Jump to content

Invalid file handle - kan ej radera mappar och dess filer

HlK

Recommended Posts

Jag kör Windows Home Server och har en mapp med några undermappar och några bilder i några av. Nu vill jag radera mappen, men det går INTE. Jag har provat typ allt, men jag får felmeddelandet "Invalid file handle". Det spelar ingen roll hur jag sätter rättigheterna eller likande. Jag har provat "force delete" program typ Dr. Delete utan framgång. Något som har nån bra idé ?

ps. Jag jobbar som IT konsult på ett av nordens största IT bolag så, ja! jag har testat i felsäkert läge  : )

Har testat allt som har med behörighet att göra känns det som. Vet inte om det blivit något knas med "pool" funktionen för diskarna. Det är bara några Mb som ligger så det spelar ingen roll för det, men det irriterar ögat :  )

Jag jobbar som IT konsult på ett av nordens största IT bolag så,

;D Jag får då säga att detta forum tydligen klassas högt när Nordens största IT bolag söker dess hjälp ;)

Kan du döpa om filerna till ex. a.txt ? eller är de skrivskyddade ?

Har du provat att via kommandofönster ta bort en fil i taget ? (mindre dumma kontroller den vägen)

P.S. Du har just tilldelats mitt 1001'a inlägg i detta förnämliga forum  8)

Tack för det 1001 inlägget  ;D

Visst, jag kommer in hit flera gånger/dag. Mest är det för att läsa senaste inläggen i forumt. Det är alltid bra att Hålla sig àjour med problem som uppstår. Jobbar nämligen mycket med support och tycker det är roligt med felsökning och problemlösning. Dock INTE när det blir nåt "skit" på någon av mina maskiner som nu.

Frågan är inte OM jag löser det, frågan är NÄR : )

Jag har provat "allt", det inkluderar kommandopropten : )

Men kom gärna med fler förslag

Jobbar nämligen mycket med support och tycker det är roligt med felsökning och problemlösning.

Här har du en vapenbroder... Vi är mycket lika varandra i detta fall. 8) ...nu kör vi !

Used the fsutil reparsepoint delete <filename> and it worked for me...Thanks

C:Windowssystem32>fsutil reparsepoint

---- Följande kommandon stöds för REPARSEPOINT ----

query          Läs en reparse-punkt

delete          Ta bort en reparse-punkt

I was able to figure out that the shared folders did not have Network Service listed in the Security dialog.  I added the group, and gave it Read and Execute, List, and Read permissions.  That fixed the issue for me.  I was able to copy/delete files after that.
I looked at the folder permissions and discovered that the Network Service was missing.

This Software Share Folder was the only folder without, and the only folder with this Inavlid File Handle

errors on some of the files. I also discovered that this was the only folder in which i changed the permissions

so that other computers could not access the folder. After putting Network Service back - CURED!!!

Go to the shared folder and select the share-level folder and remove then re-add the administrators to the security tab. Please note that all of the security info seemed fine but there must have been some problem this procedure rectified.

Sådär ja...

Lösningen för mig var förljande:

"I looked at the folder permissions and discovered that the Network Service was missing.

This Software Share Folder was the only folder without, and the only folder with this Inavlid File Handle

errors on some of the files. I also discovered that this was the only folder in which i changed the permissions

so that other computers could not access the folder. After putting Network Service back - CURED!!!"

Jag hade ett konto som inte hade behörighet i mappen. Jag satt alla konton till "full". Loggade sedan in från en annan maskin mot servernamnshare (från min linux laptop faktisk, är inte Linux fantastiskt så säg) med kontot som tidigare inte hade åtkomst till mappen. Markerade och raderade. Lätt när det funkar : )

Tack för tipset waxinator!