Gå till innehåll

Externa hårddiskar alltid på?


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Har en annan liten fundering ang externa HD:s Kan man starta dom samtidigt som datorn och sedan även stänga av datorn och låta dom vara på utan att det blir något fel...

Himla på och avstängande annars om man har ett gäng...

Nu sätter jag på den jag skall använda men jag vill ha igång alla direkt kanske skall ha en extern strömbrytare man kan slå av och på för att få igång dom direkt

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en extern strömbrytare torde vara väl vara smidigaste lösningen.... annars är min personliga erfarenhet att externa diskar går sönder ganska snabbt om dom går för jämnan. Inte själva disken, utan elektroniken i kabinetten är det som brukar gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hampe det är så jag vill att det skall fungera för mig med, är det någon speciell programvara för det?

Det funkar troligen bara om disken får sin strömförsörjning via usb-kabeln. Det vanligaste är ju extern strömförsörjning, och då hjälper ingen programvara.... bara extern strömbrytare. Lämpligen i form av en skarvdosa med strömbrytare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Ops missade helt att svara men en månad försent nu då får du ditt svar.

Disken är en extern disk från WD (250 GB Mybook), de får inte ström via usb sladden utan har en egen strömkälla dock så stänger WDs diskar av sig med datorn så det beror inte på någon programvara utan på att disken märker att datorn stänger av sig och stänger av sig själv, när datorn startar igen så sätter den på sig eftersom den då åter får signaler i USB porten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken är en extern disk från WD (250 GB Mybook), de får inte ström via usb sladden utan har en egen strömkälla dock så stänger WDs diskar av sig med datorn så det beror inte på någon programvara utan på att disken märker att datorn stänger av sig och stänger av sig själv, när datorn startar igen så sätter den på sig eftersom den då åter får signaler i USB porten.

Ok... tack för upplysningen! Det var ju en smart funktion som jag inte kände till. Me så har jag heller aldrig provat någon WD Mybook!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...