Jump to content

Externa hårddiskar alltid på?

Recommended Posts

Guest Naturguiden
Posted

Har en annan liten fundering ang externa HD:s Kan man starta dom samtidigt som datorn och sedan även stänga av datorn och låta dom vara på utan att det blir något fel...

Himla på och avstängande annars om man har ett gäng...

Nu sätter jag på den jag skall använda men jag vill ha igång alla direkt kanske skall ha en extern strömbrytare man kan slå av och på för att få igång dom direkt

Ämnet flyttat av stenis

Posted

en extern strömbrytare torde vara väl vara smidigaste lösningen.... annars är min personliga erfarenhet att externa diskar går sönder ganska snabbt om dom går för jämnan. Inte själva disken, utan elektroniken i kabinetten är det som brukar gå.

Posted

Ja och disken mår ju inte helt bra av att stå igång hela tiden heller. Min externa från WD sätter på sig och stänger av sig med datorn så det är jag väldigt nöjd med.

Guest Naturguiden
Posted

Hampe det är så jag vill att det skall fungera för mig med, är det någon speciell programvara för det?

Posted
Hampe det är så jag vill att det skall fungera för mig med, är det någon speciell programvara för det?

Det funkar troligen bara om disken får sin strömförsörjning via usb-kabeln. Det vanligaste är ju extern strömförsörjning, och då hjälper ingen programvara.... bara extern strömbrytare. Lämpligen i form av en skarvdosa med strömbrytare.

• 1 month later...
Posted

Ops missade helt att svara men en månad försent nu då får du ditt svar.

Disken är en extern disk från WD (250 GB Mybook), de får inte ström via usb sladden utan har en egen strömkälla dock så stänger WDs diskar av sig med datorn så det beror inte på någon programvara utan på att disken märker att datorn stänger av sig och stänger av sig själv, när datorn startar igen så sätter den på sig eftersom den då åter får signaler i USB porten.

Posted
Disken är en extern disk från WD (250 GB Mybook), de får inte ström via usb sladden utan har en egen strömkälla dock så stänger WDs diskar av sig med datorn så det beror inte på någon programvara utan på att disken märker att datorn stänger av sig och stänger av sig själv, när datorn startar igen så sätter den på sig eftersom den då åter får signaler i USB porten.

Ok... tack för upplysningen! Det var ju en smart funktion som jag inte kände till. Me så har jag heller aldrig provat någon WD Mybook!    ;)