Gå till innehåll

Kraschat?? ...eller?


Vilsen i XP

Recommended Posts

[youtube=425,350] ???  Har försökt hur länge som helst :-( och många ggr att starta datorn... kommer så långt att starta återställningstidpunkt.. men det blir bara Windows avbröt för att inte skada programvaran.. ibland står skrivet på skärmen; could not find disk  Vad gör jag nu..?? Har en Dell Inspiron 8200 m WP-program.. Tacksam för all hjälp o tips../ G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det viktigaste nu är att disken placeras som 2:a disk i en burk.

Om det ev skulle gå så riskerar man att den totalt skrivs sönder om den sitter som

1.a systemdisk.

Plocka ur disken eller köp en till disk och ändra Master/slave alt SATA ordning.

Har du tur går det att läsa direkt.

Annars har jag själv bara bra erfarenheter av Scavenger som räddningsprogram.

http://quetek.com/prod02.htm

Har du aldrig pulat med diskar ta hjälp av någon som kan alt firma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för förslagen... Nej jag har inte pulat m dylika prylar... En Scania V8 är mer handgripligt.. nä, skämt åsido... ngn gång ska väl va´den första...  Går väl att läsa sig till...väl??

Räddningsprogram...?? så det finns hopp ändå... :-).. ? Ska pröva dina förslag... Ngn som har ett förslg till varför det händer så här....Jag inbillar mig att sonens c:a 350 spel är en bidragande orsak...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för förslagen... Nej jag har inte pulat m dylika prylar... En Scania V8 är mer handgripligt.. nä, skämt åsido... ngn gång ska väl va´den första...  Går väl att läsa sig till...väl??

Räddningsprogram...?? så det finns hopp ändå... :-).. ? Ska pröva dina förslag... Ngn som har ett förslg till varför det händer så här....Jag inbillar mig att sonens c:a 350 spel är en bidragande orsak...

Det är mer fråga om lite tur när det gäller diskar....  plus att diskar behöver lite omvårdnad, defragmenteringar, städningar och någon felkontroll ibland.

Räddningsprogrammet jag länkade till kostar då flis.... finns även gratisprogram som är klart sämre.

Har du tur går det att läsa disken utan räddningsprogram.

Enklast rycker du ur disken och sätter den i en annan burk...eller måste du köpa en ny disk och

installera WIndows på den, sedan ansluter du den trasiga disken och kollar om du ser några filer.

Hårddiskar är inget att lita på.....det är därför man uppfunnit backuper....  (salt på såren)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defragmenteringar, rensat ur g:a bilder, dokument o sånt.. det har jag fixat genomåren.. Faktiskt har det kommit; Windows reparerar felnrxxxxxx . meddelanden som dykt upp efter uppdateringar... Backup har jag gjort på fotona... i hårddisken... problemet är att jag inte kommer åt dem.. hann inte med att lagra på CD o DVD innan datorj-ln la av... Har tyvärr inte hunnit pröva dina förslag på åtgärder... kommer en helg snart :-)... Riva ur disken... låter brutalt.. / G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"rycka ur disken" var mer bildligt talat för det går inte.... ;)

Om du aldrig pulat med diskar, inte läst några manualer, inte varit inne i BIOS

, inte vet om det är SATA eller IDE disk så rekommenderar jag starkt att

du endera tar med dig burken till en firma,  alternativt skruvar du ur disken och låter en firma komma med en dom

Om det ev skulle gå så har du nog sabbat disken så att den är helt förstörd när

du ska ansluta den.

Sen kan man då köra med Linux/Knoppix men det är lika med det att man bör

ha pulat förut för att komma underfund med hur Knoppix och filräddningen går till.

Om du ev försöker själv så bege dig till Dell och deras supportsidor.... ;)

Manualen ska du ha läst på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den tur jag har som får så många tips o förslag på åtgärder, så ska det nog ordna sig... Som den borne optimist jag är, så ska jag få liv i burken igen... fast det låter som att en ny apparat är räddningen för att kunna hantera en dator i fortsättningen... Verkar som att Dell´en har gjort sitt...

Visst har jag läst manualerna och följt dem till punkt o pricka.. men det har ändå inte hjälp.. så nu får det bli de alternativen som ni anvisat.. Tack alla..så länge.. återkommer med resultatet.../ G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men du missar poängen verkar det som.

Om det inte hade varit fråga om en filräddning så kan man strula på lite

hur man vill.

Nu har man oftast inte så många chanser om disken är på väg att helt krascha.

Om du går till en PC firma så gör dom direkt enligt min metod, om du är beredd att betala.

Alternativt enlgt scanias metod.

Sen är det inte de "vanliga" manualerna utan här är det frågan om att hantera BIOS

och diskar.

En "riktig" PC tekniker gör det här på några minuter och ser direkt om disken är läsbar eller ej

Alternativt någon du känner som pulat med diskar.... ;)

Ev kan man få fart på disken mha en XP skiva men då riskerar man istället att disken skrivs sönder...

Enklast möjliga sätt så fösöker man få till en backup, ofta behöver man även ett räddningsprogram som Scavenger.

Allt är i slutändan hur mycket dina filer är värda att rädda.... eller hur mycket jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, med Scania menade jag att där kan man se ( och iaf jag) och förstå vad som är fel...rent mekaniskt o lite elektriskt.. men här .... i datans värld ..tja språket är rena grekiskan... fast jag tycker det är aningen lustigt att manualerna inte berättar allt.. Men nu ser det ut som att jag får bära iväg burken till en PC-tekniker, för ev avhjälp av fel/ att rädda. Av svaren att döma, så är det inte mkt hopp om att "skrotet" går att använda i fortsättningen... Inköp av ny burk mao... Håhåjaja-- o snart e´ de´ Jul.../ G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte säga vad som är fel förrän man försökt läst från disken.

Sen köper man inte en ny burk för att hårddisken är trasig.

1. PC tekniker ?

2. Köpa ny hårddisk ?  sedan kolla den trasiga disken

3. Låna en burk för att kolla den trasiga disken ?

4. Låna en hårddisk

5. Köpa en extern USB disk.  ? 

Så bollen är din.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får tänka Dej lite som en bil. Handboken kan beskriva hur Du byter en säkring men Du får själv lära Dej hur man fickparkerar !!!  Sen får Du bestämma Dej för om Du ska va chaufför eller mekaniker.

En mycket bra liknelse!  :)

Jag har själv räddat en kompis disk med Pluns metod, pluggade in den som "Slave" och ALLT i Mina dokument gick att kopiera över till min egen HD. Brände ut det på en skiva, köpte en ny hårddisk, installerade operativet och kopierade in de räddade dokumenten!

Bilderna från "Morfars 90-årsdag och studentskivan" var räddade!

Själv kör jag regelbunden synkroniserng (SyncBackup Free) mellan 2 hårddiskar samt bränner en DVD då och då plus att jag lagt det viktigaste hos Diino.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

tack alla för era högst positiva inlägg... har inte haft tid..dvs inte varit hemma på ett tag.. men sonen har läst o berättat att en lösning verkar vara i sikte... Får nog vänta t julhelgen innan jag hinner kolla över burken... säkringar o bilkörning... :-)  kul att ni tar upp det... håller liksom på m det.. fickparkering.. D lär man sig inte självt... inte byta säkringar heller... alla lär vi oss nånting... av andra...eller??  Jag har lärt mig att det finns massor av datorkunniga därute som sprudlar av hjälpsamhet.. Jag är övertygad att Tomten kommer tilll er först..i år.. God Jul så länge.. / Vilsen i XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...