Gå till innehåll

Hjälp att fixa hela datorn.


IloveMyMac

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt fixa resterande familjens dator (Win XP)  :-X

Det är tre användare på den, den första vill ha kvar alla sina filer, dokument osv. som är MONSTER viktiga.

Den andra har fyllt datorn till toppen med skit, kan inte säga vad. Men föreställ dig allt nerladdningsbart som går att finna på det världsomfattade datanätverket internet.

Och den siste vill bara att datorn ska flyta på bra och stabilt med spel osv.

Kan passa på att nämna att det spelar ingen roll vilket spel man ska spela, hur lite krävande det är. T.ex. så hackar det till, stannar upp och segar med jämna mellanrum precis hela tiden.

Jag har testat att installer om drivisar för grafikkort, Direct X, uppdaterat till SP2 osv.

Jag har kört diskrensning. ad-aware, sökt efter virus(AVG) och defragmenterat. Inte ett skit hjälper.

Finns det något sätt att installera om Windows men behålla alla viktiga filer, lösenord till mail osv (ej webbaserade)?

Tacksam för hjälp! Kom med konkreta tips.

Jag kan windows ganska avancerat trots att jag nästan aldrig använder skiten.

:)HELP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra har fyllt datorn till toppen med skit, kan inte säga vad. Men föreställ dig allt nerladdningsbart som går att finna på det världsomfattade datanätverket internet.

Jag har kört diskrensning. ad-aware, sökt efter virus(AVG) och defragmenterat. Inte ett skit hjälper.

Jo har man fyllt sin burk med "skit" så finns det inga genvägar.

1. CCleaner, ut med den temporära sophögen,    http://filehippo.com/download_ccleaner/      ny version.

Bockar lämpligen ur Yahoos junk under installationen..... ;)

2.  Det var längesedan Adawares förmåga att städa var på topp...man börjar med AVGs Antispyware fd Ewido

http://filehippo.com/download_ewido/

3.  Utifrån resultatet av detta får man ta sig en funderare på om vidare "städning behövs" tex mha HijackThis

4. Man måste sedan oftast besöka sin burks supportsida för att klura ut behovet av nya drivare...

Ovanstående tar lite tid men går oftast fortare än att välja "noobsens" formateringsspår som är en "never ending"

snurra med ominstallationer .... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh! Tack!

Jag ska sätta mig in i detta så fort jag kan så återkommer jag sen!

Guld värt. Tack ska du ha!!

En fråga till:

Det är som nämnt tidigare tre användare av datorn, alla med varsitt inloggningskonto.

Finns det möjlighet att fimpa två av dom och endast behålla ADMIN kontot.

Kan man innan det flytta med alla filer från de två överblivna kontona till Adminkontot utan att det strulas?

Är risken stor att något försvinner eller går sönder mjukvarumässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett adminkonto bör vara rent från allt jox.....enbart när

man ska fixa något "administrativt" som det ska användas.

Visst går det sedan att göra nya konton och fimpa andra men det är ett myller

med registerposter för ett konto.

En till viktig sak är att gå in i Kontrollpanelen > Lägg tilll/ta bort program och

sedan tvinga kontoägaren att nu banne mig ska alla program som inte används

avinstalleras. Tar oxå tid om man samlat på sig av diverse program

CCleaner måste sedan köras på varje konto är en till sak, det brukar vara GB med sopor

i de flesta burkar idag.

Du märker nog snabbt hur det ser ut. med ett fåtal burkar är det meningslöst att städa upp men

då tar det tid att backupa allting som ägaren vill ha kvar.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon! Du ska ha stort tack!

Jag har nu kört CCleaner på alla användare. Det vart drygt 2 GB sammanlagt tror jag.

Sen undrar jag om det blir effektivare att köra en defragmentering på alla användare var för sig eller räcker det att köra den på en av dom (admin)

Samma sak med virusscan och spyware scan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag om det blir effektivare att köra en defragmentering på alla användare var för sig eller räcker det att köra den på en av dom (admin)

Samma sak med virusscan och spyware scan?

Defragmentering spelar ingen roll för det körs på hela partitionen.

Scanning däremot är en hel vetenskap.... de flesta malware dvs både virus och spyware körs med

adminrättigheter och kan leka "kurragömma" med skydden.

Den bästa scanningen körs i felsäkert läge men jag tycker inte man ska fundera så mycket över

det som steg 1 utan installera och se vad som händer.

AVGs Antispywares guard brukar direkt hitta filer om en dator är infekterad.

Så kör sedan en scanning och se om nåt hittas.....

Man märker också direkt när en dator blir av med spyware, mycket rappare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...