Gå till innehåll

SpeedFan 4.x [Fläkt och temperaturmätare]


Andreas Stenhall

Recommended Posts

SpeedFan 4.21

Kategori: Fläktstyrare och temperaturmätare

Ladda ner: http://www.almico.com/speedfan.php

Direktlänk: http://www.almico.com/speedfan421.exe

Change log: http://www.almico.com/sfhistory.php

Info: Ypperligt program för att se hur varm din dator blir samt kontrollera fläktarna i datorn. En varning bör dock utfärdas för att datorn kan ta skada om man helt stänger av fläktarna via detta program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 2 månader senare...
  • 3 år senare...

Är speedfan verkligen ett bra program att ladda ner och mixtra med.Det går ju egentligen ut på att ha en så tyst dator som möjligt och att ha fläktarna på så låg hastighet som möjligt.Jag tror inte det är ett bra program om man inte verkligen kan det.(mig inräknad)Man kan se tempraturer och det är ju bra men börjar man mixtra med saker man inte kan i det programmet har jag en känsla av att det kan gå åt skogen <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kan använda det för övervakning av fläktar och temperaturer. Den som använder det för att sänka fläkthastigheter måste förstås vara extra uppmärksam på temperaturen.

Jag använder ett annat program (CoreCenter), som hör till mitt moderkort, och med det sänker jag CPU- och chassifläktfarten så mycket som programmet tillåter. CPU-tempen är nu 32°.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kan använda det för övervakning av fläktar och temperaturer. Den som använder det för att sänka fläkthastigheter måste förstås vara extra uppmärksam på temperaturen.

Jag använder ett annat program (CoreCenter), som hör till mitt moderkort, och med det sänker jag CPU- och chassifläktfarten så mycket som programmet tillåter. CPU-tempen är nu 32°.

Jag har temperaturer som är bra och datorn är ganska tyst.Jag låter det vara så.

Ett program som man inte är helt säker på tycker jag inte man skall modda med.Men ju svalare det är i burken ju bättre är den att jobba med ;).Men då måste du ju ändra fläkthastigheten beroende på program?Det tycker jag verkar jobbigare än att inte ha nåt program alls för det.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag i alla fall vågar inte installera det ännu.Jag tror att det är något av dom farligaste program man kan använda.Gör man nån inställning fel kan det ju sabba hela datorn.Jag vågar det bara inte. jag har det äldre installerat men avbockat det på auto.Startar jag det går fläktarna så det hörs till grannarna. du får gärna förklara ;) Varför börjar fläktarna gå på helfart fast temperaturerna är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att den fläktkontroll som du vanligen använder inaktiveras då SpeedFan aktiveras. Då får du använda SpeedFans inställningar för att kontrollera fläktarnas fart.

Jo,det är det jag försökt lära mig men knoppen förstår inte programmet.

Det blir bara fel.Att sätta det på auto går ju inte alls och att ändra i programmet blir också fel.

Det är nog det enda program jag inte kan ställa in ordentligt.

Det skulle behövas på min sons laptop som blir glödhet.

Han använder det men jag tror inte han vet hur det fungerar.

Vad jag förstår är det vissa program som gör datorn extra varm.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

I första hand är det grafikintensiva program t.ex tunga spel som gör att grafikkort avger mycket värme, men naturligtvis påverkar även processorkrävande program t.ex att encode'a filmer värmeutvecklingen. Vanliga "kontorsapplikatiner" gör i regel varken från eller till. Men det är ju också sådant som att analysera vilka av ens program som pressar datorn att utveckla värme som man kan använda SpeedFan till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...