brainlezz Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Hej har köpt en ny dator och här är lite info : Moderkort: Biostar NF520-A2 (4xDDR2/ PCIe/ 2xSATA2/ LAN/ 5.1 HD audio) Processor: AMD Athlon64 X2 4000+ 2.1GHz 1MB Socket AM2, BOX Minne: Transcend JetRAM 2GB DDR2 667 Unbuffered DIMM Kit (1GBx2) Grafik: Inno3D Nvidia Geforce 8500GT 512MB DDR2, TV-out, DVI, PCI Express Hårddisk: Samsung 250GB 8MB cache SATA2 CD/DVD: Samsung DVD Recorder 20x +R/+RW -R/-RW SATA DVD-RAM Black Bulk With Nero Software Ljudkort: Integrerat, Realtek AC97 HD audio 5.1 Nätverkskort: Integrerat, 10/100Mbit USB: 8st USB 2.0 (4 bak, 2 fram, 2 optional) Iaf, så köpte jag ett nytt ljudkort idag ( SoundBlaster Audigy SE ).. så jag stoppade in det efter att jag hade satt Disable på det gamla kortet i BIOS, Men det hittas inte i datorn när jag ska installera drivrutiner eller nånting! vad ska jag göra? det var inga kablar med i paketet så jag antar att det bara ska sitta i PCI uttaget? HJÄLP SNÄLLA! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Normalt så installerar man först Drivrutiner och program som följer med på CD'n. Sedan sätter man in kortet på fri PCI plats. Startar upp och då skall Windows tala om att ny hårdvara finns och att den installeras. Gå till Kontrollpanelen - System - Maskinvara - Enhetshanteraren och kontrollera om någon enhet är gul eller röd markerad. Är den det så högerklicka på den och välj att söka efter drivrutin (som du redan installerat...). När det gäller BIOS så skall det vara markerat att OS (operativsystemet) stöder PnP (Plug and play). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Och här hittar du drivrutiner till ditt moderkort: http://www.biostar.com.tw/app/en-us/mb/driver.php?S_ID=159 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 Nej inge gult/rött där heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 Och här hittar du drivrutiner till ditt moderkort:http://www.biostar.com.tw/app/en-us/mb/driver.php?S_ID=159 moderkort? det är vell ändå till det inbyggda ljudkortet, det stog även realtek audio drivers eller nått sånt så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 När det gäller BIOS så skall det vara markerat att OS (operativsystemet) stöder PnP (Plug and play) Har du kollat i BIOS att PCI platserna inte inaktiverats ? Windows måste märka att du satt in nytt kort... Allt annat indikerar felinställt BIOS eller felaktigt kort... Kortet skall inte behöva extra sladdar eller strömmatning. P.S. du kan sätta tillbaka till Auto för du väljer ändå senare vilket som skall vara ditt standard ljudkort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 Okej, Men var i BIOS ska jag kolla? vad står det ungefär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 så här hittade jag i BIOS med PCI involved : PCIE Spread Spectrum : DISABLED, alternativet var TRIANGULARE DOWN och : PCI/VGA Palette Snoop : DISABLE och alternativet enable Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Detta är inte PCIe utan PCI (olika bussar och kontakter). Låt det vara. PCI/VGA har med grafikkort som kan sitta på olika hållare... DISABLE är ok. PnP/PCI Configuration, Reset Configuration Data = Enabled Reset Configuration Data The system BIOS supports the PnP feature which requires the system to record which resources are assigned and protects resources from conflict. Every peripheral device has a node, which is called ESCD. This node records which resources are assigned to it. The system needs to record and update ESCD to the memory locations. These locations are reserved in the system BIOS. If the Disabled (default) option is chosen, the systems ESCD will update only when the new configuration varies from the last one. If the Enabled option is chosen, the system is forced to update ESCDs and then is automatically set to the Disabled mode. The above settings will be shown on the screen only if Manual is chosen for the resources controlled by function. Legacy is the term, which signifies that a resource is assigned to the ISA Bus and provides non-PnP ISA add-on cards. PCI / ISA PnP signify that a resource is assigned to the PCI Bus or provides for ISA PnP add-on cards and peripherals. The Choices: Disabled (default), Enabled. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 hmmm så vad ska jag göra? fan pallar inte att inte ha ljud! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 PnP/PCI Configuration, Reset Configuration Data = Enabled Har du ändrat detta nu ? eller ? P.S. du kan sätta tillbaka till Auto för du väljer ändå senare vilket som skall vara ditt standard ljudkort Du behöver alltså inte vara utan ljud, oavsett. Jag ser att du kan reglera CPU-fläkten under "PC helth status" - "CPU fan control by..." till olika gradtal i stället för full fart hea tiden. ! ( Engelsk manual på http://www.biostar.com.tw/upload/Manual/NF...6-1_0611C_B.exe ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 Ja det är nu ändrat, Men det där med CPU Fläkten, vad har det att göra med detta? och varför ska jag ändra hastighet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Ja det är nu ändrat, Men det där med CPU Fläkten, vad har det att göra med detta? och varför ska jag ändra hastighet?Det var bara en finess i sammanhanget när du ändå är nere i BIOS och pillar.För att få ner fläktljudet när kylningen inte krävs... Men glöm det ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 Okej, vad gör jag nu? angående att ljudkortet inte hittas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Startar upp Windows för att se om det hjälpt... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 Nej går fortfarande inte installera, den hittar inte kortet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Sitter kortet ordentligt? Kanske bara e o installera om hela köret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 Sitter kortet ordentligt?Kanske bara e o installera om hela köret? jo kortet sitter ordentligt...... står fortfarande att det går inte installera för inge creative produkt detected typ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Va händer om du sätter tillbaks enable på de gamla igen? Och sen fortätterme drivern. Hade ett liknande problem på en burk. Fick byta kortplatts, flytta kortet. Fast de va ett nätvrkskort, men de höll på likadant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Nej, installera om programmet hjälper inte om där inte finns någon hårdvara att installera till.... Har du möjligtvis 'trimmat' Services/Tjänster i din XP ? T.ex. Plug and play:Gör att datorn upptäcker och kan anpassa sig efter maskinvaruförändringar nästan helt utan användarens hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 @ Landfisk Jag gjorde det samtidigt som jag ändrade det andra i BIOS. @ wax vet inte? jag har ett brännt XP pro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 For att kolla Tjänster så högerklicka på "Den här datorn" och välj Hantera. Nertill vecklar du ut Tjänster... och letar upp Plug and Play, som skall vara Startad och Automatic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brainlezz Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 For att kolla Tjänster så högerklicka på "Den här datorn" och välj Hantera.Nertill vecklar du ut Tjänster... och letar upp Plug and Play, som skall vara Startad och Automatic. stämmer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Slut på ide'er... Vi har gått igenom de grundläggande problemvägarna. Du får köra med original ljudet tills vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted October 22, 2007 Share Posted October 22, 2007 Sätt bioset på default settings o installera om allt, så borde de funka. Om den inte funkar då kan de va hårdvarufel? kanske? En enkel regel. Gå aldrig händelserna i förväg. Låt "windoze" göra de de ska, o blir de fel, så lär man märka de. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts