Gå till innehåll

Användare/administratörskonto???


franke78

Recommended Posts

Har inte mindre än fyra konton när jag kollar i kontrollpanelen>system>avancerat>användarprofiler.Jag använder "admin" och "Frank"-kontona. Vad det okända och "administratörskontot är vete fan. Förslag, någon?

När jag får upp inloggningsrutan där man kan välja konto så syns inte heller det okända kontot och "adminidtratörskontot.

Så här ser det ut:

Namn                                Storlek            typ            status            Ändrad

Happybuddha/admin            12,4 MB          lokal          lokal              2007-11-20

Happybuddha/administratör  15,3 MB          lokal          lokal              2007-11-11

Happybuddha/Frank            3,20 GB          lokal          lokal              2007-11-20

Okänt konto                        1,20 MB          lokal          lokal              2007-11-11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har enbart  AMD64X2Administratör och  AMD64X2Waxinator  som lokala konton.

Bland mina Användarkonton på Kontrollpanelen, har jag bara synliga Waxinator och Gäst (inaktiverad).

Det knepiga i ditt fall är att både Okänt och Administratör var aktiva den 11-nov...

Har du fått in en extern gästarbetare ? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på var man tittar så finns det olika antal användare på datorn...

Om jag tittar där du tittar enl din beskrivning har jag två användare "Administratör" och "Venoms".

Om jag tittar i kontrollpanelen -> Användarkonton har jag "Venoms", "Gäst" och "Asp.Net Mashine...".

Tittar jag i: högerklicka Den här Datorn -> Hantera ->  Lokala användare och grupper -> Användare, har jag: "Administratör", "Venoms", "Gäst", "Asp.Net", "Hjälpassistent" och "Support...".

Hjälpassistenten kommer från fjärrskrivbordet och Support... från ms hjälp och supportcenter och asp.net från tillverkaren.

Troligtvis så har du installerat något program och så har du skapat ett eget "Admin" konto, Är du osäker kan du avaktivera dessa två från det sista stället i min beskrivning för en test, då märker du snart om det är något du behöver.

Obs, kom ihåg att standardkontot som skapas när du installerar datorn första gången heter "Administratör" och naturligtvis "Frank" i ditt fall. Övriga kan du avaktivera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men här händer nåt underligt. När jag går in på Den här Datorn -> Hantera så finns ingen "lokala användare och grupper".

Runt den 11:e så hade jag lite knas med administratörskontot : www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=8199.0/

Man har väl lyckats strula till det i den svängen.

Jag hade sådana problem med att rätta till det så jag är lite nojig över att ta bort konton. När jag kör i felsäkert läge så ser jag administratörskontot men inte adminkontot.

Om jag tar bort admin(som jag kör som administrationskonto) så kan jag inte logga in på administratörskontot annat än i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med så mycket strul skulle du nog låta bli att ändra något mer... :-[

...men annars så... :P kan du lägga in standard registerposter för "Lokala användare och grupper"

Jag har kollat och samma register rader finns både i XP och Vista så dessa är standardnummer.

Innan du lägger in dem så kan du söka dig fram och se om du redan har dem i Registret.

Om jag raderar dessa två rader så saknar även jag "Lokala användare och grupper" men jag

får även upp följande varning när jag startar Hantera.

Snapin-modulen kunde inte initieras.

    Namn:Lokala användare och grupper

    Klass-ID:{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}

Om du vill försöka rätta till det så kan du kopiera in till Notepad.exe följande två citat

som separata filer (text1.reg & text2.reg). Sedan klicka igång dem.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}]

@="MMC-snapin-modulen Lokala användare och grupper"

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}InprocServer32]

@="C:WINDOWSsystem32localsec.dll"

"ThreadingModel"="Apartment"

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{5D6179D2-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}]

@="Om providern av MMC-snapin-modulen Lokala användare och grupper"

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{5D6179D2-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}InprocServer32]

@="C:WINDOWSsystem32localsec.dll"

"ThreadingModel"="Apartment"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dom här två i registret redan. Nåt annat förslag? Försämrar det på nåt sätt datorn prestanda att ha flera konton? kan det vara nåt fuffens med något av kontona som jag inte känner till, typ nån som skapat ett eget konto på min dator??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator,

har liknade problem som franke78. Tittar jag via kontrollpanelen >användarkonto så finns mitt namn som datoradmin och en gäst som är inaktiverad. Tittar jag via den här datorn>hantera, så kommer inte lokala användare och grupper upp. I registret finns inte  de värde som du lämnat som citat.

Förstår tyvärr inte hur jag skall göra för att få in de citerade värdena och därmed lokala användare och grupper.

Vad jag strulat med så att lokala användare och grupper försvunnit vet jag inte.

Tacksam för hjälp att lösa detta. (behöver beskrivning steg för steg :-[)

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Candela,

Windows har alltså standardiserade koder för vissa register nycklar ( följande nycklar gäller Sve. Windows XP SP2)

{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93} gäller för "Lokala användare och grupper"

Följande (numera komplett) fyra citat skall läggas in i Registret.

Du tar ett citat i taget, markerar all text i det, kopierar texten, öppnar Anteckningar (Notepad.exe), klistrar in

texten där och "Sparar som..." Citat1.reg, Citat2.reg, Citat3.reg och Citat4.reg

Det är viktigt att de får efternamnet .reg och se till att all text kommer med speciellt i Citat4 som har långa rader.

Sedan klickar du igång de sparade filerna en efter en, och accepterar frågan om att lägga in i Registret.

