Gå till innehåll

handskriftsigenkänning på svenska i sp1?


mattias73

Recommended Posts

Det suger ju rätt fett, som man brukar säga. Är det någon som vet om det finns några "workarounds"? Jag vet tex att it-gymnasiet köpte in 500 tablets till sina nya elever. Hur hanterar de situationen kan man fråga sig... Kör de undervisningen på engelska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör de undervisningen på engelska...

Njau... vad jag vet så är det bara att skippa å, ä samt ö och köra med a samt o

Förmodligen ligger det många mantimmars utveckling för att klara å, ä samt problemet, MS-Kista får

förmodligen stå för det kalaset....dvs varje land prioriterar och "betalar" sina funktioner via budgeten.

Eller får väl MS öppna sin källkod... :D  då finns det i princip  alltid någon "friknådare" som fixar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det suger ju rätt fett, som man brukar säga. Är det någon som vet om det finns några "workarounds"? Jag vet tex att it-gymnasiet köpte in 500 tablets till sina nya elever. Hur hanterar de situationen kan man fråga sig... Kör de undervisningen på engelska...

Ja de köpte in tablets MED tangentbord, vad jag vet går själv inte där. Min personliga åsik är att pennan inte är bättre än tangentbordet att anteckna med, dock så är det väldigt bra med penna när man ska göra figurer och uträkningar. Därför är textigenkänning mest en kul grej enligt mig dock är den väldig användbar då man har en dator UTAN tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de köpte in tablets MED tangentbord, vad jag vet går själv inte där. Min personliga åsik är att pennan inte är bättre än tangentbordet att anteckna med, dock så är det väldigt bra med penna när man ska göra figurer och uträkningar. Därför är textigenkänning mest en kul grej enligt mig dock är den väldig användbar då man har en dator UTAN tangentbord.

Jo men det är ju pennan som är lyftet med en Tablet PC......men det är ju förmodligen här som MS-Sverige

inte ser någon riktig marknad.

Så här används pennan IRL..... ;)

http://www.xploretech.com/index.pl

Sen har sjukvården varit "på tapeten" men där finns det ju knappt några pengar plus att Läkare knappt kan läsa sin egen handstil... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om MS väljer att inte ta med textigenkänning med svenska tecken i SP 1.

Sjukt att de inte gör det förresten!!!

Hur är det med On-Screen tangentbordet, har det svenska tecken ?

Jag tänker närmast på om man sitter och skriver på frihand och temporärt vill gå över till exempelvis OUTLOOK för att  boka in en ett möte.

Kan man då ta fram On-Screen tangentbordet och använda det, istället för att vända skärmen så att tangentbordet blir användbart.

Samma borde väl gälla om man "surfar" i tablet-mode och vill skriva in en ny webadress, då borde On-Screen tangentbordet komma väl till pass?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om MS väljer att inte ta med textigenkänning med svenska tecken i SP 1.

Sjukt att de inte gör det förresten!!!

Jo jag vet inte vad som är "sjukt" i det.... ???

Att fixa å.ä samt ö för ett "bananland" som Sverige klassas som kanske innebär

1000 mantimmars arbete a 2000 :- summa 2 miljoner totalt för MS som då förmodligen tas

från MS-Kistas "budget".

För XP Tablet finns ju sedan själva MUIet och det finns väl även för Vista... ???

Men allting behöver en marknad och den ser troligen inte MS...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Publicerade nyss en artikel om SP1, med bland annat info om textigenkänningen...

http://techworld.idg.se/2.2524/1.135006

Jo det var ju också ett svar.... :D

"- Den leverantör som vi använder för dessa funktioner kunde inte leverera de språk som vi tidigare hade blivit lovade så vi tillsammans med många andra länder blev utan detta. Vi har idag inte någon information om när vi kommer kunna leverera detta, men det kommer inte finnas med i Service Pack 1. För den som verkligen vill komma åt funktionerna och kan tänka sig att göra detta på engelska kan med Windows Vista Ultimate eller Enterprise lägga till engelska som andra språk via Windows Update, säger Michael Bohlin, produktchef för Windows."

Snarare att ingen ville betala för indiern sittande i Calcutta som gör "råkodningen".... ;) plus förmodligen svenska

"spetsfirmor" för att ta fram en spec för indiern, plus MS-Redmondsjobb att hantera en till utgåva...  mycket logistik.. 8)

;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

På min stationära dator använder jag Evernote för att samla på mig bitar av digital information.

I deras senaste version, 2.2, framgår att:

"# Enhanced support for international text input, including Japanese, Simplified Chinese, Korean, and others"

Är det någon av er TabletPc användare som råkar använda Evernote 2.2 och vet vad som menas med ovanstående citat och om svenska är med i uppgraderingen?

Kan Evernote vara en framkommlig väg för att få textigenkänning på svenska?

Snart är det Jul...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...