Gå till innehåll

Blockera hemsidor efter en viss tid på dygnet [Föräldrakontroll]


arnada

Recommended Posts

Blockera vissa hemsidor efter en viss tid (Windows)

Hej nu ska jag visa hur du kan ta kontroll över din familje dator utan att behöva installera tunga program som drar mycket kraft och kan dra mycket uppmärksamhet till sig.

Mitt sätt är i princip att du kör ett script som bytar ut host filen som i sin tur styr om dessa webbsidor ska blockeras eller ej. Jag ska gå igenom varje steg, med många bilder så du förstår. Dock är mitt Windows XP på engelska men jag tror att du ska förstå ändå.

Först och främst ska vi ta en titt över våra konton på datorn och det gör du igenom.

Start<Kontrollpanelen<Användar konton

acc1.JPG

Ta en titt på "User account types" liknande på svenska.

acc2.JPG

Här ser du skillnaden mellan de olika konto typerna. För den optimala datorn och kontrollen så SKA du som förälder eller inköpare av maskinen vara "Administratör" och användarna ska vara "begränsade".

acc3.JPG

Se till att du är Dator administratör och att du HAR ett LÖSENORD!

Nu är det dags att ladda hem mina filer. Du hittar dom här under.

http://www.hackerunit.se/filer/Filter.zip

1. När du laddat hem zip filen så packa upp mappen "filter" på skrivbordet.

2. Kopiera mappen filter till din Windows mapp (c:windows)

3. Gå in i mappen "filter"

4. Högerklicka på Orginal.bat och välj Redigera (eller öppna med anteckningar / wordpad)

acc7.JPG

(se till så root mappen är rätt, är din Windows hårddisk inte på E: så ändra den sökvägen till C:)

5. Gör samma sak med Modified.bat

acc6.JPG

6. Du ser scriptet taskkill /IM iexplore.exe detta kan du radera om du inte vill att webbläsaren ska avslutas automatiskt eller så kan du ändra iexplorer.exe till firefox.exe om du använder Firefox. Du kan också lägga till en rad under taskkill /IM iexplore.exe som ser ut så här taskkill /IM firefox.exe om du använder båda webbläsarna.

7. Gå in i Filter<Host<Modified

8. Dubbelklicka på Host filen och välj öppna med Anteckningar eller Wordpad.

acc5.JPG

9. Här ser du alla sidor som blockas. Du fortsätter i samma visa om du vill ha fler sidor blockerade.

127.0.0.1 aftonbladet.se

127.0.0.1 www.aftonbladet.se

Du behöver bara göra ett mellanslag mellan adressen och hemsidan och adressen SKA alltid vara 127.0.0.1

Spara filen när du är klar!

10. Orginal filen ser ut så här

acc4.JPG

Den har bara 127.0.0.1 localhost.

Vad händer nu då?

När du klickar på modified.bat så byter scriptet ut orginal host filen som inte blockerar någon hemsida och ersätter den med host filen som blockerar hemsidor.

Och vice versa när du klickar på orginal.bat

Efter host filen är utbytad så stängs webbläsaren och man får manuellt starta den igen (Detta bara för att inställningarna ska sättas i bruk)

Men jag kan ju inte göra detta hela tiden det har jag inte tid med ! ?

Därför ska vi lägga till detta i Schemalagda aktiviteter, följ stegen nedan.

1. Gå till start<kör

2. Skriv control schedtasks

3. Dubbel klicka på ikonen lägg till schemalagda aktiviteter

4. Klicka Nästa

5. Tryck bläddra

6. Leta upp "modified.bat" (C:WindowsFilter)

7. Välj när scriptet ska köras (Dagligen) Nästa

8. Välj När scriptet ska sättas i bruk (21:00)

9. Välj om scriptet ska köras alla dagar eller alla dagar utom helgerna

10. Skriv in användarnamnet och lösenordet till den användare som scriptet ska köras på

Gör nu samma sak men med orginal.bat. När ska alla sidor gå att besöka, t.ex. Efter klockan 9 på morgonen.

Det var allt

Detta är mer för den mer kunnande dator användaren, vill du göra det på ett lättare sätt med exempelvis ett program som sköter allt så rekommenderar jag att du går in på google.se och söker efter "parental filter"

När jag gjorde det så fick jag upp riktigt bra program som gör exakt likadant som detta jag beskrev bara på ett lättare och kanske mer säkert sätt.

Tillbaka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F_n va du e smart.  ;D

I home heter de tskill o i pro taskkill.  ;)

smart, nae

för mycket fritid, JA  ;D ;D ;D

Det är väl inte helt bulletproof men oftast i barn familjer (tar flickvännens familj som exempel  ;D)

så är väl inte största prioritet att försöka lära sig hur datorn fungerar, hur allt går till. Det är väl mer, jag lär mig det jag behöver för att göra detta. Då kan detta sättet vara rätt så ok. Men det finns ju brister också men dom är hemliga  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bugg fix av Venoms  :)

Istället för:

127.0.0.1

127.0.0.1

osv...

skriv:

127.0.0.1

127.0.0.2

127.0.0.3

osv...

Detta är för att datorn inte ska få tuppjuck när den (efter ett tag) inte fattar vilken sida som är 127.0.0.1...

testxs0.jpg

Du ska alltså ändra Host filen som ligger i modified mappen.

C:WindowsFilterHostModified

FilterHostModified

Tack till Venoms

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...