Gå till innehåll

Dlink DNS-323 och Vista home premium


Recommended Posts

Hej

Sitter med nyinstallerat Vista home premium. Jag har ett antal nätverksdiskar av märket Dlink DNS-323 i nätverket. På dem har jag skapat user konton som varje dator har att ansluta. Nu när jag fick vista (körd xp pro förut) så kan jag ansluta nätverksdiskarna men vista behåller inte lösenordet vid om start av datorn. Så varje gång jag startar datorn så säger vista att den inte kunde ansluta nätverksdiskarna. Försöker jag då ansluta dem ingen så säger den att fel användare eller lösen är inslagen. Jag har som user ex: kalle och pw: xxx men vista påstår att user ska vara ex: Datakalle. Någon som vet något?

Nedan finns lite tips från Dlink och jag har testat allt de skriver men det funkar inte alls. I xp så behåller den lösen och användare fast jag startar om datorn. Vad göra blir lite lack på vista så man funderar på att gå tillbaka till xp igen.

Dlink svar

"Glöm inte att bocka i " Återanslut vid inloggnin " när du mappar upp disken Detta är testa hos oss och de fungerar i Vista Home Premium miljhö.

Kvarstår problemen för dig misstänker jag att du har någonm form av säkerthets nivå ( program ) i datorn som inte ger dig denna rätighet, finns bla något som heter UAC som kan vara problemet.

Tipsar dig att med hjälp av din dator support stänga av UAC tjänsten."

Jag bockar alltid i den rutan att återanslut vid inloggning. Jag har provat stänga av UAC tjänsten men det hjälper inte det heller.

Tacksam för svar o tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för tipset men tyvärr det funkar inte. En dum fråga kan man lägga till en nätverksdisk på annat sätt än genom Dator och klicka på "anslut nätverksenhet"?

Man får leta vidare efter detta för det är himla tråkigt att man inte kan använda nätverksdiskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapade en ny user på nätverksdiskarna som inte hade något password kopplat till sig och då funkar det fint att starta om datorn och den hittar nätverksdisken. Alltså varför vill Vista envisas med att användare namn ska vara Data_1xxxxxxx när det bara är xxxxxxx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen har man hittat lösningen på deta problem. Efter påtryckningar på dlink så har de presenterat på sin hemsida lösningen och den är som följer.

OBS!! Felaktig modifiering av registret kan skada ditt operativsystem

Svar: Använder du dig av Vista Home Basic eller Home Premium gör följande:

Klicka på Start

Skriv in: regedit

Tryck enter

Till vänster, expandera foldern: HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControl

Till vänster, klicka på foldern: Lsa

Till höger, dubbelklicka på LmCompatibilityLevel

Skriv in siffran 1 och tryck enter

Starta om din dator

    Använder du dig av Vista Business, Enterprise eller Ultimate gör följande:

Klicka på Start

Klicka på Kontrollpanelen

Dubbelklicka på Administrationsverktyg

Dubbelklicka på Lokal säkerhetsprincip

Till vänster, klicka på triangeln vid Lokala principer

Till vänster, klicka på Säkerhetsalternativ

Till höger, dubbelklicka på Nätverkssäkerhet:Autentiseringsnivå för LAN Manager

Välj Skicka LM och NTLM använd bara NTLMv2 sessionssäkerhet om detta förhandlas

Klick OK

Tack alla som har hjälpt mig

Mvh Lophonris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...