Gå till innehåll

Kylbyte i grafikkort


Recommended Posts

Hejsan!

För ett par dagar sen så köpte jag ett nytt grafikkort, GIGABYTE GeForce 7600GS 512mb. Problemet jag har med kortet är att den blir väldans VARM! .. kände på den efter att ha spelat Fable: The lost chapters ett tag, och jag Brände fingrarna!! tittade även i EVEREST, och då låg den på över 70grader, tycker inte jag är så bra.

Här är mitt grafikkort:

image001.jpg

Jag surfade in på Komplett.se och skulle titta efter en ny kylning till den, nu har den bara heatpipes .. Finns det någon här som har detta grafikkort eller som vet om man kan byta kylning på kortet?

Tittade på denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322423

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just detta kortet verkar vara anpassat för dem som använder vätskekylning... men jag kan ha fel. Uttagen vid flänsarna påminner om de som sitter på vätskekylda system...

Tror aldeles säkert du kan ta bort hela "heatpipe"-anläggningen på kortet. Sitter den inte skruvad så är den fäst med små plaststroppar som går ut på baksidan på kortet. I dessa hålen kommer du sen att få fästa den nya kylningen. Zahlmans fläktar brukar vara universella till de flesta grafikkort när det handlar om "passningsförmåga".

Ett alternativ är en rejäl chassifläkt som du placerar i burken så att den blåser direkt på flänsarna på kortet. Inte lika effektivt men ett billigare alternativ..

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett heatpipe luftkylt kort. Andra leverantörer i 7600GS-serien har liknande storlek på kylfläns.

Det krävs rätt så bra luftväxling i lådan för att denna typ av kylning skall vara lämplig.

Jag har hyffsad luftgenomströmning men har satt en extra 120mm lågvarvig fläkt över mina två heatpipe-kort för att förbättra flödet runt kylflänsarna. Mina kort ligger på mellan 45 - 98 grader (i extrema fall 117 grader) beroende på aktivitet. Man skall inte vara där med fingrarna  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...