Gå till innehåll

Byte av användarnamn


göte

Recommended Posts

Hej

Vid installation av Windows XP registreras för det mesta ett namn som sedan syns under Kontrollpanelen/System. Detta kan man ju ganska enkelt ändra via registret, men hur ändrar man namnet på den systemmapp som skapas under C/Dokuments & Settings. Där ligger mapparna .../All Users, ...Default User, .../NetworkService, .../LokalService samt då den registrerade ägarens mapp.

Om en dator byter ägare är det ju inte så trevligt om den gamle ägarens namn står kvar där för alltid.

Nån som vet?

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fixar man lätt med ett litet registerhack! Klistra in följande kod i ett .txt-dokument (anteckningar), och döp den till "RegOwner.reg" t.ex. Det viktiga är filändelsen... namnet kan vara vad som helst.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersion]
"RegisteredOrganization"="DittNät"
"RegisteredOwner"="DittNamn"

"DittNät" och "DittNamn" skall så klart bytas ut mot något passande..... men det förstod du säkert!   ;)

Höll på att glömma!..... när filen är färdig, är det bara att dubbelklicka på den och svara ja på frågan som kommer upp.... starta om burken och det är klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fixar man lätt med ett litet registerhack! Klistra in följande kod i ett .txt-dokument (anteckningar), och döp den till "RegOwner.reg" t.ex. Det viktiga är filändelsen... namnet kan vara vad som helst.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersion]
"RegisteredOrganization"="DittNät"
"RegisteredOwner"="DittNamn"

"DittNät" och "DittNamn" skall så klart bytas ut mot något passande..... men det förstod du säkert!   ;)

Höll på att glömma!..... när filen är färdig, är det bara att dubbelklicka på den och svara ja på frågan som kommer upp.... starta om burken och det är klart!

Detta har jag redan gjort och det ändrar ju bara vad som syns i Kontrollpanelen/System. I katalogstrukturen som jag beskrev i frågan finns fortfarande det gamla namnet kvar

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa ett nytt användarkonto och radera det gamla ??? Skulle du vilja behålla några filer på det gamla kontot är det bara att föra över´dom innan du tar bort kontot.

Kom att tänka på detta..... vill du behålla kontot intakt, så kan du bara byta namn på det.... kontrollpanelen / användarkonton    :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa ett nytt användarkonto och radera det gamla ??? Skulle du vilja behålla några filer på det gamla kontot är det bara att föra över´dom innan du tar bort kontot.

OK, det låter ju både enkelt och smart - ska testa detta ikväll

Tack

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst funkar det men ska man sälja en burk så är det oftast bätre att

formatera dito och installera om.

Partitionen/rna blir blir då helt rena från all historia.

Sedan bör man då även fundera över XP licensen om den ska följa med eller

om man behåller den.  En OEM är det oftast ingen mening att behålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill va säker på att allt de gamla e borta.

Killdisk. http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Ta hem den som heter så här (Download Bootable ISO Image of Active@ KillDisk to burn CD)

Bota med cd:n och skriv autonuke. Sen kanske den står hela dan o jobbar. Men sen har man blanka o fina diskar. Bare o installera xp på nytt.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa ett nytt användarkonto och radera det gamla ??? Skulle du vilja behålla några filer på det gamla kontot är det bara att föra över´dom innan du tar bort kontot.

Kom att tänka på detta..... vill du behålla kontot intakt, så kan du bara byta namn på det.... kontrollpanelen / användarkonton    :)

Jag har nu testat ett antal olika varianter för att få bort systemmappen i C/Dokuments & Settings, tyvärr utan att lyckas.

Om man skapar ett nytt användarkonto via Kontrollpanelen/Användarkonto så skapas naturligtvis en systemmapp under C/Dokuments & Settings med kontots namn som mappnamn.

