Gå till innehåll

Nytt Grafikkort


Recommended Posts

Hejsan!

Idag köpte jag ett nytt grafikkort, GeForce 7600 GS. När jag bytade ut mitt gamla kort med det nya så började problemen redan där! givetvis hade jag avinstallerat dom gamla drivrutinerna och hämtade helt nya på Nvidia's hemsida! men när jag hade installerat dom nya drivisarna och startade om datorn så hänge sig datorn HELT hela tiden när jag loggade in i Windows .. efter ett tag så drog jag ur nätverkskortet och startade datorn igen, och då funkade det.

Efter att jag bara hade fått windows inloggningen att fungera igen så började det hända tråkigheter när jag spelade spel! spelen hängde sig, fick blåskärm och allting gick åt H*lvete!! Jag ställde en fråga innan här på forumet och då gissade vi på att det var en del drivrutiner som krånglade och orsakade blåskärmarna! men nu så hänger sig även HELA windows!!

Blåskärmarna började faktiskt hända när jag installerade STEAM, som jag har till för att spela Counter-Strike online! Men vad är det som orsakar att hela systemet hänger sig totalt? började hända när jag bytade grafikkort! hände aldrig innan ...

Kort sagt; Vad är det som orsakar att datorn hänger sig samt att jag får blåskärm (men det är antagligen någon drivrutin)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag alltid gör när jag fixar något nytt till datorn är att jag formaterar datorn helt och instllerar windows xp sen funkar allt med frid och fröjd :D

Nah men då förlorar man allting man har på datorn, har ingen möjlighet att föra över allting till en annan eller till en hårddisk, då jag bara har en.  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nah men då förlorar man allting man har på datorn, har ingen möjlighet att föra över allting till en annan eller till en hårddisk, då jag bara har en.  :-

därför ska man alltid ha 2 hårddiskar, eller iaf 2 partitioner =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåskärmarna började faktiskt hända när jag installerade STEAM, som jag har till för att spela Counter-Strike online! Men vad är det som orsakar att hela systemet hänger sig totalt? började hända när jag bytade grafikkort! hände aldrig innan ...

Kort sagt; Vad är det som orsakar att datorn hänger sig samt att jag får blåskärm (men det är antagligen någon drivrutin)

På mitt 7600GS AGP kort så måste man använda en extra spänningsmatning till kortet.

Det står finstilt i manualen om det är så.

Matningen är en standardkontakt i hörnet på kortet.

Linuxs drivare protesterade vilket inte Windows gjorde sedan kollade jag

i nVidias forum där de direkt skrev det här med extramatningen.

Fläkten står still utan matningen  :P

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt 7600GS AGP kort så måste man använda en extra spänningsmatning till kortet.

Det står finstilt i manualen om det är så.

Spänningsmatning? menar du en strömsladd? :) Men kan verkligen det orsaka att windows hänger sig?

Yup... om fläkten står still så tvärnitar Windows...

Så här ser mitt kort ut och i högra övre hörnet är matningen

http://www.inno3d.com/products/graphic_car..._agp/7600gs.htm

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktarna i mitt chassi spinner på heeelt okej!! :) men jag kanske kan sätta i en till? för att öka luftflödet? men jag har inte en aning om om jag kan få dit en fläkt till, jag har Antec Sonata II!

Tittade i mitt EVEREST och GPU visade 55 °C  (131 °F)

Hmm specialdrivare, verkar inte som om det ska vara några "speciella" drivrutiner till detta kort! kunde inte hitta någonting sånt i manualen iallafall! men blev lite nojjig nu om man kanske ändå skulle installera kortet med den medföljande CD'n  :- Ingen bra idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktarna i mitt chassi spinner på heeelt okej!! :) men jag kanske kan sätta i en till? för att öka luftflödet? men jag har inte en aning om om jag kan få dit en fläkt till, jag har Antec Sonata II!

