Gå till innehåll

Startar om i spel


Vlad

Recommended Posts

Hej på er alla.

Min pc har plötsligt börjat starta om när jag sitter och spelar, lite mer krävande spel (FPS).

Både i Vista och i XP. Samtidigt med att detta problem börjat, så kan jag inte längre klocka upp frekvensen på processorn. Har brukat lattja med det tidigare för att kolla tex. 3Dmark och superPI för skojs skull. Har då kunnat höja med 10-20% utan problem. Provar jag nu med endast 3% överklockning blir det blåskärm direkt. Har dock alltid kört i orginalfrekvens annars.

Någon som har haft samma problem? Har lite egna funderingar som jag vill "bolla" med.

Börjar moderkortet bli "slitet", kondensatorerna har väl en begränsad livslängd? Kan det ha med att jag börjat köra med RAID0 så det blir för mycket för den gamla P4D processorn? Har jag för klena grejer så mitt 8800GTS protesterar.

Har nyligen formaterat och har samma problem nu som före.

Jag sliter mitt hår i frustration. Tacksam för tips, ideer och funderingar.

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att din dator numera får sämre kylning och vid stigande temperatur börjar komponenter

bli känsligare och marginalerna för trimning försämras.

Ladda ner ett program för moderkort monitorering så att du ser vilken temperatur de olika enheterna har.

Fläktar och luftfilter täpps igen av damm som sugs in i lådan. Kanske dags för försiktig dammsugning ?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator.

Har vattenkylning på CPU och nordbrygga, kontrollerat av mCubed t-balanser.

Processor ligger på 40-50 grader

Moderkort på 30-35 grader

Diskarna på 30-32 grader

Grafiken har dock orginal kylning 55-65 grader.

Och radiatorn damsugs varannan vecka ;), så jag tror inte det är tempen det beror på.

Lådan har 3 papst 80mm och 2 papst 120mm.

Kan det vara nätdelen, en lågpris ACE raw deal 520W för endast 315kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du har kanon-koll och jättebra låda  :D

Kan det vara nätdelen, en lågpris ACE raw deal 520W för endast 315kr?

Nätdelen kan vara ditt problem men 520W borde räcka om spänningarna är av hög kvalite.

Men 315:- för 520W låter inte som kvallite i mina öron...

Kan du köra 3Dmark med specifikt CPU-test i mängder för att se att moderkort, minne och procesor är okay !?

Och om detta går bra, köra ren grafiktest i mängder ?! kanske kommer vi närmare orsaken.

DiskRaid används knappt under spelande så det borde inte påverka detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU test i 3dmark06 under 2 timmar inga problem.  Vid loop av 3D test avbryts test efter en par loops med följande felmedelande "IDirect3Device9::Present failed:Devicelost (D3ERR_Devicelost)".

Har provat köra alla test inviduellt ett och ett och det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"IDirect3Device9::Present failed:Devicelost (D3ERR_Devicelost)"

Detta felet fick jag också med 3DMARK06 om jag bara rörde något fönster under testen.

Jag installerade senaste BETA drivrutinen till mitt 8600 -kort och sedan har det gått bra.

Jag kör nu (som du ser) 169.04

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också senaste drivisarna, tror nog det är nått hårdvarufel, typ nätdel, (eller moderkort för det vill jag ha ett nytt core2 kompatibelt. Men att övertyga frugan om att sånt är nödvändigt är svårt  :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...