the

Setup Utility screen is displayed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Hahahaha :D  ursäkta mig...  :'( det vart visst lite tragikomiskt...

Jag skickade ett par exakt sådana minnen i retur till Komplett för tre veckor sedan.

Ett av den fick min PC att vägra starta... Det bara pep tills jag tog ut ett av dem.

De säljs ju matchade så båda returnerades för garantibyte (3 år gamla).

Jag har nu två nya... (har du de två gamla ?) :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, nu har jag testat minnena var för sig, först satte jag in det ena och startade datorn, då blinkade och pep det 1 2 3 4 och sen uppehåll, 1 2 3 4 osv.... sen testade jag det andra och då startar datorn och man bekräftar det nya minnet med F1, och startar windows och vips så har jag 1024 mb ram. Jippi. MEN hur ska jag få de båda att fungera? Är det lönlöst tror du? och vart vänder jag mig för att utnyttja fabriksgarantin för det ena, måste jag skicka minnet till usa och sånt jobbigt? :s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen testade jag det andra och då startar datorn och man bekräftar det nya minnet med F1

Bra ! Då har du konstaterat att ett av de nya är trasigt.

Nu kan du sätta tillbaka de två gamla på sina plater och fylla på med det nya som fungerar.

På så vis har du i alla fall mer minne än förut.

Om du går till någon datorbutik med service så kanske de hjälper dig att reklamera minnet. Annars är det till att reklamera köpet till "kompisen" och köpa nytt par.

P.S.  Om du nu fick minnena till halva priset så...  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka returnera minnet, då det nu visat sig att säljaren (ej en kompis, gudskelov) var mycket oseriös och tydligen vetat om att det ena minnet var trasigt då han sålde dem. Får se hur det går.

Tack för hjälpen iaf! Få som svarar på ens inlägg på den här sidan av någon anledning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...