Gå till innehåll

Säkerhetskopia till CD


nillan

Recommended Posts

Började Säkerhetskopiera till CD-skivor.

Det står kopierar till F: antar det är rätt.

4:a Cd-skivor på drygt 3 timmar och efter jag har stoppat in den 5:e skivan så står det "Svarar ej"

Klickade på bla försök igen, inget hände. Sedan blev allt låst. Blev tvungen att dra ur el kontakten till slut.

Vad hände?

Är de 4:a CD-skivorna obrukbara?

Måste jag ta om allt från början igen?

Skall det verkligen ta timmar att göra en säkerhetskopia och så många CD-skivor?

???  ??? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började Säkerhetskopiera till CD-skivor. Det står kopierar till F: antar det är rätt.

Du menar säkert att du använder DVD (och inte CD) eller ??

En DVD rymmer cirka 4,5GB (4,5 * 4 = 18GB) och beroende på din CD/DVD skrivare så det tar tid...

4:a Cd-skivor på drygt 3 timmar och efter jag har stoppat in den 5:e skivan så står det "Svarar ej"

Klickade på bla försök igen, inget hände. Sedan blev allt låst. Blev tvungen att dra ur el kontakten till slut.

Vad hände?

Det är viktigt att du låter den gå färdigt själv. Den skriver säkert information till de kopierade filerna

på hårddisken eller uppdaterar någon datafil om vad som kopierats.

Är de 4:a CD-skivorna obrukbara? Måste jag ta om allt från början igen?

Är det DVD-RW (+RW) så är det bara att rensa dom och starta om (jag tror programet frågar och rensar skivorna).

Skall det verkligen ta timmar att göra en säkerhetskopia och så många CD-skivor?

Ja när man kör första och kompletta kopieringen så tar det tid. De nästföljande backupperna tar bara förändringarna och det blir så lite att det säkert ryms på en CD (700MB) per vecka/månad.

Personligen kör jag denna kopieringen till en extra backupdisk.

Första kopian blev 6GB och efterföljande kopior bara 200MB eller mindre per vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm  :) jag har bara CD-skivor, trodde att det skulle gå bra.. :)

De är på 700 MB/st.  Första gången jag gör detta.

Det är kanske bästa att jag köper DVD-Skiva.  eller? 

Det stog på  att säkerhetskopieringen (svarar ej)  försökte flera gånger att starta om, tills allt frös på skärmen.

När jag har köpt DVD-skiva (vilken)?

Blir kopieringen från början då?

Har jag skadat något nu?

Undrar en mycket novis och orolig Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm  :) jag har bara CD-skivor, trodde att det skulle gå bra.. :)

De är på 700 MB/st.  Första gången jag gör detta.

Då är det alltså inte mer än 3GB som skall kopieras... Med en DVD går det nog på en dryg halvtimma.

Det stog på  att säkerhetskopieringen (svarar ej)  försökte flera gånger att starta om, tills allt frös på skärmen.

När du nu slipper byta DVD mitt i kopieringen ska det säkert gå bra.

Det händer i Vista att fönster "Inte svarar" men de brukar lossna efter ett tag.

När jag har köpt DVD-skiva (vilken)?

Köp ett 10-pack DVD+RW (eller DVD-RW) så kan du använda dom många gånger.

Blir kopieringen från början då?

Det beror på om första kopieringen har misslyckats helt.

Du kan testa "Återställ filer" och välja "Filer från en äldre...".

Här ser du de lyckade kopiorna med datum.

Finns kopior här så har CD-kopieringen lyckats.

I annat fall så blir det en ny komplett kopiering nästa försök.

Alternativt så väljer du att utföra en komplett kopiering av hela datorn.

Har jag skadat något nu?

Inget skadas av att man gör kopior av filer...  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nu har gjort som du har skrivit ovan.

Så får jag upp se bild.

Kan jag då se det som att den säkerhetskopieringen lyckades och skall spara dessa 4:a cd-skivorna?

Undrar Gunilla

Ja det ser ut att ha gått bra.  Spara skivorna !

Du kan lägga i den sista skivan och via utforskaren titta på innehållet.

Där ligger Zip-filer som man kan klicka upp och se vad som kopierats.

T.ex:  "Backup files 1.zip"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att säkerhetskopiorna blir .zip-filer. Undrar om säkerhetskopiorna är beroende av varandra eftersom någon tidigare hade fått den första filen större än dom andra. Det är bra att veta om man ska ta bort några säkerhetskopior. Är t. ex. den första filen/säkerhetskopieringen nödvändig så att man kan ta bort några efter eller måste man ha alla filer eller innehåller varje fil alla filer  ...eller krånglar jag bara till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att säkerhetskopiorna blir .zip-filer. Undrar om säkerhetskopiorna är beroende av varandra eftersom någon tidigare hade fått den första filen större än dom andra. Det är bra att veta om man ska ta bort några säkerhetskopior. Är t. ex. den första filen/säkerhetskopieringen nödvändig så att man kan ta bort några efter eller måste man ha alla filer eller innehåller varje fil alla filer  ...eller krånglar jag bara till det?

Där finns två typer av Säkerhetskopieringar att göra.

1. Den fullständiga som skapar komplett (image) kopia av systemdisken, och

2. den filspecifika som väljer ut vissa filtyper.

Den fullständiga skapar VHD-filer vilka används för total nyskapande av valda diskar.

