Gå till innehåll

Död 2,5 tums disk


Macarus

Recommended Posts

Tjena!

Kort historia: Tänkte jag skulle ta och snabba upp min gamla laptop så jag bytte till en fräschare disk (7200 rpm). För att kunna använda den gamla till något meningsfullt skaffade jag ett externt 2,5 tums-kabinett till den. Det funkade fin-fint i ungefär en vecka men sen avled den gamla disken...  :-(

Har iofs en ledtråd till vad som gått fel. Det var lite knepigt att alltid få tillräckligt med ström från datorns usb-portar till det externa kabinettet (ingen annan strömmöjlighet fanns). Fixade sig dock för det mesta genom att man plockade ström från ytterligare en usbport (sladden är special med dubbla kontakter). När den inte fick tillräckligt med ström spann den upp men klickade till och la av, sen började den spinna upp igen och så ett nytt klick och så började den om ytterligare en gång. Så här blev det lite nu och då när strömförsörjningen krånglade (bl a under tiden datorn bootade och ibland bara för att mina usbportar verkade krångla). Tyckte väl inte det lät så jättebra men tänkte inte så jättemycket på det direkt. Men en dag när den höll på så där så klickade den till och sen blev det tyst... Nu är det som att den inte spinner  upp alls, bara småklickar lite när man ansluter den.

Någon hårddiskfantast som har en aning om vad som hänt? Något man kan göra något åt?`

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon hårddiskfantast som har en aning om vad som hänt? Något man kan göra något åt?`

Alla ev fantaster behöver nog veta vad det är för disk.... märke samt typbeteckning. ;)

Sen är det väl inte alldeles otroligt om disken samt USB porten havererat....disken

måste provas rätt monterad i en annan dator. En USB port kan ju bara leverera en viss mängd el

till något anslutet.

Vet man vad det är för disk så finns det då diskverktyg hos tillverkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Fujitsu MHR2040AT, 4200 rpm.

Har provat att stoppa in den i laptopen igen som intern disk (OS och allt låg kvar på den), men den kändes inte igen alls. Lät från den ungefär som när den var i kabinettet - dvs den spann inte upp alls. Verkar ungefär som att motorn som driver disken har fått en knäpp och lagt av. Jag har inte så jättestora förhoppningar om att få den att vakna till liv igen men jag har inte pulat så mycket med hårddiskar förr och tänkte bara kolla om någon hade någon idé eller tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du din disk

http://www.fujitsu.com/us/services/computi..._mhr2040at.html

Kapitel 3 står det om ström.

USB specar

http://www.hardwarebook.info/Universal_Serial_Bus_(USB)

Spinupen behöver 0.9A....

Syns inte disken i BIOS så är den nog oåterkallerligt stendöd.

Sen blir jag inte riktigt klok på vad du lyckades med för koppling.... ;)  5V har man ju på USB men gick

du direkt till "pinnarna"....  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...