Gå till innehåll

Datorn måste starta om....


Greybird

Recommended Posts

...den sista bilden blev fel - det ska vara den här...

Att du brukade få upp fönster med Utforskaren beror oftast på att man har ett program i Registret under Run,

där filbeskrivningen innehåller mellanslag som t.ex "C:Program Files"  där det blir "C:Program " och inget mer.

Därför öppnas det tomma Utforskar fönstret.  Hittar du andra rader med mellanrum i strängen under Run, så dubbelklicka raden och lägg till " före och efter strängen.

Du ser att strängen heter    C:ProgramDelade FilerAdobe...

Om inte hela raden inringas av "" så blir det fel.  Det måste vara "C:ProgramDelade FilerAdobe..."

Ja, det var samma problem som beskrevs I gtasajtens forum. Jag har tagit bort allt ur Autostart så det hjälpte inte för mig att ta bort adobe updater ur autostart

Jo det kan fortfarande hjälpa om du tar bort den ur registret också...

Klicka på raden "Adobe updater" och ta bort den ur Registret ! Det är ändå onödigt att gå ut på Internet varje uppstart för att söka onödiga uppdateringar. Detta skall göras manuellt i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt instruktioner har jag startat en ny tråd i säkerhetsavdelningen och lagt dit HJT-loggen.

Förförligt mycket gammalt skräp som låg kvar i registret. Det fattatdes tydligen en fil för MySQL (3:e raden från slutet).

Menar Du att Adobe Updater körs fastän det inte ligger i Autostart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp...

EDIT:

O4 - HKCU..Run: [AdobeUpdater] C:ProgramDelade filerAdobeUpdaterAdobeUpdater.exe

Jag ser att du nu har tagit bort den felaktiga "Adobe Updater" ut Registret. Bra !

Det var synd bara att du inte startade om efter detta, innan du gjorde de andra två åtgärdena.

Det blir svårare att bevisa att det var denna felaktiga raden som ställde till det, så här efteråt... :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla Ni som så helhjärtat har engagerat Er för mitt problem. Jag har lärt mig mycket och fått tips om många bra program. Tydligen borde man ha bättre kontroll på vad programleverantörerna gör i Registret.

Ja, jag ser att

O4 - HKCU..Run: [AdobeUpdater] C:ProgramDelade filerAdobeUpdaterAdobeUpdater.exe

har försvunnit från Registret, man jag har absolut inte gjort det själv. Jag har inte gjort något annat än att tidigare tagit bort det från Autostart. Måste vara någon fördröjd effekt från Adobe? Jag letade nu på morgonen efter raden i Registret med Regedit men kunde inte hitta den. Nu förstår jag varför.

Om jag till exempel själv skulle ha tagit bort raden från Registret, är det då enklast att köra HJT eller ska jag använda Regedit? Det måste väl gå att shemalägga kontrollen till en gång i veckan.

Följande frågor har väl inget med säkerhet att göra så jag lägger de här.

De flesta andra raderna i RUN-segmentet går att gissa vad de till hör, men vad kan High Definition Audio vara och göra (volyminställning?)?

O4 - HKLM..Run: [Genväg till egenskapssida för High Definition Audio] HDAudPropShortcut.exe

och vad är CFTMON?

O4 - HKCU..Run: [ctfmon.exe] C:WINDOWSsystem32ctfmon.exe

O4 - HKUSS-1-5-19..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUSS-1-5-20..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUSS-1-5-18..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS.DEFAULT..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'Default user')

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag till exempel själv skulle ha tagit bort raden från Registret, är det då enklast att köra HJT eller ska jag använda Regedit? Det måste väl gå att shemalägga kontrollen till en gång i veckan.

Angående alla dessa kontroller.....

Installera Betan av Secunias Inspector så får du en mycket bättre koll på i princip allt viktigt.

http://secunia.com/software_inspector/

Eller kör du det manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte Din fråga och jag förstår inte heller hur jag ska kunna citera från Ditt inlägg.

Det blev en liten felcitering. (rättat)

Kort så kör du Secunias mjukvarukontroll isf de ofta usla inbyggda kontrollerna som enbart drar resurser

http://secunia.com/software_inspector/

Adobes program är med i kollen plus alla andra vanligt forekommande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla Ni som så helhjärtat har engagerat Er för mitt problem. Jag har lärt mig mycket och fått tips om många bra program.

För en del av oss är det ofta en utmaning som är svår att motstå  ;)

Ja, jag ser att

O4 - HKCU..Run: [AdobeUpdater] C:ProgramDelade filerAdobeUpdaterAdobeUpdater.exe

har försvunnit från Registret, man jag har absolut inte gjort det själv. Jag har inte gjort något annat än att tidigare tagit bort det från Autostart. Måste vara någon fördröjd effekt från Adobe?

Då blir det svårare att förstå... Registret är datorns primära Autostart schema och ändringar aktiveras direkt.

Om jag till exempel själv skulle ha tagit bort raden från Registret, är det då enklast att köra HJT eller ska jag använda Regedit? Det måste väl gå att shemalägga kontrollen till en gång i veckan.

Personligen tycker jag att det är intressant och bra att känna till vad som finns i Registret och hur man hittar runt därinne. Men HTJ ger ju en snabb och bra överblick över de mest utsatta delarna.

De flesta andra raderna i RUN-segmentet går att gissa vad de till hör, men vad kan High Definition Audio vara och göra (volyminställning?)?

O4 - HKLM..Run: [Genväg till egenskapssida för High Definition Audio] HDAudPropShortcut.exe

Jag vill minnas att det är hårdvarustöd på moderkortet för förbättrad ljudhantering.

På vissa grafikkkort (GeForce 2400) finns HDMI ljud utgång genom grafikkortets DVI-port.

och vad är CFTMON?

O4 - HKCU..Run: [ctfmon.exe] C:WINDOWSsystem32ctfmon.exe

O4 - HKUSS-1-5-19..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUSS-1-5-20..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUSS-1-5-18..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS.DEFAULT..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'Default user')

http://support.microsoft.com/kb/282599/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...