Gå till innehåll

Är mitt grafikkort överklockat?


eskhult

Recommended Posts

Jag har problem med att min grafikkortsfäkt går för fullt i stort sett hela tiden, även om jag bara slår på datorn och loggar in i vista.

Jag laddade ned en trial av Everst ultimate edition och kollade igenom, för å se om jag kunde bli lite klokare av detta.  Då jag kommer till egenskaper för grafikprocessor hittar jag något intressant. Där står det att min minnesklocka går på 468 MHz mot originalets 252 MHz...  Kan felet ligga där? Vad göra? 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X1800 kommer i flera variationer med olika klockningar och interna strukturer.

Ingen av dem klockas lägre än 450 MHz.

Mobility Radeon X1800-serien lanseras i två versioner; där X1800 har 12 pixel shader pipelines och kärnan klockad i 450 MHz, medan toppmodellen X1800 XT har 16 pixel shader pipelines och en kärna klockad i 550 MHz.
Grafikprocessor/tillverkare: ATI Radeon X1800 XT

Central klockhastighet: 625 MHz

RAMDAC klockfrekvens: 400 MHz

Installerat videominne: 512 MB

Teknik: GDDR3 SDRAM 256-bit

Klockfrekvens för minne: 1.5 GHz

Där finns gratisprogram för bland annat fläktt kontroll

http://www.guru3d.com/article/atitraytools/189/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren så långt.

Har de senaste drivrutinerna installerade, dock är de moddade för att passa min mobility radeon.

Detta är min första bärbara dator, hade man haft en stationär hade man ju kunnat gå in datorn å ev bytt grafikkort oxå...

Men det känns som om det borde kunna gå å fixa til på nåt sätt, vet inte hur bara... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten är gemensam för hela datorn (CPU, grafik och minne).

Har du uppdaterat drivrutiner nyligen från Fujitsu-Siemens ?

http://www.fujitsu-siemens.se/support/downloads.html

T.ex:

BIOS Windows Flash - AMILO Xi1526  Date: 19.07.2007  Size:  1,57 MB  Version: 1.25

VGA driver - NVidia GeForce Go7600  Date: 05.02.2007  Size: 34,28 MB  Version: 7.15.10.9808

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det svårt att uppgradera BIOS? Gör man det inifrån Windows?

Vad kan skita sig?  :o

Har laddat ned senaste BIOS nu. Valde en fil som man kör från windows. Så nu är det bara att hålla tummarna eller? Bör man göra något speciellt innan eller är det bara att köra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur du uppgraderar BIOS varierar från olika datortillverkare men vanligtvis gör du detta inifrån Windows genom att köra en programfil som i sin tur tar han dom själva uppgraderingen. En BIOS-uppgradering som går snett kan i mycket olyckliga fall göra din dator obrukbar, till exempel om strömmen försvinner just när det nya BIOS:et programmeras in på moderkortet. Jag har själv gjort hundratals BIOS-uppgraderingar genom åren utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...