Gå till innehåll

Gammal dator som behöver t-bord


billy

Recommended Posts

Hejsan,

Fick en gammal dator av min flickvän och deras familj, tänkte att det kunde vara kul att få igång den,

består av 2 hdds, på 700 mb samt 900 mb har jag för mig (länge sedan jag bootade den) samt nätverkskort osv.. Jag fick till och med skaffa ett nytt nätaggregat då det gamla var helt trasigt, (at-agg) och jag hittade inga billiga at-aggregat så jag fick kapa kablarna och göra om ett atx-agg till at ;)

Nu till mitt problem, jag behöver ett tangentbord för att kunna boota upp datorn korrekt, jag kommer till bios där det tar stopp för att datorn vill ha ett tangentbord. =/

Jag har testat med ett vanligt tangentbord men det verkar inte funka, så jag vet inte ens om kontakten i datorn fungerar eller om jag ens använde rätt kontakt.

Lite bilder:

2837k5.jpg

209ozfs.jpg

På bilderna finns det 2 kontakter, 1 samt 2. ;)

2:an är en helt vanlig ps2-kontakt, det är där jag har testat med ett tangentbord.

Men vad är 1:an för någon kontakt, kan det vara till tangentbord?

Någon som har någon idé på hur jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så det är alltså en din-kontakt :P

Det hade jag inte en aning om :)

Ska ta och leta reda på en sådan omvandlare, kanske till och med ett gammalt tangentbord med en din-kontakt.

Tack för svaret. :D

EDIT: hittade en bild på en omvandlare :D

pe-8206.jpg

Beställer en adapter från http://www.direktronik.se/  eller http://komplett.se/ snart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick igång datorn idag :D

Windows 98 var installerat..  ska se om jag kan få in second edition istället, datorn vill inte boota från cd alls, så jag är tvungen att göra det på något annat sätt..

Specifikationer: 120 mhz intel cpu, 40mb ram, 1.5 gb hdd (som låter som ett vindkraftverk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...