Gå till innehåll

Vad händer om man kopplar in en HDD om moderkortet är konfat för RAID?


Recommended Posts

Hejsan,

Som min rubrik antyder så undrar jag vad som händer om man kopplar in HDD's på moderkortet om det har varit konfigurerat för RAID innan? Börjar de kopiera över sig själva om ni förstår vad jag menar?

Moderkortet är begagnat och jag vet inte hur man ser om det har varit kört RAID på det innan och jag vill ju inte koppla in mina diska rsom jag har för att sedan se att de har gått åt skogen för att den förre ägaren har kört RAID och jag av misstag satte dem på dessa platser.

Så vad händer om inkoppling skulle ske?

Vart kan man se om det är konfigurerat för RAID?

Tack på förhand.

Mvh Berggren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du väljer att stoppa upp i uppstarten med <DELETE> och går in i BIOS.

Här klättrar du runt bland inställningsalternativen och söker efter RAID.

Du ser till att RAID är/blir frånslagen.

Sätter du dessutom in bara en C:-disk så ser du om den klagar på inkomplett RAID set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett Asus P5W Deluxe.

Får kika runt lite, har satt i en disk men vill komma åt mina andra så fort som möjligt.

Men om man skulle missa ngn inställning för RAID, vad händer om man startar med dem inkopplade? Börjar de "klona" sig då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte troligt att de raidar samman eftersom programvaran märker att diskarna inte hör samman.

När du startar upp datorn med en C:-disk så ser du om RAID-programmet klagar på ett RAID-set.

Först efter alla tester kommer ett par rader upp som presenterar RAID-version och ingående RAID-set.

Sedan brukar det stå att "RAID xxx är felaktigt, tryck <F10> för att åtgärda" om något set är inkomplett.

Men det enklaste du kan göra är att stoppa upp i BIOS och välja Standard Uppsättning (Fabriksinställning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...