Gå till innehåll

System som helt plötsligt stannar


zam1000

Recommended Posts

Tja.

Hur kan jag göra för att ta reda på vad som orsakar att systemet helt plötsligt tvärstanna och enda sättet att är att göra det spänningslösa och starta om?

Kan man på nåt sätt köra logg på händelser?

Kör XP pro på en Pentium 4, 3,0GHz med 2GB ram (dualchannel)

Asus P4C800-E moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Management Console (MMC) loggar allt som har med datorn att göra:

Högerklicka på den här datorn -> Välj "Hantera".

I vänstra spalten ser du "Loggboken". Klicka på plustecknet och välj sedan "Systemlogg". Nu kan du se om det är något som är galet (leta efter de röda cirklarna med ett vitt kryss i)

Det jag dock skulle råda dig till är att uppdatera alla drivrutiner samt att kanske köra en viruskontroll med HiJackThis. Du kan ha oönskade filer i din dator.

HJT instruktionerhttp://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=6306.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hade precis samma fenomen... trodde att min systemdisk höll på att krascha, men inte än :)

Jag har ett Zyxel G202 trådlöst usb nätkort som det var dålig effekt i och jag slutade att använda zyxels programvara till att sköta uppkopplingen utan övergick till windows egna verktyg för detta med resultatet att systemet är stadigare än tidigare, men ändå inte helt bra.

Fortsatte med att uppgradera drivrutinen till grafikkortet (display driver) från ATI.

Jag hade bytt skärm tidigare från en CRT till en digital skärm, men inte bytt drivrutin (eftersom det fungerade)... Efter en koll i loggboken hittades ett fel i "Ati2mtag" där det stod "CRT - ogiltig skärmtyp".

Efter avinstallation av gammal drivrutin och nyinstallation av uppdaterad version från http://ati.amd.com/support/driver.html så fungerar det mycket

bättre, ingen krasch ännu och snabbare uppstart av datorn :) så jag antar att det var de två som strulade till mitt system...

Hoppas att detta kan hjälpa dig på traven lite, undrar du över något är det bara att fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...