Tittade i mitt EVEREST och GPU visade 55 °C  (131 °F)

Hmm specialdrivare, verkar inte som om det ska vara några "speciella" drivrutiner till detta kort! kunde inte hitta någonting sånt i manualen iallafall! men blev lite nojjig nu om man kanske ändå skulle installera kortet med den medföljande CD'n  :- Ingen bra idé?

55 grader är helt OK, har 54 grader själv just nu med fläkt.

Krånglar drivare så är det bara att prova sig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krånglar drivare så är det bara att prova sig fram.

Prova sig fram med vadå?  :P Alltså olika drivrutiner?

Yup... men

- Vad hade du för grafik innan ?  Kan behövas en totaldrivarstädning.

- Om det var inbyggd grafik måste man ofta "disabla" grafiken i BIOS.

- Kolla på Gigabytes supportsida vilken drivare som erbjuds där.  Medföljande CD skivor

duger oftast till ölunderlägg eller direkt till återvinning, utgånget skräp för det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

Men jag har ingen fläkt i min!

Såhär ser mitt ut: http://x68k.net/diary/img/IMGP0383_s.jpg

Prova följande:

Gå till http://www.logitech.com/index.cfm/mice_poi...30&cl=us,en

och ladda hem de nyaste drivrutinerna.

Avinstallera de nuvarande drivrutinerna och programvara som gäller för kortet.

Start om datorn. Rensa Windows Register (med t.ex CCleaner).

Kolla även så att katalogen NVIDIA(GIGABYTE) är helt borta....

Starta om. Installera de drivrutiner du laddat hem. Och slutligen en sista omstart av datorn.

Det var mitt tips jag kan ge dig.

Men det kanske kan underlätta för andra forumanvändare om du skriver vad felmeddelandena säger,

dvs. om du får några sådana. Vid bläskärm så brukar det ju stå lite info följt av ett nummer, en nummerkombination. Typ 0x00000000 osv..... Just det nummret går också oftast att Googla/Söka på.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova följande:

Gå till http://www.logitech.com/index.cfm/mice_poi...30&cl=us,en

och ladda hem de nyaste drivrutinerna.

Länken tog mig till Logitech?  ???

Ajdå, något fel där.

Här är rätt länk: http://www.gigabyte.eu/Products/VGA/Produc...?ProductID=2237

När det gäller krav på nätaggregat så ligger "minimum" runt 350-400W för detta kort.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag alltid gör när jag fixar något nytt till datorn är att jag formaterar datorn helt och instllerar windows xp sen funkar allt med frid och fröjd :D

Nah men då förlorar man allting man har på datorn, har ingen möjlighet att föra över allting till en annan eller till en hårddisk, då jag bara har en.  :-

Varför tror du man har en dvd brännare för :P?

göra säkerhetskopior

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag alltid gör när jag fixar något nytt till datorn är att jag formaterar datorn helt och instllerar windows xp sen funkar allt med frid och fröjd :D

Nah men då förlorar man allting man har på datorn, har ingen möjlighet att föra över allting till en annan eller till en hårddisk, då jag bara har en.  :-

Varför tror du man har en dvd brännare för :P?

göra säkerhetskopior

Bränna ut över 200Gb!!? Hell no.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag alltid gör när jag fixar något nytt till datorn är att jag formaterar datorn helt och instllerar windows xp sen funkar allt med frid och fröjd :D

Nah men då förlorar man allting man har på datorn, har ingen möjlighet att föra över allting till en annan eller till en hårddisk, då jag bara har en.  :-

Varför tror du man har en dvd brännare för :P?

göra säkerhetskopior

Bränna ut över 200Gb!!? Hell no.

Till att börja med ska man bara bränna ner dom program och drivrutier man använder som behövs mest

tänkt dig om du får virus på datorn då måste du iaf formatera och då hjälper det inte att du har en extra hårddisk då måste du mer eller mindre bränna ner endast det du behöver för datorn inget annat

om du inte har typ en blue-ray brännare för dom kan ju bränna 50GB per dvd skiva fast dom kostar 200kr per dvd skiva och blue-ray brännarna kostar typ 5000kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...