Om man sedan försöker ta bort kontot på samma sätt finns tyvärr mappen kvar i C/Dokuments & Settings,

det enda som händer är att den försvinner från inloggningssidan som visas när man startar datorn

Om man försöker ta bort mappen via Egenskaper/Ta bort får man ett felmeddelande som talar om att det är en systemmapp som inta kan tas bort

Genom att expandera mappen kan man ta bort alla underkatalogen genom att skicka dom till papperskorgen - då blir ju mappen tom men går fortfarande inte att ta bort

Misstänker att det fordras ändringar i registret för att fixa detta men efter idogt letande kunde jag inte hitta några inställningar som kunde ändra detta.

Naturligtvis kan man som någon tipsade om, installera om datorn, men då det i det här fallet inte är fråga om en försäljning utan bara så enkelt som att tidigare två ägare nu fått vars en dator och den nu ensamme ägaren naturligtvis vill behålla alla program och övriga instälningar men slippa se den andre delägarens konto varje gång man kollar i systemstrukturen - det är också tillräckligt med arbete att installera en ny dator istället för två.

Dessutom så börjar det nu bli en principsak att få kunskap om hur man tar bort ett konto fullständigt så fler tips mottages tacksamt

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag har oxå detta problem.

Eftersom jag har en HP dator så står det: HP_Ägaren på C:Dokument & Settings.

Det ända jag kan byta är namnet på kontot. Det skulle vara bra om man skulle kunna ändra namnet på mappen C:Documents and Settingsxxxxxxxx

:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå detta problem.

Eftersom jag har en HP dator så står det: HP_Ägaren på C:Dokument & Settings.

Det ända jag kan byta är namnet på kontot. Det skulle vara bra om man skulle kunna ändra namnet på mappen C:Documents and Settingsxxxxxxxx

:-

Vi får sätta vårt hopp till dom experter som finns på den här siten - det brukar alltid komma bra råd och tips från dom

MVh

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan med lätthet byta namn på ett konto så det ser okay ut ur användarens synfält.

Men man kan inte byta namnet på foldern under "Dokuments and settings".

Registret innehåller även mängder av referenser till originalnamnet.

Man kan dock skapa ett nytt konto med administrationsbehörighet.

Därefter logga ut och in till nya kontot, ta bort det gamla kontot och starta om datorn.

Man kan nu ta bort gamla användarträdet under "Dokuments and settings".

Om man vill så kan man kopiera över gamla Favoriter, Bilder...osv till nya kontot före borttag.

För att byta det som syns i Kontrollpanalen - System enligt e-son's tips:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersion]

"RegisteredOrganization"="Hem PC"

"RegisteredOwner"="Det Nya Namnet"

Det som dock kvarstår är ett åttiotal gamla hänvisningar till gamla namnet i Registret.

Visserligen kan man handplocka dessa eller köra en register rensare.

Men de kanske inte stör ?!?

EDIT: På förekommen anledning så får även e-son kredit för detta som jag provat i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som dock kvarstår är ett åttiotal gamla hänvisningar till gamla namnet i Registret.

Visserligen kan man handplocka dessa eller köra en register rensare.

Men de kanske inte stör ?!?

Registret rensade jag med RegistryMechanik, men som du säger så stör det egentligen inte.

Kontonamnet i systemstrukturen lär man väl få leva med har jag förstått

Tackar iallafall för alla goda tips

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan dock skapa ett nytt konto med administrationsbehörighet.

Därefter logga ut och in till nya kontot, ta bort det gamla kontot och starta om datorn.

Man kan nu ta bort gamla användarträdet under "Dokuments and settings".

Om man vill så kan man kopiera över gamla Favoriter, Bilder...osv till nya kontot före borttag.

Det var detta jag menade i mitt 2:a inlägg.... får kanske lära mig att bli lite tydligare.    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontonamnet i systemstrukturen lär man väl få leva med har jag förstått

Var menar du nu Göte ? Vad är kvar ?

P.S. e-son ! ärligt talat så kollade inte ditt inlägg förän efter jag testat i min Virtual PC.

                  ...ditt andra inlägg drunknade i efterföljande inlägg.

