Gå till innehåll

Program på beställning


Heptagonal

Recommended Posts

Hejsan!

Känner mig lite uttråkad, så jag har bestämt mig för att göra program åt folk. Om det bara är ett litet program gör jag det gärna gratis, men för större grejer vill jag helst ha en liten kompensation ;) Jag kan en rad olika programmeringsspråk; allt från C++ till Basic, och jag kommer att använda det som verkar lämpligast.

Jag tar emot alla förfrågningar mellan himmel och jord, inom vissa rimliga gränser så klart. Om det önskas programmerar/designar jag även hemsidor, med korrekt XHTML/CSS så klart.

Skicka mig ett meddelande eller posta i den här tråden om du är intresserad av något :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jippi :D

Jag har länge tänkt på att ett uppenbart nyttoprogram helt saknas såvitt jag vet. Hoppas nu det är ett "ett litet program" annars gissar jag på att det är många som skulle vara villiga att donera en peng :)

Jag grämer mig ofta över att jag sitter fast med ett Telia ADSL-abbonemang med tillhörande dyra koppartelefon. Därför är mitt mål att varje månad utnyttja så mycket som möjligt av kapaciteten som jag betalar för. Helt enkelt för att vara säker på att maffiabolaget Telia inte kommer tjäna pengar på mig som enkild kund, jag tror det är uppnåbart med dagens villkor.

Som det är nu brukar jag förutom min vanliga massiva piratverksamhet tanka ner några stora ISO-avbildningar om dagen och natten, ibland blir det uppemot 30 GiB om dygnet med min 8 Mbit/s-anslutning ::) Det blir i alla fall några hundra GiB i månaden. :o 8)

Favoriten är material från Microsoft som t.ex. den här http://fileforum.betanews.com/detail/Micro...ge/1144855685/1, även fast den inte är så stor ;) Jag har mina skäl 8)

Det stora problemet förutom den ökande elanvändningen (Sorry Al) är att det är rätt så tidskrävande och inte sker helt systematiskt, dessutom kör jag slut mina gamla HDD's rätt så mycket snabbare..

Jag skulle behöva ett program som fungerar som en nedladdningshanterare där man skriver in ett par URL'r från var man kan tanka de stora filerna. Skillnaden gentemot andra hanterare som t.ex. Firefoxs inbyggda skulle vara att processen skulle vara i stort sett helt automatiserad.

Alltså att den för att maximera flödet tankar från mist två ställen samtidigt för att när den är klar med en fil omedelbart börja på nästa eller samma igen. En stor bult är att allting bara laddas in i ramminnet en kort stund, kanske några MB åt gången ? för att sedan kasseras ut i tomma intet :)

På så sätt sparar man både miljön, pengar och tid för att rädda förlorad data när HDD'n tillslut vänder ryggen till och crashar..

Hoppas du kan hjälpa mig, det vore Wünderbart :-* ;D

Ni andra som tycker om min idé får gärna haka på :) Dock gäller det tillsvidare enbart Fe.. Teliakunder. Men jag är öppensinnad, om ni kan presentera nånting konkret om andra onda bolag är ni självklart välkomna att dubblera mitt koncept fullt ut. Förövrigt tycker jag små förändringar till konceptet är helt okej utan mitt utlåtande :)

Lycka till, alla 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landsfiskalen: Jag är nästan färdig; fick något problem med att Windows klagar på att jag ändrar på operativssystemsfiler, men det fixar jag immorn. Förhoppningsvis ;)

Olivermannen: Det där var en riktigt märklig idé. Som GhostDog sa, det verkar en aning onödigt att göra det. Det kommer inte ha någon inverkan alls på Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onödigt ???

Det handlar om principen, varför ska man mata trollen om man inte måste ?? :- Man måste börja någonstans.

Det enda riktigt negativa jag kan komma på är att det drabbar andra oskyldiga wareztankare som får sin prestanda sänkt något. Men det är det värt. En annan är att (i mitt fall) storenergibolagen gynnas.

Positivt är t.ex. att statistiken över trafikökningen boostas (Statistikfreak), Telias intäkter sprids till fler, de smutsiga storägarna blir mindre rika, kapaciteten byggs förhoppningsvis ut snabbare, överbokningen minskas förhoppningsvis (Dedikerad lina FTW), man har nånting att skryta om (haha) :), det blir varmare och mysigare i hemmet till följd av den ökade energianvändningen, folket bakom de feta linuxdistarna får sin "snart släpper det"-attityd boostad vilket ger dem mer självförtroende som i sin tur leder till bättre produkter och ökat användande, Sverige som IT och piratland flyttar fram sina positioner ytterligare o.s.v o.s.v.

Genomsyrade i allt positivt är att det driver Hela ekonomin, även utomlands (Solidaritet FTW). Det för bara en marginell ökad kostnad för slutanvändaren 8)

Vad tror du om själva projektet då, Martin ? Är det genomförbart ? Jag har nyss börjat lära mig lite C++, men det jag kan kommer jag inte långt på ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...