Nu är det klart och du kan öppna "Den här datorn > Hantera" och nu skall du se användare och grupper.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}]

@="MMC-snapin-modulen Lokala användare och grupper"

[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}InprocServer32]

@="C:WINDOWSsystem32localsec.dll"

"ThreadingModel"="Apartment"

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREClassesCLSID{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}]

@="MMC-snapin-modulen Lokala användare och grupper"

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREClassesCLSID{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}InprocServer32]

@="C:WINDOWSsystem32localsec.dll"

"ThreadingModel"="Apartment"

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCNodeTypes{476e6448-aaff-11d0-b944-00c04fd8d5b0}]

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCNodeTypes{476e6448-aaff-11d0-b944-00c04fd8d5b0}Extensions]

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCNodeTypes{476e6448-aaff-11d0-b944-00c04fd8d5b0}ExtensionsNameSpace]

"{394C052E-B830-11D0-9A86-00C04FD8DBF7}"="Loggboken - tillägg"

"{58221C69-EA27-11CF-ADCF-00AA00A80033}"="Delade mappar - tillägg"

"{90087284-d6d6-11d0-8353-00a0c90640bf}"="1.0"

"{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}"="Lokala användare och grupper"

"{7478EF65-8C46-11d1-8D99-00A0C913CAD4}"="@C:WINDOWSsystem32smlogcfg.dll,-736"

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCSnapIns{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}]

"NameString"="Lokala användare och grupper"

"NameStringIndirect"="@C:WINDOWSsystem32localsec.dll,-5026"

"About"="{5D6179D2-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}"

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCSnapIns{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}NodeTypes]

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCSnapIns{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}NodeTypes{5D6179C9-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}]

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCSnapIns{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}NodeTypes{5D6179CA-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}]

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCSnapIns{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}NodeTypes{5D6179CC-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}]

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCSnapIns{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}NodeTypes{5D6179CD-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}]

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCSnapIns{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}NodeTypes{5D6179D3-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}]

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMMCSnapIns{5D6179C8-17EC-11D1-9AA9-00C04FD8FE93}Standalone]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller användarkonton är Vista betydligt bättre på det här med konton. I XP skapas ju Gästkontot, normalt ej aktiverat och sedan så skapas ett Administratörskonto som man anger ett lösenord till + det egna kontot. När det gäller Vista så skapas bara användaren, men man kan lägga till flera konton och här har utvecklingen gått framåt. Det finns ju sedan många andra aspekter på Windows Vista förstås.

När det gäller XP så glömmer många bort att man anget ett lösenord till Admin-kontot vilket många senare kan få problem med, har det visats sig. Windows Vista, är här alltså, ska vi säga mer användarvänligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en omstart också innan vi ger upp...

Sedan är jag lite fundersam på om detta har något med Windows XP Home Edition att göra.

EDIT:

I Windows XP Home Edition visas inte snapin-modulen Datorhantering i noden Lokala användare och grupper. Snapin-modulen Lokala användare och grupper kan inte läggas till en egen snapin-modul. Detta är en begränsning i Windows XP Home Edition och beror inte på enkel fildelning.

http://support.microsoft.com/kb/304040/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

NU är jag igång igen...ok jag blir så j***a trött....

Har testat allt  det tidigare skrivna i den här tråden, och det är sant att "lokala grupper.." inte finns i XP home.

Nu verkar mitt användarkonto har stympats ytterligare eftersom jag inte kan reparera den trådlösa nätverksanslutningen. Detta går bara att göra i Admin-kontot.

Det här problemet dök upp då jag installerade ett nytt modem vid byte av bredbandsleverantör. Modemet heter Thompson speedtouch ST585 så om någon har haft nåt liknande problem med detta får dem gärna höra av sig.

När jag går in i kör>control userpassword2 så vill jag ändra så mitt användarkonto får högre behörighet(nu är det fullständigt begränsat). När jag försöker ge kontot priviligerad behörighet så får jag nåt i stil med att "användargruppen inte kan hittas.

Förra gången jag var försökte ge detta konto sådan behörighet så försvann kontot  från inloggningsrutan. jag fick meddelandet att en annan person var inloggad på datorn då jag försökte boota om(alltså mitt användarkonto), men jag kunde inte komma in på det eftersom det inte gick att välja på inloggningsmenyn. Jag systemåterställde och fick tillbaka kontot synligt igen. Varför skall det vara så j***a svårt att administrera sina konton? Går det att reparera xp med hjälp av återställningsskivan jag fick till datorn? i fall nåt gått fel med kontona menar jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du uppgraderar så är risken att du behåller något strulprogram/malware i bakgrunden...

Du har antagligen mängder av program (-rester) som du aldrig använder och din dator kommer att

funka smidigare utan det numera förvuxna och strulande Registret...

Det är bättre att bränna ut dina dokument, bilder, favoriter och e'post -inställningar till DVD

och sedan starta rent (CD-start) med en nyformaterad disk...

Ladda redan nu ner de uppdaterade drivrutiner som du använder idag så du är väl förberedd.

Ladda även ner populära program som du kommer ihåg att du ofta använder.

Se även till att du sedan inte ansluter till Internet innan du fått igång åtminstånde Windows brandvägg och AVG antivirus.

Eftersom det strax är Jul så unna dig lite extra minne om du har plats...

och uppgradera i mellandagarna i lugn och ro !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Wax...

Har du provat att öppna ett mmc fönster och lägga till en snap-in modul (Lokala Användare och grupper)?

Det borde funka eftersom den bara inte är startad i home ed...

Tjena Masken ;D

Jag testade men Windows XP Home vägrar att slutföra (se bild).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...