Återställning av hela diskar väljs i uppstarten (F8) eller från Windows Vista DVD'n.

Den filspecifika kopian skapar ZIP-filer från vilka man kan manuellt eller via återställningsval plocka filer ur.

Denna typen av kopiering skapar först en fullständig filtypskopiering och tar därefter endast förändrade filer.

Detta innebär att, för att återskapa äldre oförändrade filer så krävs även den älsta säkerhetskopian.

Vid kopiering till DVD/CD så skall senast använda skivan stoppas tillbaka så fortsätter skivan att fyllas på.

Stoppa alltså inte i en ny skiva varje gång för då blir det ett otroligt slöseri med skivor.

Om man väljer att "Ändra inställning för säkerhetskopiering" så väljer man var kopiorna skall placeras (DVD/hårddisk)

samtidigt som man kan välja att klicka i "Skapa en ny, fullständig säkerhetskopia..." för att starta en ny serie kopior.

Kan jag då se det som att den säkerhetskopieringen lyckades och skall spara dessa 4:a cd-skivorna?

nillan, jag provade att avbryta en CD-kopiering och det ser ut som för dig.

Det har alltså skapats kopior men den är inte fullständig. Så jag skulle rekommendera att

du "Ändrar inst..." och börjar på nytt med av dina nya (?) DVD skivor.

Sedan skulle du kunna skapa en fullständig "Säkerhetskopiera Dator" enligt ovan.

Till detta kommer du att behöva ett flertal DVD'er...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Waxinator.

Förstog att säkerhetskopieringen inte blev klar. fick upp en anmaning om att fortsätta i dag.

se bild.

Blev uppmanand att stoppa in skiva 4 (men den blev full sist och det var när jag stoppade in skiva 5 som allt hängde sig) Stoppade in skiva 4 men det händer inget och har stoppat in skiva 5, det hjälper inte heller.

Kan jag inte börja om från börja med en DVD skiva?

Hur många DVD- skivor går det åt ca?  (Köpte bara 3 st)

Data livet var bättre med XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag inte börja om från börja med en DVD skiva?

Jo på bilden du visar klickar du på "Ändra inställning för säkerhetskopiering" och välj att kopiorna

skall placeras på din DVD.

Glöm inte att klicka i "Skapa en ny, fullständig säkerhetskopia..." för att starta från början.

För denna enklare typen av Säkerhetskopiering räcker det med en DVD som nästa gång fylls på

med senare förändrade filer, tills programmet uppmanar dig att byta DVD då den blivit fylld..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Waxinator.

Nu blev säkerhetskopieringen, fullständig. Tog 1 tim 10 min  ;D

En "liten fråga bara". En av dessa 3 DVD+skivor jag köpte, gick inte att formatera.

Är den skivan fel på då?

??? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "liten fråga bara". En av dessa 3 DVD+skivor jag köpte, gick inte att formatera.

Är den skivan fel på då?

Ja, den är 'dålig' för din brännare. Där finns bra DVD och så finns där billiga...

Är det en 'bra' så kan du kanske reklamera den. Är den 'billig' så är det otur..

Säkerhetskopieringen tar otroligt lång tid. Processor och brännare jobbar knapps alls.

Jag ser att du Waxinator att dina bilder är bara det som skall visas.

Varför är mina biler alltid helsida? ???

Det är för att du inte dragit ihop 'målarduken'. Den vita bakgrunden har små blå punkter på långsidorna

och i hörnen. Dessa punkter klickar du på och drar ihop 'duken' så att den inte går utanför bilden.

Lite pilligt att pricka...

Jag använder i stället för Paint gratisprogrammet PaintDotNet från:

http://www.getpaint.net/

Det är smidigt och man slipper vita bakgrunden. När man sparar bilden så kan man även bestämma

bildens nogrannhet (upplösning) och se hur liten filen blir. Så man veta att den inte överstiger 125kb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina bra svar och ditt tips.  Dig kan man alltid lita på  ;)

Vore väll 17 om jag inte skall kunna klara detta.  ::)

Hittade:

Paint.NET v3.10 + Paint.NET v3.20 Release Candidate 1

men inte:

"PaintDotNet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade:

Paint.NET v3.10 + Paint.NET v3.20 Release Candidate 1

men inte:

"PaintDotNet"

Mitt fel... Programmet heter Paint.net men programfilen (ikonens namn) är PaintDotNet...  :-[

Angående DVD med olika kvalite så har jag här 'billiga' DVD som inte går att Rensa eller Formatera

i Windows (varken XP eller Vista). Men via programmet Nero är det inga problem alls... så Windows

är mycket mer kräset verkar det som. (Märket är Traxdata)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O. inte bara jag.  :-X  men jag följer det mesta till . o .....    ;)

Det är Traxdata DVD+RW skivor jag köpte.

Tyckte de skulle räcka till säkerhetskopior.

Mina CD-skivor sedan Win 98 är för "små"  :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Traxdata DVD+RW skivor jag köpte.

Tyckte de skulle räcka till säkerhetskopior.

:D ...det var väl ett lustigt sammanträffande att vi båda köpt 'billiga' Traxdata 4x DVD+RW  :D

Mina Traxdata fungerade när jag skaffade dem för ett par år sedan. Men nu är de oanvändbara.

De är alltså ett uruselt val för längre tids arkivering... :-

Det lönar sig alltså att köpa några stycken kvalitetsskivor om man skall arkivera data (bilder) för framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...