zub Posted February 16, 2005 Share Posted February 16, 2005 Alltså min burk står på 24/7 Vad är då bäst att stänga av hårddiskarna via windows efter x antal minuter vilket gör att när man accesar nån av dom så ska dom starta upp igen ? Eller att köra dom 24/7 utan avstängning ? Dom blir ju inte så varma om man stänger av dom , dock så ska som ju spinna upp om man nu vill in på dom å göra nått kul =) Nån som vet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hez Posted February 16, 2005 Share Posted February 16, 2005 om du inte använder datorn på länge e de ju bättre att dom stängs av men om du använder datorn 1 gång per halvtimme eller nått liknande är det nog bättre att dom e på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SethP Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Jag har länge undrat över samma fråga (om det är bättre att hårddisken går hela tiden eller om den ska stängas av om man inte sitter vid datorn), och jag har för mig ha hört att hårddiskar inte ska ta stryk av att spinnas upp (eller att sluta rotera)... Stämmer detta? Jag är lite frågande eftersom läshuvudena då eventuellt kan repa diskytan, när de "landar" så att säga. För landa borde de väl göra när "luftkudden" försvinner? Eller? Om då burken står på 24/7 som zub skrev så kan det ju bli rätt många landingar eller take-offs, särskilt om man inte disablat funktioner som antivirus-uppdateringar/-scanningar, schemalagda aktiviteter etc. Finns det någon som kan lite mer i detta ämne?? Eller en länk, kanske? Jag tänker kolla lite själv, om en stund, förresten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
billy Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Hmm då har jag också en fråga.. Jag har haft datorn igång i närmare 4 veckor utan att ha startat om den en enda gång nu och jag ahr alltid haft på hdd.. (haft haft igång datorn längre dock med några snabba omstarter) Anledningen till att jag har på datorn är ju att jag laddar hem spel och film mm.. och då går det väl inte att stänga av hårddiskarna eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 På min bärbara dell, stängs disken vid inaktivitet efter 5 min och displayen efter 3 min skärmsläckare efter 2 min. Allt för att öka batteri-längden. På mina stationära stängs aldrig diskarna av, bara skärmarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SethP Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Venoms skrev: På mina stationära stängs aldrig diskarna av, bara skärmarna... Det är väl enbart för att minska el-kostnaden då, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Det är väl enbart för att minska el-kostnaden då, eller? Nä, det är för att spara skärmarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hlse Posted January 6, 2006 Share Posted January 6, 2006 En hårddisk kan stå på och snurra rätt länge innan det blir nåt fel. Kanske därför vissa HD-tillverkare utökat garantin till 3/5 år ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts