Gå till innehåll

Onormal diskaktivitet


hace1

Recommended Posts

Hej, jag har 2 datorer med Vista. En bärbar med Extreme på och en stationär med 64-bitars på

(vet ej modell). Jag tycker att diskaktiviteten är alldeles för hög, båda maskinerna skriver konstant på diskarna (nästan). På en bärbar kostar detta batteritid och förmodligen försämrar det även prestandan.

Jag har testat att avaktivera indexeringen utan resultat.

Vad kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Vista där diskindexeringen inte går att stänga av.

I XP så slipper man ju denna extrema diskaktivitet för man kan stänga av indexeringen.

Man får hoppas att det ändras i första servicepacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disk indexeringen går ofta och mycket i början tills de är klara, sedan märks de knappt.

Vill du ändå stänga av funktionen så är det bara att stoppa Tjänsten.

Det är möjligt att där finns ett verktyg för detta men annars så:

1. Tillfälligt stoppa tjänsten för att se om det är den som stör.

    Klicka upp Aktivitetshanteraren. Ta fram fliken Tjänster och leta upp CISVC "Indexing Service".

    Högerklicka på raden och välj "Stoppa Tjänsten". Om du inte har privilegier så gå till punkt 2.

2. Om du inte kan stoppa den här så:

    Tryck på knappen "Tjänster..." nertill i fönstret. Leta upp raden "Indexing Service". Dubbelklicka raden.

    Egenskaper kommer upp och du väljer "Startmetod" mitt på rutan. Den är nu Automatic,

    sätt den till Inaktiverad och "OK". Du kan även Stoppa/Starta tjänsten här eftersom du nu har privilegie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att någon tar upp detta...

Jag har också tänkt skriva om det igår men lät bli trots att min hårddisk jobbar ihjäl sig...

Detta skulle jag vilja påstå är ett fenomen som inträffade efter de sistsläppta uppdateringarna på Windows Update!

Fram till dess fungerade allting felfritt men alltsedan dess har jag försökt bota problemet på olika sätt men inte lyckats

Trodde till och med att IE7 var boven

Pilgrim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...