Belsebub Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 Då en processor är för varm finns det ju en säkerhetsfunktion som gör att datorn stängs av, right? Men min fråga är: Ökar man prestandan i datorn märkbart då man sätter en fläkt till just processorn för att hålla den kall? Tänkte på min stationära dator där kylningen av processorn är sådär just nu. Om man skulle ta och köpa en processorfläkt av något slag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 I normala fall så ändras inte processorns klockning eller spänningsmatning på grund av temperaturen, så där har du ingen prestanda förändring att förvänta. Äldre Intel processorer hade en funktion som satte ned processorns klockning rejält om den blev för varm (och det märktes !). Processorn och andra komponenter i dess närhet (på moderkortet) mår bättre med en svalare omgivnings temperatur. Ladda ner ett moderkorts-monitor-program som visar vilken temperatur du har på processorn. Därefter vet du om temperaturen är för hög eller ej. Normal temperatur är upp till 65 grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted October 13, 2007 Author Share Posted October 13, 2007 Ok, hur pass gamla intel processorer då? Jag har en intel, varit sugen på att gradera upp processorn. men det är ju så attans dyrt Jag ligger på en temp av 40 grader ungefär så då ska det väl kanske vara lugnt då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 Jag har för mig att det var P3'orna... 40 grader är alldeledes utmärkt. Om du däremot har tänkt trimma / överklocka processorn så stiger temperaturen snabbt och DÅ behöver du extra kylning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted October 13, 2007 Author Share Posted October 13, 2007 Oh, vad bra. Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted October 13, 2007 Author Share Posted October 13, 2007 Förresten! Var inne och kollade på ny processor för mitt socket 478. verkar som det inte finns bättre än 3,4 ghz. Men om man kollar på info om dom olika processorerna så kan det skilja i antingen 0,5-1mb tray. Vad är detta för något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 Om du tittar på sidan: http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=344 så ser du att de antinger är Tray eller Box. De är alltså antingen lösa chip på bricka (Tray) eller förpackad med kylare/fläkt i låda (Box). Värdet 0.5MB eller 1MB är storleken på cacheminnet i chippet (störrre är bättre och dyrare). På länken ser du också att det finns inga leverantörer som har dem i lager... kan bli svåra att få tag på. Om du får välja så köper du en Box så kylningen blir anpassad till behovet för vald processormodell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted October 14, 2007 Author Share Posted October 14, 2007 Aight! Då har man lärt sig lite mer inom djungeln av processorer. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts