Gå till innehåll

Problem med dvd-läsaren


Recommended Posts

Hej

Jag har problem med min DVD-läsare. Den känner inte igen några DVD-skivor som jag stopar in. Den hittar inte skivorna.

Vad ska jag göra?

Jag har provat skivor som den har kännt igen förut. Jag har har även provat att starta om datorn och installerat om min dvd-läsare men inget funkar. 

Har ni några andra saker jag kan prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat att alla sladdar sitter somn de ska (IDE-kabel mm).

Öppna datorn och tryck försiktigt i de kablar som sitter till DVD-spelaren.

Har du kontrollerat regionskodningen, skall vara på "2".

Välj din DVD-enhet -> Egenskaper. Fliken "Maskinvara" -> Din dvd-läsare -> Egenskaper.

Fliken "DVD-region". Skall stå "Region 2" i rutan. OBS! Går endast att ändra några gånger!!!

Om Windows hittar din DVD-enhet i Enhetshanteraren så kan linsen vara smutsig.

Finns DVD-rengöringskit att köpa hos de flesta affärer som säljer datorprodukter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat att alla sladdar sitter somn de ska (IDE-kabel mm).

Öppna datorn och tryck försiktigt i de kablar som sitter till DVD-spelaren.

Har du kontrollerat regionskodningen, skall vara på "2".

Välj din DVD-enhet -> Egenskaper. Fliken "Maskinvara" -> Din dvd-läsare -> Egenskaper.

Fliken "DVD-region". Skall stå "Region 2" i rutan. OBS! Går endast att ändra några gånger!!!

Om Windows hittar din DVD-enhet i Enhetshanteraren så kan linsen vara smutsig.

Finns DVD-rengöringskit att köpa hos de flesta affärer som säljer datorprodukter.

Windows hittar läsaren. Det hella började med att jag kolade på en dvd film och sen helt plötsligt så hitade den inte skivan. Vad kan det betyda?

Det som du sa om regionen står på 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Är det en gammal dvd-brännare så skulle iallafall inte jag slänga ut för mycket pengar

på ett rengörningsitt. Hittar du nåt billigt så OK.

DVD säljes på ex Onoff för under 300 kr.

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en gammal dvd-brännare så skulle iallafall inte jag slänga ut för mycket pengar

på ett rengörningsitt. Hittar du nåt billigt så OK.

DVD säljes på ex Onoff för under 300 kr.

Lasse

Jag vet inte hur länge den har legat på lager innan jag köpte den. Men jag ahr inte haft den mer än 1 och ett halvt år. Så jag tycker inte den är så gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Nja den är väl inte direkt ny. Nu beror det väl på hur mycket man använder den. Men jag tror aldrig jag har haft nån mer än max 2 år. Visst den kan hålla i 5 år om man har tur. Men börjar det krångla så är det dags att byta. Ja menar vi snackar om 299 kr.

MVH  Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja den är väl inte direkt ny. Nu beror det väl på hur mycket man använder den. Men jag tror aldrig jag har haft nån mer än max 2 år. Visst den kan hålla i 5 år om man har tur. Men börjar det krångla så är det dags att byta. Ja menar vi snackar om 299 kr.

MVH  Lasse

Jag har inte haft krångel med sånt här förut. Jag ska prova att köpa en sådan här rengöringskiva och se vad som händer. Jag har haft min DVD brännar betydligt längre och den har inte krånglat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

"Citat" av  tokar86a:

"Jag har inte haft krångel med sånt här förut. Jag ska prova att köpa en sådan här rengöringskiva och se vad som händer. Jag har haft min DVD brännar betydligt längre och den har inte krånglat"

Då undrar jag varför göra en tråd av nånting som inte krånglar? ;D ;D ;D ;D

(Jag fattar väl att du har skivit lite fel här på slutet, men jag kunde inte låta bli att skoja lite.)

MVH  Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Citat" av  tokar86a:

"Jag har inte haft krångel med sånt här förut. Jag ska prova att köpa en sådan här rengöringskiva och se vad som händer. Jag har haft min DVD brännar betydligt längre och den har inte krånglat"

Då undrar jag varför göra en tråd av nånting som inte krånglar? ;D ;D ;D ;D

(Jag fattar väl att du har skivit lite fel här på slutet, men jag kunde inte låta bli att skoja lite.)

MVH  Lasse

Kan berå på att jag har en dvd läsare och en dvd brännare alltså två olika enheter Min dvd läsare är i datorn och min dvd brännare är extern.

Det är dvd-läsaren som krånglar. Men min dvd brännare som är extern funkar som den ska. Men jag har ingen lust att ha den och spela filmer i eftersom fläkten på den låter så mycket.

Är du med på nu vad jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur länge den har legat på lager innan jag köpte den. Men jag ahr inte haft den mer än 1 och ett halvt år. Så jag tycker inte den är så gammal.

har du bara haft den 1 och ett halvt år

då har du väl garantin kvar

Jag har en cd och dvd spelare när det inte går att spela av så fungera inte heller rengörning skivan

då rengör jag avläsninghuvudet med bomullspinnar och rödsprit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur länge den har legat på lager innan jag köpte den. Men jag ahr inte haft den mer än 1 och ett halvt år. Så jag tycker inte den är så gammal.

har du bara haft den 1 och ett halvt år

då har du väl garantin kvar

Jag har en cd och dvd spelare när det inte går att spela av så fungera inte heller rengörning skivan

då rengör jag avläsninghuvudet med bomullspinnar och rödsprit

Jag tror inte det är så lång garati på en sådan sak.

Ledsen det går inte jag kommer inte åt linsen så jag kan rengöra.

Jag vill påpeka att det är en dvd läsare som man har i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur länge den har legat på lager innan jag köpte den. Men jag ahr inte haft den mer än 1 och ett halvt år. Så jag tycker inte den är så gammal.

har du bara haft den 1 och ett halvt år

då har du väl garantin kvar

Jag har en cd och dvd spelare när det inte går att spela av så fungera inte heller rengörning skivan

då rengör jag avläsninghuvudet med bomullspinnar och rödsprit

Jag tror inte det är så lång garati på en sådan sak.

Ledsen det går inte jag kommer inte åt linsen så jag kan rengöra.

Jag vill påpeka att det är en dvd läsare som man har i datorn.

är den inköpt efter 1/4 2005 så har man 3 års reklamationsrätt

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur länge den har legat på lager innan jag köpte den. Men jag ahr inte haft den mer än 1 och ett halvt år. Så jag tycker inte den är så gammal.

har du bara haft den 1 och ett halvt år

då har du väl garantin kvar

Jag har en cd och dvd spelare när det inte går att spela av så fungera inte heller rengörning skivan

då rengör jag avläsninghuvudet med bomullspinnar och rödsprit

Jag tror inte det är så lång garati på en sådan sak.

Ledsen det går inte jag kommer inte åt linsen så jag kan rengöra.

Jag vill påpeka att det är en dvd läsare som man har i datorn.

är den inköpt efter 1/4 2005 så har man 3 års reklamationsrätt

mvh

t

Ska kolla upp det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...