Gå till innehåll

Från XP till Vista


EnRIz

Recommended Posts

Hejsan, sitter och försöker köra Guiden Överför filer och mappar/Windows Filöverföring på en XP-burk och en Vista-burk. Vista hittar XP men XP hittar inte Vista, varken i guiden eller när jag söker efter datorer. Jag misstänker att jag har felkonfigurerat nätverket på något sätt men jag jag vet inte vad.

Jag har:

Kofigurerat IPv4-adresser (192.168.10.1 samt 192.168.10.2) och nätmaskar 255.255.255.0

Installerat IPX-protokollet på XP-burken

Aktiverat: Nätverksidentifiering, Fildelning samt Delning av delade mappar på Vistan.

Deaktiverat brandväggar F-secure/Telia(XP) och McAfee(Vista) samt Windows Firewall, när jag slog ner F-Secure hittade jag XP-burken från Vistan.

Vet inte var felet sitter och hoppas att detta är nog med information(antagligen för mycket  ;D) för att lösa mitt problem. Någon som är hajj på nätverk som kan hjälpa mej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du installerat ipx?? Det räcker med tcp/ip annars blir det kaka på kaka. IPX behövdes på gamla w9x och nt4... inte på xp.

Har du aktiverat "NetBios över Tcp/ip", det kan bli lättare då för datorerna att se varandra.

Och... ligger de i samma arbetsgrupp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, IPX var alltså onödigt... Brukar iaf bli tvungen att installera det på LAN ibland, aja.

Bägge burkarna är med i Party.

Har testat att aktiera "NetBios över Tcp/ip" och det gav inte någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...