Gå till innehåll

Hur ta bort säkerhetsvarning när man klickar en .exe-fil, irriterande


ron

Recommended Posts

Så fort man klickar en körbar fil måste jag via ok-ruta godkänna att den körs. Hur tar man bort denna idiotgrej?

En annan sak. Var finns ikoninställningarna till skrivbordet? Vem vill gå in i startmenyn för att komma åt datorn? Inte jag iaf :)

Förresten, startmenyn, vilket skämt, hur får man den med ett riktigt utseende (=XP)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort man klickar en körbar fil måste jag via ok-ruta godkänna att den körs. Hur tar man bort denna idiotgrej?

Detta är som du skriver ett skydd mot idioter som kör okända 'körbara filer' via ett priviligierat konto.

Vill du slippa se varningarna så öppna Kontrollpanelen - Säkerhetscenter och läs om "Andra Säkerhets inställningar" (UAC).

I vänster kollumnen kan du anpassa hur du vill ha det "Ändra hur jag varnas av Säkerhetscenter".

Var finns ikoninställningarna till skrivbordet?

Högerklick på Skrivbordet - "Byt ikoner på skrivbordet" ( under Aktiviteter i vänster kollumnen).

Vem vill gå in i startmenyn för att komma åt datorn?

Du kan med högerklick 'dra' en "Datorn"-genväg till Snabbstartfältet och när du släpper knappen välja att kopiera dit ikonen.

hur får man den med ett riktigt utseende (=XP)?

Högerklicka på Start-knappen - Egenskaper - "Start-menyn" - markera "Klassisk Start-meny"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort man klickar en körbar fil måste jag via ok-ruta godkänna att den körs. Hur tar man bort denna idiotgrej?

Detta är som du skriver ett skydd mot idioter som kör okända 'körbara filer' via ett priviligierat konto.

Njau... att kalla de "glada klickarna" för idioter är väl kanske att ta i.... ;)

Däremot så de som konstruerade UAC kanske hade en dålig dag inkl debatten

om UAC under Vistas utprovning som inte ledde till mycket ändring.

UAC blidde ju en riktig "bastard" till funktion.

Att ha lösen till "root" funktioner är ju elementärt för andra operativsystem.

(inkl en tidsfunktion på standard 15 minuter då man slipper mata in sudo lösen)

Men men.... lata windowsägare...  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort man klickar en körbar fil måste jag via ok-ruta godkänna att den körs. Hur tar man bort denna idiotgrej?

Detta är som du skriver ett skydd mot idioter som kör okända 'körbara filer' via ett priviligierat konto.

Vill du slippa se varningarna så öppna Kontrollpanelen - Säkerhetscenter och läs om "Andra Säkerhets inställningar" (UAC).

I vänster kollumnen kan du anpassa hur du vill ha det "Ändra hur jag varnas av Säkerhetscenter".

Var finns ikoninställningarna till skrivbordet?

Högerklick på Skrivbordet - "Byt ikoner på skrivbordet" ( under Aktiviteter i vänster kollumnen).

Vem vill gå in i startmenyn för att komma åt datorn?

Du kan med högerklick 'dra' en "Datorn"-genväg till Snabbstartfältet och när du släpper knappen välja att kopiera dit ikonen.

hur får man den med ett riktigt utseende (=XP)?

Högerklicka på Start-knappen - Egenskaper - "Start-menyn" - markera "Klassisk Start-meny"

Du är en klippa :) :)

Alla är ju barn i början. Man blir ju lite vilsen som ny vista-användare. Man är ju van vid XP och har gillat dess uppbyggnad (rent grafiskt). Så tack igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau... att kalla de "glada klickarna" för idioter är väl kanske att ta i.... ;)

:D jo men jag bara drogs med i ordvalet om att det var en grej för idioter "denna idiotgrej?" ...  ;D

"Idioter"? :)

När väl Vista ramlar in i företagdatorer så lär denna funktion säkert uppskattas av diverse IT-avdelningar. På jobbet (nästan 2000 datorer) gick vi över till XP när det funnits i ca. 2 år. Så de flesta större företag har väl en eftersläpning på något/några år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På användarkonto i kontrollpanelen hittade jag hur man stänger av UAC. Längst ner på "användarkonton" kan man välja "Aktivera eller inaktivera Kontroll av användarkonto (UAC). På nästa skärm kan man bocka ur en ruta som inaktiverar denna kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Idioter"? :)

När väl Vista ramlar in i företagdatorer så lär denna funktion säkert uppskattas av diverse IT-avdelningar. På jobbet (nästan 2000 datorer) gick vi över till XP när det funnits i ca. 2 år. Så de flesta större företag har väl en eftersläpning på något/några år.

Jo men de allra flesta företags IT avdelningar vet hur man spärrar gpedit och

gör "barnsäkra" policys utan admin rättigheter  ;)

UAC och Vista  har ju inte efterfrågats egentligen av företag.  Däremot finns det funktioner

i Longhorn servern som ev företag ser som mervärden att uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...