                  Jag såg din blänkare och har nu uppdaterat inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontonamnet i systemstrukturen lär man väl få leva med har jag förstått

Var menar du nu Göte ? Vad är kvar ?

Följande finns kvar i systemstrukturen  Katalogen  C:/Dokuments & Settings/Tim  -  som visserligen är tom men ligger kvar ändå

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en dator byter ägare är det ju inte så trevligt om den gamle ägarens namn står kvar där för alltid.

Nån som vet?

MVH

Göte

Hej Göte!

Om du skall sälja/avyttra din dator så skall du givetvis installera om den.

Gör du inte det så kommer nye ägaren att kunna ta del av dina personliga filer och efter att ha loggat in som Administratör, ändrat ditt kontos lösenord.

Efter detta kan nye ägaren logga in med ditt konto och komma åt alla webbsidor som du nu har autoinloggning på. Nye ägaren får t.ex. tillgång till din MSN, din E-post etc. om du haft autoinloggning på!

Nä! Slösa inte tid på att försöka ändra ditt kontonamn det är bortkastat energi!

Skall du avyttra din dator så skall (måste) du installera om datorn och då passa på att rensa rent genom att radera den gammla partitionen och därefter skapa en ny under XP-installationen..

Det är enda sätter för dej att skydda dina personliga uppgifter på ett hyggligt sätt!

Dessutom kan nye ägaren känna sig säker på att inga smittor finns "medärvda"!

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en dator byter ägare är det ju inte så trevligt om den gamle ägarens namn står kvar där för alltid.

Nån som vet?

MVH

Göte

Hej Göte!

Om du skall sälja/avyttra din dator så skall du givetvis installera om den.

Gör du inte det så kommer nye ägaren att kunna ta del av dina personliga filer och efter att ha loggat in som Administratör, ändrat ditt kontos lösenord.

Efter detta kan nye ägaren logga in med ditt konto och komma åt alla webbsidor som du nu har autoinloggning på. Nye ägaren får t.ex. tillgång till din MSN, din E-post etc. om du haft autoinloggning på!

Nä! Slösa inte tid på att försöka ändra ditt kontonamn det är bortkastat energi!

Skall du avyttra din dator så skall (måste) du installera om datorn och då passa på att rensa rent genom att radera den gammla partitionen och därefter skapa en ny under XP-installationen..

Det är enda sätter för dej att skydda dina personliga uppgifter på ett hyggligt sätt!

Dessutom kan nye ägaren känna sig säker på att inga smittor finns "medärvda"!

Lycka till!

Se mitt tidigare inlägg ur vilket jag citerar

" Naturligtvis kan man som någon tipsade om, installera om datorn, men då det i det här fallet inte är fråga om en försäljning utan bara så enkelt som att tidigare två ägare nu fått vars en dator och den nu ensamme ägaren naturligtvis vill behålla alla program och övriga instälningar men slippa se den andre delägarens konto varje gång man kollar i systemstrukturen - det är också tillräckligt med arbete att installera en ny dator istället för två."

För övrigt så håller jag med dig om vad som skall göras vid en försäljning - dessutom brukar jag alltid lågnivåformatera alla hårddiskar som byter ägare med programmet Blancoo

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande finns kvar i systemstrukturen  Katalogen  C:/Dokuments & Settings/Tim  -  som visserligen är tom men ligger kvar ändå

Varför tar du inte bort den ??? Den är inte låst... inte i min test i alla fall.

Ändra i Mappalternativ så du ser vad som ligger kvar av dolda filer och rensa bort dem först då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tar du inte bort den ??? Den är inte låst... inte i min test i alla fall.

Ändra i Mappalternativ så du ser vad som ligger kvar av dolda filer och rensa bort dem först då...

Den försvinner ju om man ger den egenskapen "Dold" och har kryssat i mappalternativet men annars syns den.

OK, det kan ju vara något fel på den aktuella datorn så i helgen skall jag testa på en annan dator

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...