Lophornis Posted November 16, 2007 Share Posted November 16, 2007 Hej Sitter med nyinstallerat Vista home premium. Jag har ett antal nätverksdiskar av märket Dlink DNS-323 i nätverket. På dem har jag skapat user konton som varje dator har att ansluta. Nu när jag fick vista (körd xp pro förut) så kan jag ansluta nätverksdiskarna men vista behåller inte lösenordet vid om start av datorn. Så varje gång jag startar datorn så säger vista att den inte kunde ansluta nätverksdiskarna. Försöker jag då ansluta dem ingen så säger den att fel användare eller lösen är inslagen. Jag har som user ex: kalle och pw: xxx men vista påstår att user ska vara ex: Datakalle. Någon som vet något? Nedan finns lite tips från Dlink och jag har testat allt de skriver men det funkar inte alls. I xp så behåller den lösen och användare fast jag startar om datorn. Vad göra blir lite lack på vista så man funderar på att gå tillbaka till xp igen. Dlink svar "Glöm inte att bocka i " Återanslut vid inloggnin " när du mappar upp disken Detta är testa hos oss och de fungerar i Vista Home Premium miljhö. Kvarstår problemen för dig misstänker jag att du har någonm form av säkerthets nivå ( program ) i datorn som inte ger dig denna rätighet, finns bla något som heter UAC som kan vara problemet. Tipsar dig att med hjälp av din dator support stänga av UAC tjänsten." Jag bockar alltid i den rutan att återanslut vid inloggning. Jag har provat stänga av UAC tjänsten men det hjälper inte det heller. Tacksam för svar o tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 17, 2007 Share Posted November 17, 2007 Starta användarkontrollpanelen och gå till "Hantera nätverkslösenord" (har ingen svensk Vista i närheten så jag översätter fritt). Där kan du lägga in en permanenta inloggningsuppgifter för din server, testa om det fungerar bättre efter det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lophornis Posted November 17, 2007 Author Share Posted November 17, 2007 Hej Tack för tipset men tyvärr det funkar inte. En dum fråga kan man lägga till en nätverksdisk på annat sätt än genom Dator och klicka på "anslut nätverksenhet"? Man får leta vidare efter detta för det är himla tråkigt att man inte kan använda nätverksdiskar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 17, 2007 Share Posted November 17, 2007 Du kan ju alltid köra "net use"-kommandot från en cmd, även om det ska vara samma som "anslut nätverksenhet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lophornis Posted November 17, 2007 Author Share Posted November 17, 2007 Jag skapade en ny user på nätverksdiskarna som inte hade något password kopplat till sig och då funkar det fint att starta om datorn och den hittar nätverksdisken. Alltså varför vill Vista envisas med att användare namn ska vara Data_1xxxxxxx när det bara är xxxxxxx? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 17, 2007 Share Posted November 17, 2007 Alltså varför vill Vista envisas med att användare namn ska vara Data_1xxxxxxx när det bara är xxxxxxx? För att visa vilken dator eller domän det handlar om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lophornis Posted November 20, 2007 Author Share Posted November 20, 2007 Jag skiter snart i vista detta operativ suger fett. Men det är väl klart man kan väl inte avinstallera det för då blir det fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lophornis Posted November 21, 2007 Author Share Posted November 21, 2007 Äntligen har man hittat lösningen på deta problem. Efter påtryckningar på dlink så har de presenterat på sin hemsida lösningen och den är som följer. OBS!! Felaktig modifiering av registret kan skada ditt operativsystem Svar: Använder du dig av Vista Home Basic eller Home Premium gör följande: Klicka på Start Skriv in: regedit Tryck enter Till vänster, expandera foldern: HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControl Till vänster, klicka på foldern: Lsa Till höger, dubbelklicka på LmCompatibilityLevel Skriv in siffran 1 och tryck enter Starta om din dator Använder du dig av Vista Business, Enterprise eller Ultimate gör följande: Klicka på Start Klicka på Kontrollpanelen Dubbelklicka på Administrationsverktyg Dubbelklicka på Lokal säkerhetsprincip Till vänster, klicka på triangeln vid Lokala principer Till vänster, klicka på Säkerhetsalternativ Till höger, dubbelklicka på Nätverkssäkerhet:Autentiseringsnivå för LAN Manager Välj Skicka LM och NTLM använd bara NTLMv2 sessionssäkerhet om detta förhandlas Klick OK Tack alla som har hjälpt mig Mvh Lophonris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts