Gå till innehåll

Ljudet har försvunnit!


göte

Recommended Posts

Hej

I en helt vanlig "köpedator" med Intels moderkort och utan separat ljudkort har ljudet plötsligt försvunnet.

Ljudikonen (högtalaren) som brukar finnas nere till höger i aktivitetsfältet är också borta och när jag kollar egenskaper för ljudet via kontrollpanelen är allting skuggat och det går inte att göra några ändringar.

Kollar jag under fliken maskinvara via enhetshanteraren så talar den om att alla enheter fungerar.

Någon som vet vad som hänt och hur det kan åtgärdas.

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar jag under fliken maskinvara via enhetshanteraren så talar den om att alla enheter fungerar.

Kolla om du har någon ljud enhet (de bilden).

Nej det finns ingen ljudenhet i enhetshanteraren  -  bara de övriga 6 enheterna som visas i din bild

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så använder ljudkort av SoundBlaster typ en standard adress.

Eventuellt så har Windows felaktigt givit din ljudmoduls adress till någon annan enhet.

I mitt exempel så använder ljudkortet adresserna 220 och 380.

Genom att visa anslutningar efter adresser så ser man om någon annan använder dessa adresser.

Om inte adresserna används så har ljudenheten i mitt exempel inte uppmärksammats av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Har Göte kanske varit inne och rotat i BIOS vid uppstart ??

Gå in i BIOS och ställ in på BIOS DEFAULT (brukar vara typ F5 eller F6 eller nån sån knapp, det står på skärmen), dvs standardinställningarna, spara, starta om, och testa om det funkar.

Eller har du installerat/avinstallerat nåt/några program innan det här hände ??

Kör isåfall en Systemåterställning, och testa sen om det funkar.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...