Gå till innehåll

Formatera datorn men ändå behålla vissa filer?


Magnus molin

Recommended Posts

Hej,

Hade tänkt att formatera om min dator, men det är vissa filer på datorn som jag inte vill ska gå förlorade!! dels min musik och mina audio samples som jag har när jag producerar musik .. det är över 100GB och är inte möjligt att bränna ut eller att lägga över på en annan hårddisk eftersom jag bara har en .. har heller ingen extern disk.

Är detta möjligt?  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du bara har en partition på din hårdisk, så går det inte. När du formaterar så "försvinner" allt, iofs så finns filerna kvar på hårddisken (såvida de inte är överskrivna av nya filer,) men de går inte att komma åt på ett enkelt sätt eftersom ditt nya operativsystem inte vet att de finns!

Att köpa en ny hårddisk idag är ingen hemmansaffär, jag snabbkollade hos Dustin och en 320 GB disk kostar 560 Kr: (en IDE 3,5" ATA-disk) http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/10...odID=5010101775

Det finns ju även externa diskar, men jag tror de blir dyrare.

Jag köpte en ny hårddisk för nått tag sedan, partionerade den i två partioner och installerade operativet på den, byglade den gamla disken som slav samt kopierade över alla mina filer till "Mina Dokument på partion 2 på den nya disken. Formaterade den gamla disken och backupade allt till den.

Sedan använder jag SyncBackup för backupa (spegla) alla filer mellan diskarna. http://www.2brightsparks.com/syncback/

Nu är kanske inte en formatering ditt största problem, det värsta är väl om du får en hårddiskkrasch och allt plötsligt är borta utan möjlighet att återskapa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har eller kan frigöra drygt 100 GB på din befintliga härddisk så finns det tredjepartsprogram som man kan partitionera hårddisken med utan att data försvinner. Kommer just nu bara på Partition Magic som dock inte är gratis. Kan även vara viss risk för dataförlust med sådana program om oturen är framme.

http://www.softpedia.com/get/System/Hard-D...ion-Magic.shtml

Men det är ju inte användbart om du är ute för att formatera hela hårddisken. Då återstår nog tyvärr att öppna plånboken och skaffa ytterligare hårddisk. En extern sådan är ju bra att ha om man får ett datahaveri och absolut inte vill förlora sin musiksamling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en del som är allergiska mot flera partitioner på hårddiskar. Jag kan inte se annat än fördelar med det. Själv har jag två hårddiskar med totalt fyra partitioner på.

Disk 1 innehåller en partition C (30 GB) med windows och vissa med operativsystemet intimt förknippade program på e.x antivirus, internet explorer o.dyl. Disk 1 innehåller också en partition D (120 GB) för allehanda tredjepartsprogram.

Disk 2 innehåller en partition E (147 GB) där jag har min musiksamling, filmer m.m. Dit har jag även flyttat mappen "mina dokument". Disk 2 innehåller även en partition F (1.95 GB) med pagefilen 1GB låst på. (Har även en liten pagefil 50 mb på C-partitionen).

Jag använder DriveImage XML och gör regelbundet backup på C och D och lägger dom på E.

Jag har stängt av systemåterställningen och kör hellre tillbaka en backup om det strular.

Jag har även en extern hårddisk där jag lagt en backup på musiksamlingen och några backuper på C och D-disken.

 

       

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...