Gå till innehåll

[LÖST] 3G Modem


Recommended Posts

Så här skriver Tre

Bör jag välja ett PC-kort eller ett USB-modem?

Svar: Datakortet passar bärbara datorer med en sk PC Slot medan USB fungerar på alla datorer med en USB-ingång. Datakortet tar mindre plats eftersom det sitter inuti datorn medan USB-Modemet vilar eller hänger på sidan av datorn.

----------------------

Själv skulle jag aldrig köra via USB...för mycket krångel enligt min mening.

Kör själv med mobilen som modem, funkar utmärkt via Bluetooth.

Sony Ericssons mjukvara har uppkoppling direkt,  Linux är lite mer knep o knåp.

Sen kostar det då skjortan utan dataabb om någon får för sig att prova... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEjSann & hallå!!!

Vad är att föredra om man skall sattsa på ett 3G modem.

USM eller PC-Card? För och nakdelar.

Tacksam för lite info!!!

Det finns nog anledning och tänka på var och hur man tänker använda modemet. Jag har för närvarande  http://nordiskmobiltelefon.se/ och det funkar bra, har den bästa täckningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv med mobilen som modem, funkar utmärkt via Bluetooth.

Om jag skulle få för mig att vilja prova med mobilen. Vad måste jag fixa/tänka på?

Mobil: Nokia N80.

Operatör: Telia.

Som vanligt så dumpa skivan och ladda hem senaste mjukvaran

http://europe.nokia.com/link?cid=EDITORIAL_215671

Välj din mobil

Sen har du Connect to Internet, Sony Ericsson känner av vad som kommunicerar

med mobilen och man installerar modemdrivarna.

Borde vara lika med Nokia. (eller enklare)

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Tele2 USB-modem.

Modemet hänger utanför fönstret i en plastpåse.

5 meters förlängningssladd mellan datorn och modemet.

Fungerar med maxhastighet hela tiden.

Så om du inte har fullgod täckning inomhus, köp modem!

Installerar sig själv automatiskt.

Har alltid fungerat helt felfritt.

Rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade på min stationära dator i natt. Skall installera PC Suite på den bärbara under dagen.

TACKar plun för detta!! :)

Det är nog inga problem att få det att funka.......

Utan databb så kostar det då multum....!!!!   10-15 kr MB..  :P

Så har du behovet så är det bara att bestämma sig.

Telia, dyrt o segt...

http://www.idg.se/2.1085/1.119714

Du få kolla vad Telia erbjuder nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Så här skriver Tre

Bör jag välja ett PC-kort eller ett USB-modem?

Svar: Datakortet passar bärbara datorer med en sk PC Slot medan USB fungerar på alla datorer med en USB-ingång. Datakortet tar mindre plats eftersom det sitter inuti datorn medan USB-Modemet vilar eller hänger på sidan av datorn.

----------------------

Själv skulle jag aldrig köra via USB...för mycket krångel enligt min mening.

Kör själv med mobilen som modem, funkar utmärkt via Bluetooth.

Sony Ericssons mjukvara har uppkoppling direkt,  Linux är lite mer knep o knåp.

Sen kostar det då skjortan utan dataabb om någon får för sig att prova... ;)

Går det lika snabbt att surfa med mobilen som modem som då man har ett vanligt 3g-modem som medföljer abbonemanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det lika snabbt att surfa med mobilen som modem som då man har ett vanligt 3g-modem som medföljer abbonemanget?

Allt är frågan om vad man vill ha och betala, betalar man för 0.384 Mbits så klarar man sig med mobilen

Vill man köra snabbare upp till 7.2 Mbits som enbart finns i större städer så måste man

ta ett modem.  (har inte kollat nyaste mobilerna vad det sitter för modem i dom)

http://www.tre.se/templates/BroadbandCampaign.aspx?id=28250

Sen kan då modemet vara gratis.

http://www.tre.se/templates/Broadband.aspx?id=27918

Så här måste man verkligen veta vad man vill och vad man är beredd att betala.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv med mobilen som modem, funkar utmärkt via Bluetooth.

