tokar86a Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 Hej Hur ska man lösa det här med att DX 10 inte stöder Directplay ? det gör ju att äldre online spel inte funkar. Kan man lösa det här på något sätt utan att behöver instalelra XP igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 Lite matnyttig information om DirectX på sidan: http://sv.wikipedia.org/wiki/DirectX DirectPlay är ett API främst avsett för flerspelar-spel över Internet. Det gör det lätt att slänga ihop en lobby och så, men hade ganska dåliga prestanda och utvecklingen har lagts ner. Spelutvecklare uppmanas numera använda de vanliga TCP/IP-API:erna istället. Så gammalt är gammalt och nya spel utvecklas för Directx10 och nästa generation av API-sammansättningar. Man kan alltid installera en Virtuell PC med WindowsXP i Vista och köra gamla spel där. Kanske fungerar de att köras i kompatibillity läge !? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted October 14, 2007 Author Share Posted October 14, 2007 Hej Jag har provat i kompatibillity och det fungerar inte. Men det finns alltså inget annat sätt att lösa det här på än att köra en Virtuell PC med XP på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 14, 2007 Share Posted October 14, 2007 Nej, jag vet ännu inget sätt att återinsätta de gamla API'erna i Vista (men det kommer kanske något privat hack). Man kan förutom Virtual PC 2007 (gratis förresten) ha en minimal XP partition att välja på i uppstarten. Eller en USB-disk med bootbar XP + spel där BIOS har "Removable media" satt före hårddisk i boot ordningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted October 14, 2007 Author Share Posted October 14, 2007 Kan man ju alltid göra. Men jag installerade om datorn nu. La in XP igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 14, 2007 Share Posted October 14, 2007 Kan man ju alltid göra. Men jag installerade om datorn nu. La in XP igen. Grattis ! ...och snart (i vår?) kommer SP3 till XP med en massa tillägg från Vista. Så då får du behålla kakan och dessutom få russinen i stoppade ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts