Gå till innehåll

BCM Det går inte att återställa databasen


Recommended Posts

I går lyckades jag uppgradera till Vista och i dag har jag uppgraderat till Office 2007 med Business Contact Manager.

Uppgraderingen av BCM tog ingen hänsyn till befintlig databas utan skapade en ny. Det hade jag väntat mig så jag hade en säkerhetskopia som jag vill återställa. Säkerhetskopian skapades utan lösenord.

Återställningen går till en början bra och filen migreras till senare version men sedan får jag meddelande om behörigheten.

Jag har läst på om behörigheter men fattar inte hur jag ska göra för att få återställa databasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en MS länk så händer detta vid uppgradering från XP till Vista om du inte slår på Administratörs rättigheterna vid importen.

http://office.microsoft.com/sv-se/help/HP0...cm3_import_data

Se till att du är Administratör:

Högerklicka "Dator" - Hantera - under "Lokala användare och Grupper" - Grupper - dubbelklicka översta raden "Administrators" - här skall ditt kontonamn finnas med.

Kör Outlook som Administratör:

Högerklicka på ikonen "C:Program Files (x86)Microsoft OfficeOffice12OUTLOOK.EXE"

och välj "Kör som Administartör"

Du kan nu utföra alla Administratörs uppgifter via Outlook, inklusive återställning av "Business Contact Manager" databas.

Du kan även läsa:

Använd importverktyget i Lista över produktartiklar och tjänster när du vill importera produkter och tjänster.

http://office.microsoft.com/sv-se/outlook/...1134891053.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men det fungerar fortfarande inte. Samma felmeddelande som tidigare. Jag var Administratör i XP när jag skapade säkerhetskopian och jag är Administratör i Vista.

Det går inte att importera en säkerhetskopia utan den måste återställas.

Är det någon skillnad på databasen för BCM i Office 2003 och Office 2007? Vad heter databsfilen i Office 2003 och var finns/fanns den? Vad heter databasfilen i Office 2007 och var ligger den?

Finns det några verktyg kvar för databasen i Office 2003 efter övergång till Office 2007? Går det i så fall att göra en exportfil som går att importera i BCM 2007?

-------------

Den här tråden skulle jag nog ha startat på Windows Vista/Installation/Uppgradering för det handlade i botten om att sätta rätt behörighet i Vista i förhållande till XP. Det hade givetvis varit enklast med en sådan lösning men eftersom jag själv inte lyckades förstå hur jag skulle ställa in behörigheten började jag leta efter en annan lösning på nätet. Det ena gav det andra. När mapp och filnamnen på SQL-databasen blev kända och jag fått kunskap om avstängning av databastjänsterna så att filerna blev disponibla för kopiering, övergav jag den säkerhetskopierade filen och koncentrerade mig på databasen. Naturligtvis hade jag förvärrat läget under mina försök med återställda och nya databaser och ibland kastade Outlook helt ut BCM. Till slut hade jag en kombination som gillades och blev erbjuden migrering till det nya formatet! Med intuition lyckades jag trycka rätt Ja/Ok på meddelande som jag redan passerat och inte på nytt passade in i sammanhanget. Och plötsligt hade jag fått tillbaka hela min databas i BCM med 1236 kontakter med koppling/historik till ca 5000 objekt! Det tog några dygn. Det kanske inte är så många som använder BCM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...