Går det snabbare att surfa med mobilen som modem om man har kontakt till datorn via bluetooth än via usb?

Nej det ska inte spela någon roll, däremot är det viktigt att kolla att det finns mjukvara till sin mobil.

Man använder då inte skivan som oftast följde med utan laddar ner senaste version från sin leverantör.

Sony-Ericsson, Nokia osv...

S-E har jag själv och det är mycket enkelt att både installera inkl bluetoothstöd och sedan koppla upp sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv med mobilen som modem, funkar utmärkt via Bluetooth.

Går det snabbare att surfa med mobilen som modem om man har kontakt till datorn via bluetooth än via usb?

Nej det ska inte spela någon roll, däremot är det viktigt att kolla att det finns mjukvara till sin mobil.

Man använder då inte skivan som oftast följde med utan laddar ner senaste version från sin leverantör.

Sony-Ericsson, Nokia osv...

S-E har jag själv och det är mycket enkelt att både installera inkl bluetoothstöd och sedan koppla upp sig.

Jo, har ju provat att surfa med 3g med mobilen som modem, men via usb-kabel, och går det lika snabbt med bluetooth som med med usb så är det kanske att föredra? Min telefon har ju bluetooth så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, har ju provat att surfa med 3g med mobilen som modem, men via usb-kabel, och går det lika snabbt med bluetooth som med med usb så är det kanske att föredra? Min telefon har ju bluetooth så

Jo man slipper ju alla sladdar... MEN... :- mobilbatteriet sugs snabbt ut när man kör för fullt så

laddsladden för mobilen kommer man inte ifrån... ;) plus då även laddsladden för laptopen om

man använder en sådan.

Sen tänk på MBen om du kör utan dataabb....svindyrt... :P  10-15kr/MB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Tele2 USB-modem.

Modemet hänger utanför fönstret i en plastpåse.

5 meters förlängningssladd mellan datorn och modemet.

Fungerar med maxhastighet hela tiden.

Så om du inte har fullgod täckning inomhus, köp modem!

Installerar sig själv automatiskt.

Har alltid fungerat helt felfritt.

Rekommenderar.

alltså jag kör med Linux och vill veta hur man ansluter Huawei model:E220 HSDPA USB modem

hur hur bra som helt iaf i Windows men vad ska man ändra för att få max hastighet delvis jag har tele2 måste jag inte ändra APN till tele2s egna eller hur ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, har ju provat att surfa med 3g med mobilen som modem, men via usb-kabel, och går det lika snabbt med bluetooth som med med usb så är det kanske att föredra? Min telefon har ju bluetooth så

Jo man slipper ju alla sladdar... MEN... :- mobilbatteriet sugs snabbt ut när man kör för fullt så

laddsladden för mobilen kommer man inte ifrån... ;) plus då även laddsladden för laptopen om

man använder en sådan.

Sen tänk på MBen om du kör utan dataabb....svindyrt... :P  10-15kr/MB

Jodå, jag har abbonemang :) men går det inte slött med bluetooth? har det inte bara 2 kbps i överföringshastighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har abbonemang :) men går det inte slött med bluetooth? har det inte bara 2 kbps i överföringshastighet?

Uppslagsboken....  ;)

Den första Bluetooth-specifikationen klarade kommunikation med en överföringshastighet på minst 721 kbit/s. Bluetooth-specifikationen har sedan dess utvecklats. 2004 godkändes en ny version som ökar den maximala datahastigheten till drygt 3 Mbit/s.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

Jag har 0.384 Mbits tjänsten och den funkar utmärkt för mina behov plus att den är billigare.

TPTest ligger på 300 till 330 kbits, helt OK

Om man tar den dyrare tjänsten plus bor i områden där det finns så får man ju modemet med hos de flesta operatörerna så

då är det ingen fråga längre mer än kostnaden.

Testa.... bara att tuta o köra med bluetooth, USB osv....  http://www.bredbandskollen.se/oldVersion.html

Vissa mobiler kan du få ställa upp modemet till max via egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...