Gå till innehåll

Minne


Skoda

Recommended Posts

När man lägger till mer minne så skall PC'n i uppstarten kräva att du går in i BIOS för att aktivera förändringen. Normalt kommer texten mycket tidigt "Press F1 to..."

Om du har minne som 'passar' men är fel sort så får du inget minnes-test-pip efter starten.

Lyft ur ett av de äldre minnena och jämför att ALLA skåror i kortkontakten är desamma som originalets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur vet man att man får rätt sorts minne om man beställer på nätet?

Stalkes tips är utmärkt ! Komplett har dessutom hyfsade priser och är bra som leverantör.

Vad vi annars behöver veta är ditt moderkorts fabrikat och modellbeteckning (ev. processor fabrikat).

Så kan vi kolla upp minnestypen åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett har en minnes minneskonfigurator vilket lämpar sig innan man ska köpa. :)

http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10232

Nja, bra är det inte. Min dator (Fujitsu-Siemens Scaleo J) skall ha DDR2 533-minnen, vad hittade Kompletts minneskonfigurator?:

Jo, felaktiga minnesmnoduler:

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Käpprätt åt h-vete.

Så lita inte för mycket på deras "Minneskonfigurator" ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte händer nå't alls när Du startar kan det bero på att Dina nya minnen inte är itryckta ordentligt.

Ta loss dom och tryck dit dom på nytt !!!! Se till så att "hakarna" klickar fast ordentligt. Brukar vara så på en hel del maskiner som man får in för att "dom inte startar"  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man riktigt otur så kan man "bränna" sina minnen...

Jag tar aldrig i minnen utan antistatarmband.

Men 2 är då maximal otur, troligen fel typ.

PS.. Heltäckningsmattor, mattor o statiska kläder är också förbjudna inom PC meckar zonen  DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, bra är det inte. Min dator (Fujitsu-Siemens Scaleo J) skall ha DDR2 533-minnen, vad hittade Kompletts minneskonfigurator?:

Jo, felaktiga minnesmnoduler:

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Käpprätt åt h-vete.

Så lita inte för mycket på deras "Minneskonfigurator" ;D

Det ser inte bra ut men de använder http://www.crucial.com och där ligger felet...

Om man beställer från dem och du får fel så tar de ansvar för att de byts ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat flera ggr sedan igår eftermiddag att ta loss och trycka i ordentligt men ingenting tycks hjälpa. Antagligen fel sorts minne. Har köpt dem på "INET", hoppas man kan lämna hem dem igen. Tack ändå för alla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, bra är det inte. Min dator (Fujitsu-Siemens Scaleo J) skall ha DDR2 533-minnen, vad hittade Kompletts minneskonfigurator?:

Jo, felaktiga minnesmnoduler:

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Käpprätt åt h-vete.

Så lita inte för mycket på deras "Minneskonfigurator" ;D

Konstigt.

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Jag har beställt ett sånt där minne från Komplett och hoppas på att det passar enligt deras konfigurator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...