Gå till innehåll

Hårddisk Att vara på jämt eller stänga av ?


zub

Recommended Posts

Alltså min burk står på 24/7

Vad är då bäst att stänga av hårddiskarna via windows efter x antal minuter vilket gör att när man accesar nån av dom så ska dom starta upp igen ?

Eller att köra dom 24/7 utan avstängning ?

Dom blir ju inte så varma om man stänger av dom , dock så ska som ju spinna upp om man nu vill in på dom å göra nått kul =)

Nån som vet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Jag har länge undrat över samma fråga (om det är bättre att hårddisken går hela tiden eller om den ska stängas av om man inte sitter vid datorn), och jag har för mig ha hört att hårddiskar inte ska ta stryk av att spinnas upp (eller att sluta rotera)... Stämmer detta?

Jag är lite frågande eftersom läshuvudena då eventuellt kan repa diskytan, när de "landar" så att säga. För landa borde de väl göra när "luftkudden" försvinner? Eller?

Om då burken står på 24/7 som zub skrev så kan det ju bli rätt många landingar eller take-offs, särskilt om man inte disablat funktioner som antivirus-uppdateringar/-scanningar, schemalagda aktiviteter etc.

Finns det någon som kan lite mer i detta ämne?? Eller en länk, kanske? Jag tänker kolla lite själv, om en stund, förresten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm då har jag också en fråga..

Jag har haft datorn igång i närmare 4 veckor utan att ha startat om den en enda gång nu och jag ahr alltid haft på hdd.. (haft haft igång datorn längre dock med några snabba omstarter)

Anledningen till att jag har på datorn är ju att jag laddar hem spel och film mm.. och då går det väl inte att stänga av hårddiskarna eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min bärbara dell, stängs disken vid inaktivitet efter 5 min och displayen efter 3 min skärmsläckare efter 2 min. Allt för att öka batteri-längden.

På mina stationära stängs aldrig diskarna av, bara skärmarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...